Private leasen van een elektrische auto

Interessanter dan je denkt

Een elektrische auto kopen? Nog even niet, zeggen de meeste mensen. Te duur, een onzekere restwaarde en levensduur van de batterij. Private lease is mogelijk een oplossing. De risico’s liggen dan bij de leasemaatschappij en niet bij jou!

Peugeot e-208

De argumenten om nog geen elektrische auto aan te schaffen zijn veelal hetzelfde: ‘het is te duur’ en ‘de restwaarde is onzeker’. Dat zijn nou juist factoren die bij private lease voor rekening zijn van de leasemaatschappij.

Onzekere restwaarde

De ontwikkeling op het gebied van elektrische auto’s gaat dusdanig hard dat je je kunt afvragen of het wel zinvol is om juist nu een elektrische auto te kopen. Want hoe is het over een aantal jaar met de restwaarde van zo’n auto? En hoe lang gaat die batterij mee?

De maandelijkse kosten voor reparatie en onderhoud voor een elektrische auto zijn dan wel beperkt, maar daarentegen is de afschrijving doorgaans juist weer een hogere kostenpost dan bij een benzineauto. Vaak komt dit door de veel hogere aanschafprijs die niet of slechts ten dele gecompenseerd wordt door een betere restwaarde. Dat is nog een onzekere factor.

Met private lease heb je die onzekerheid niet. Al houdt de leasemaatschappij er met de prijsstelling van het maandelijkse tarief uiteraard wel rekening mee, je hoeft je er als berijder in ieder geval geen zorgen over te maken.

Voorbeeld maandkosten

De ANWB Experts hebben uitgerekend wat de maandkosten zijn van het kopen en het privé leasen van een nieuwe Peugeot e-208 Active Pack (met 50 kWh batterijcapaciteit). Omdat er nog geen 5 jaar oude occasions zijn van de elektrische Peugeot e-208 is als occasion een benzineversie gebruikt, de Peugeot 208 1.2 PureTech. In de berekening wordt uitgegaan van een gebruiksperiode van 5 jaar (60 maanden) met 10.000 kilometer per jaar (berekening gaat uit van aanschaf in december 2022).

Bij het zelf kopen wordt uitgegaan van gebruik van spaargeld, er is gerekend zonder rentederving. Bij een financiering komt er voor de nieuwe auto nog eens €64,- per maand bij, voor de occasion €21-. Zie ook de toelichting onder het rekenvoorbeeld.

Peugeot e-208

NIEUWE AUTO KOPEN

OCCASION

NIEUWE AUTO PRIVATE
LEASEN

Aanschafprijs

33.500,- 11.000,- n.v.t.
Restwaarde (inschatting) 15.250,- 5.550,- n.v.t.
       
Waardevermindering (afschrijving) 269,- 112,- n.v.t.
Vaste kosten      
Verzekering (WA-casco) 69,- 29,-  
Motorrijtuigenbelasting 27, - 33,-  
Overige 25,- 25,-  
  120,- 86,- n.v.t.
Reparatie, onderhoud
en banden
26,- 59,- n.v.t.

TOTAAL PER MAAND

416,-

266,-

444,-

  • Er is gerekend met aanschaf in december 2022 en een gebruiksduur/looptijd van 5 jaar en 10.000 kilometer per jaar.
  • Zowel bij nieuw en private lease gaan we uit van de Peugeot e-208 Active Pack met 50 kWh batterij. Bij zelf kopen heeft deze auto een consumentenprijs van €33.500,-. De te verwachten restwaarde in juli 2027 is €15.250,-.
  • Omdat er van de elektrische Peugeot e-208 (nog) geen occasions van 5 jaar oud zijn is als occasion gekozen voor de Peugeot 208 1.2 PureTech BlueLion, bouwjaar december 2017 en een kilometerstand van circa 50.000. Aanschafprijs van de gebruikte Peugeot 208 is in december 2022 €11.000 en de verwachte restwaarde over 5 jaar €5.550.
  • Om te kunnen vergelijken met de tarieven van private lease zijn de autokosten exclusief brandstof (elektriciteit). Voor de Peugeot e-208 schatten we de energiekosten (oplaadkosten inclusief laadverlies) in op ca. €69,- per maand. De gemiddelde kWh-prijs per km is gesteld op €0,46 (laadmix met 60% thuisladen, 30% openbaar laden en 10% snelladen). Door de enorm uiteenlopende stroomtarieven kan afhankelijk van je energiecontract het gemiddelde laadtarief ook hoger uitpakken. Kan je laden met eigen zonnepanelen kan je voordeliger uit zijn dan het vermelde gemiddelde laadtarief.
    Bij de gebruikte benzinegestookte Peugeot 208 PureTech verwachten we circa €98,- per maand aan brandstofkosten (bij een literprijs van €2,04).

  • Vanaf 1-1-2025 is er ook MRB voor EV's verschuldigd. Een deel van de leaseperiode valt hier onder. Het totaal verschuldigde MRB bedrag is daarom over de gehele gebruiksduur bepaald en omgerekend naar een gemiddelde per maand vanaf de start.
  • Er is gerekend zonder financieringskosten (rente). Als er wel een financiering nodig is komt er bij het kopen een kostenpost (rente) bij van circa €64,- voor de nieuwe auto en €21,- voor de gebruikte auto.
  • Onder overige kosten kun je denken aan pechhulp, autowassen, lakstift etc.
  • Alle bedragen zijn op hele euro's afgerond.

Aanschafsubsidie bij private leasen van een elektrische auto

Sinds 1 juli 2020 is er een aanschafsubsidie voor elektrische auto’s beschikbaar voor particulieren die een nieuwe elektrische auto privé gaan leasen. In 2023 is het subsidiebedrag voor een nieuwe elektrische auto €2.950,-. Bij het private leasen van een occasion krijg je €2.000,- subsidie. De subsidie is van toepassing op het private leasen van een elektrische auto met een actieradius van minimaal 120 kilometer, een cataloguswaarde van minimaal €12.000,- en maximaal €45.000,- en een looptijd van het leasecontract van minimaal 4 jaar.

Je komt in aanmerking voor de subsidie wanneer de leaseovereenkomst is opgesteld en het leasecontract getekend op of na 1 januari 2023. De auto mag dan ook niet eerder dan 1 januari 2023 op jouw naam staan. Aanvragen van de subsidie moet je zelf doen bij de RVO.

In de voorbeeldberekening is geen rekening gehouden met de aanschafsubsidie. Dat bedrag krijg je bij koop in één keer op je rekening gestort en bij private lease wordt dat verdeeld over de eerste 48 maanden van het leasecontract. Je krijgt dan € 2.950,- / 48 maanden is € 61,45 per maand.

Brandstofkosten elektriciteit versus benzine

Om private lease en het kopen van een elektrische auto goed te kunnen vergelijken zijn de brandstofkosten in dit rekenvoorbeeld niet meegenomen. Die kosten zitten namelijk ook niet in het maandelijkse leasetarief! Daar schuilt echter nóg een groot pluspunt van een elektrische auto ten opzichte van een benzineauto. Als je tenminste thuis aan het stopcontact of op het werk kunt opladen. Ben je volledig afhankelijk van openbare (of snel) laadinfrastructuur, dan valt het financiële voordeel lager uit.

Rekenvoorbeeld brandstofkosten van elektrische en benzine auto

Als voorbeeld vergelijken we de elektrische Peugeot e-208 met een 208 op benzine. We gaan wederom uit van 10.000 kilometer per jaar.

Peugeot e-208

Elektrisch - Peugeot e-208 EV 50 kWh 100 kW (136 pk)

Onze inschatting voor het praktijkverbruik (inclusief laadverlies) van de elektrische Peugeot e-208 is 17,9 kWh op 100 km. Met 10.000 km per jaar is dat 833 km per maand en daarvoor heb je dan 149 kWh elektriciteit nodig. Per kWh betaal je gemiddeld €0,46*. Per maand komt dat neer op €69,- aan stroom.

*  In deze berekening zijn we uitgegaan van 60% thuisladen (€0,30/kWh), 30% openbaar laden (€0,65/kWh) en 10% snelladen (€0,85/kWh). Door de enorm uiteenlopende stroomtarieven kan afhankelijk van je energiecontract het gemiddelde laadtarief ook hoger uitpakken. Kan je laden met eigen zonnepanelen kan je voordeliger uit zijn dan het vermelde gemiddelde laadtarief.

Peugeot 208

Benzine - Peugeot 208 1.2 PureTech 55 kW (75 pk)

De Peugeot 208 met benzinemotor rijdt in de praktijk circa 1 op 16 (6,1 liter op 100 km). Bij 10.000 kilometer per jaar rij je maandelijks 833 kilometer (10.000/12 maanden) en verbruik je in totaal 51 liter benzine. Met een benzineprijs per liter van €2,04 zijn de maandelijkse brandstofkosten dan €104,-.

Rekenvoorbeeld ANWB Experts van december 2022.


ANWB Private Lease

Ben je na het lezen geïnteresseerd geraakt in het private leasen van een elektrische auto? Bekijk dan het aanbod van ANWB Private Lease.

Terug naar overzicht Private lease