Een elektrische auto private leasen

Interessanter dan je denkt

Elektrisch rijden is nu vooral nog voorbehouden aan visionairs of zakelijke rijders die vanwege de aantrekkelijke bijtelling elektrisch over stag zijn gegaan. Private lease haalt de onzekerheden en prijsbarrières gedeeltelijk weg bij jou als particulier en maakt de elektrische auto daarmee een stuk toegankelijker.

Hoewel de kosten toch echt doorslaggevend zullen zijn heeft een elektrische auto meer voordelen. Naast dat je milieuvriendelijk bezig bent win je met een elektrische auto ook aan verfijning en comfort. Met speels gemak en in stilte beweeg je op haast futuristische wijze door het verkeer, in een auto die ook van binnen nog eens voorzien is van de laatste nieuwe snufjes en de nodige luxe.

Onzekere restwaarde

De ontwikkeling op het gebied van elektrische auto’s gaat dusdanig hard dat je je kunt afvragen of het wel zinvol is om juist nu een elektrische auto te kopen. Want hoe is het over een aantal jaar met de restwaarde van zo’n auto?

De maandelijkse kosten voor reparatie en onderhoud voor een elektrische auto zijn dan wel beperkt, maar daarentegen is de afschrijving doorgaans juist weer een hogere kostenpost dan bij een benzineauto. Vaak komt dit door de veel hogere aanschafprijs die niet of slechts ten dele gecompenseerd wordt door een betere restwaarde. Dat is nog een onzekere factor.

Met Private lease heb je die onzekerheid niet. Al houdt de leasemaatschappij er met de prijsstelling van het maandelijkse tarief uiteraard wel rekening mee, je hoeft je er als berijder in ieder geval geen zorgen over te maken.

Voorbeeld maandkosten

Als voorbeeld vergelijken we de maandelijkse kosten van het kopen van een nieuwe Nissan Leaf met het privé leasen ervan. Voor een periode van 4 jaar met 10.000 kilometer per jaar (zie voorbeeld berekening van maart 2018).

Brandstofkosten

Om private lease en het kopen van een elektrische auto goed te kunnen vergelijken zijn de brandstofkosten niet meegenomen, die kosten zitten namelijk niet in het maandelijkse leasetarief. Daar zit echter nóg een grote win ten opzichte van een benzineauto. Als je tenminste thuis aan het stopcontact of op het werk kunt opladen. Ben je volledig afhankelijk van openbare (of snel) laadinfrastructuur, dan valt het financiële voordeel te verwaarlozen.

Ook hier vergelijken we de Leaf, maar ditmaal met een ander model uit de Nissan-familie van vergelijkbare grootte en uitrustingsniveau: de Pulsar. Ook hier gaan we weer uit van 10.000 kilometer per jaar*

 

Elektrisch

De Nissan Leaf verbruikt 17.1 kWh op 100 km. Met 10.000 km per jaar is dat 833 km per maand (gelijk aan 143,6 kWh). Per kWh betaal je gemiddeld €0,33*. Per maand komt dat neer op €47,- aan stroom.

* In deze berekening zijn we uitgegaan van 60% thuisladen à €0,23 per kwH, 30% openbaar laden à €0,41 en 10% snelladen à €0,60. In een situatie dat alleen thuisladen mogelijk is dan komen de brandstofkosten uit op €33,- per maand (ipv €47,-).

Benzine

De Nissan Pulsar rijdt 1 op 14, dat is 7 liter op 100 km. Ook hier gaat het dan om 833 km per maand (10.000/12 maanden). Met een benzineprijs per liter van €1,55 zijn de maandelijkse brandstofkosten dan €91,-.

 

Rekenvoorbeeld maart 2018


ANWB Private Lease

Ben je na het lezen geïnteresseerd geraakt in het private leasen van een elektrische auto? Bekijk dan het aanbod van ANWB Private Lease.

Terug naar overzicht Private lease