Naar de inhoudlogo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

EcoBoost motor

De EcoBoost-motoren van Ford zijn technische hoogstandjes. Het zijn compacte, geavanceerde machines. Dankzij allerlei slimme technieken springen ze zuinig om met brandstof (Eco). Daarnaast leveren ze aardig wat kracht (Boost). De Ecoboost motoren van Ford hebben drie keer de internationale Engine of the Year award gewonnen. Maar dat is geen garantie voor betrouwbaarheid. De 1.0 en 1.5 Ecoboost motoren zijn zeker niet vrij van storingen.

Wat is een EcoBoost motor?

Ford kwam in 2009 met de eerste EcoBoost motoren, eerst in een 1.6 liter en een 2.0 versie. Vanaf 2012 is hij er vooral in 1.0 en 1,5 liter versie. Het is een kleine, compacte turbomotor van Ford die zeer zuinig omspringt met brandstof.

Hoe werkt een EcoBoost motor?

Het geheim van de EcoBoost motor zit ‘m in een paar dingen. Hij heeft slimme software, maakt gebruik van directe brandstofinspuiting en heeft een turbo en variabele kleptiming. Dat zorgt te allen tijde - dus ongeacht het toerental - voor een optimale verbranding.

Wat is het verschil met een gewone motor?

Veel moderne benzinemotoren maken inmiddels gebruik van de hierboven genoemde technieken. Maar toen deze motoren in 2012 voor het eerst op de markt verschenen was dat niet het geval. De meeste krachtbronnen hadden vaak een grotere cilinderinhoud en meer brandstof nodig om dezelfde kracht te ontwikkelen. Bij zowel de 1.0 als de 1.5 motor geldt het advies om tijdig terug te schakelen. Vergeet ‘het nieuwe rijden’ wanneer je met caravan of in de bergen rijdt!

Welke auto’s hebben een EcoBoost motor?

De EcoBoost-motoren hangen in diverse Ford-modellen waaronder de Ford Fiesta en de Ford Focus.

Wat zijn veel voorkomende EcoBoost motorproblemen?

EcoBoost 1.0: oververhitting en distributie

De 1.0 EcoBoost motoren (100, 125 en 140 pk) zijn gevoelig voor oververhitting door zware belasting. Mede door gebruik van een turbo en een hoge compressie ontstaan hoge verbrandingstemperaturen. Laat je de motor erg hard werken dan kan daardoor oververhitting ontstaan. Dat kan leiden tot schade zoals het verlies van koelvloeistof en dat kan weer leiden tot serieuze motorschade. Advies: controleer geregeld het koelvloeistofpeil en het oliepeil. En stel de diverse voorgeschreven onderhoudsbeurten niet uit.

Een ander veelvoorkomend probleem heeft betrekking op de distributieriem. Die kan snel scheuren waardoor ernstige motorschade kan ontstaan. Het advies is dan ook om die tijdig te laten vervangen. Dus zoals is voorgeschreven in het instructieboekje in elk geval bij 240.000 km maar liever zelfs (ruim) eerder. Ga meteen naar de garage wanneer je auto moeite krijgt met versnellen en hij voelbaar vermogen lijkt te missen. De kans is groot dat er dan een probleem is met de distributieriem. Ook hier geldt dus dat tijdig professioneel onderhoud van groot belang is.

EcoBoost 1.5: koelwaterverlies door haarscheurtjes

De Wegenwacht en de auto-experts van de ANWB constateren geregeld problemen met de 1.5 liter Ecoboost motor die in diverse Ford-modellen wordt gebruikt. Deze motor heeft een vaker voorkomend verschijnsel van koelwaterverlies soms gecombineerd met koelwaterverbruik. Oorzaak is een haarscheurtje in het motorblok met een forse, onvermijdelijke ingreep als gevolg: het monteren van een geheel nieuwe motor. Natuurlijk zijn er ook genoeg exemplaren die zonder noemenswaardige problemen hoge kilometrages weten te bereiken, tot ver voorbij de twee ton. Maar de hierboven genoemde motorische problemen zijn echt een serieuze kanttekening en komen (te) vaak voor.

Wat kost het om deze problemen te laten oplossen?

Het verhelpen van de hierboven genoemde problemen kan aardig in de papieren lopen. In het ergste geval moet er een nieuwe motor worden gemonteerd. Dan heb je het over duizenden euro’s. Het vervangen van de distributieriem varieert in prijs maar kost al snel enkele honderden euro’s.

Op zoek naar een andere auto?

Op het ANWB Occasionplatform vind je meer dan 165.000 tweedehands auto's van door ANWB geselecteerde autobedrijven. Compleet met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een berekening van de autokosten en een uitgebreide autotest - inclusief de bevindingen van de Wegenwacht.

Bekijk alle occasions  

Of kies voor private lease

Met ANWB Private Lease rijd je zorgeloos in een gloednieuwe auto voor een vast bedrag per maand. Je hoeft alleen nog maar te tanken of op te laden. En mocht je pech krijgen, dan kun je rekenen op de vertrouwde service van de Wegenwacht!

Bekijk het private lease aanbod 

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.

Verkoopservice 

Verkoop je auto gegarandeerd via de ANWB. Snel en zonder te onderhandelen met kopers.