Private leasen van een elektrische auto

Interessanter dan je denkt

Een elektrische auto kopen? Nog even niet, zeggen de meeste mensen. Te duur en een onzekere restwaarde. Private lease is mogelijk een oplossing. De risico’s liggen dan bij de leasemaatschappij en niet bij jou!

Nissan Leaf

De argumenten om nog geen elektrische auto aan te schaffen zijn veelal hetzelfde: ‘het is te duur’ en ‘de restwaarde is onzeker’. Dat zijn nou juist twee factoren die wegvallen bij private lease.

Onzekere restwaarde

De ontwikkeling op het gebied van elektrische auto’s gaat dusdanig hard dat je je kunt afvragen of het wel zinvol is om juist nu een elektrische auto te kopen. Want hoe is het over een aantal jaar met de restwaarde van zo’n auto?

De maandelijkse kosten voor reparatie en onderhoud voor een elektrische auto zijn dan wel beperkt, maar daarentegen is de afschrijving doorgaans juist weer een hogere kostenpost dan bij een benzineauto. Vaak komt dit door de veel hogere aanschafprijs die niet of slechts ten dele gecompenseerd wordt door een betere restwaarde. Dat is nog een onzekere factor.

Met Private lease heb je die onzekerheid niet. Al houdt de leasemaatschappij er met de prijsstelling van het maandelijkse tarief uiteraard wel rekening mee, je hoeft je er als berijder in ieder geval geen zorgen over te maken.

Voorbeeld maandkosten

Als voorbeeld vergelijken we de maandelijkse kosten van het kopen van een nieuwe Nissan Leaf met het privé leasen ervan. Voor een periode van 5 jaar met 10.000 kilometer per jaar (zie voorbeeld berekening van januari 2019).

Voorbeeld maandkosten private lease elektrische auto Nissan Leaf

Brandstofkosten

Om private lease en het kopen van een elektrische auto goed te kunnen vergelijken zijn de brandstofkosten in dit rekenvoorbeeld niet meegenomen. Die kosten zitten namelijk ook niet in het maandelijkse leasetarief! Daar schuilt echter nóg een groot pluspunt ten opzichte van een benzineauto. Als je tenminste thuis aan het stopcontact of op het werk kunt opladen. Ben je volledig afhankelijk van openbare (of snel) laadinfrastructuur, dan valt het financiële voordeel lager uit.

Ook hier vergelijken we de Leaf, ditmaal met een ander model uit de Nissan-familie. De Qashqai is een benzineauto van vergelijkbare grootte en uitrustingsniveau. We gaan wederom uit van 10.000 kilometer per jaar*

Rekenvoorbeeld brandstofkosten bij het leasen van benzine en elektrische auto

Nissan Leaf

Elektrisch

De Nissan Leaf verbruikt 22.1 kWh op 100 km. Met 10.000 km per jaar is dat 833 km per maand (gelijk aan 184,1 kWh). Per kWh betaal je gemiddeld €0,33*. Per maand komt dat neer op €61,- aan stroom.

* In deze berekening zijn we uitgegaan van 60% thuisladen à €0,23 per kWh, 30% openbaar laden à €0,41 en 10% snelladen à €0,60. In een situatie dat alleen thuisladen mogelijk is dan komen de brandstofkosten uit op €42,- per maand (i.p.v. €61,-).

Nissan Qashqai

Benzine

De Nissan Qashqai rijdt 1 op 15, dat is 6,5 liter op 100 km. Ook hier gaat het dan om 833 km per maand (10.000/12 maanden). Met een benzineprijs per liter van €1,59 zijn de maandelijkse brandstofkosten dan €86,-.

Rekenvoorbeeld januari 2019


ANWB Private Lease

Ben je na het lezen geïnteresseerd geraakt in het private leasen van een elektrische auto? Bekijk dan het aanbod van ANWB Private Lease.

Terug naar overzicht Private lease