Private leasen van een elektrische auto
Een elektrische auto kopen? Veel mensen zijn toch nog wat huiverig. Te duur, een onzekere restwaarde en hoe zit het met de levensduur van de batterij. Private lease is mogelijk een oplossing. De risico’s liggen dan bij de leasemaatschappij en niet bij jou!
De argumenten om nog geen elektrische auto aan te schaffen zijn veelal hetzelfde: ‘het is te duur’ en ‘de restwaarde is onzeker’. Dat zijn nou juist factoren die bij private lease voor rekening zijn van de leasemaatschappij.
Onzekere restwaarde
De ontwikkeling op het gebied van elektrische auto’s gaat dusdanig hard dat je je kunt afvragen of het wel zinvol is om juist nu een elektrische auto te kopen. Want hoe is het over een aantal jaar met de restwaarde (verschil tussen de aanschafkosten en de kosten van de afschrijving) van zo’n auto? En hoe lang gaat die batterij mee?
De maandelijkse kosten voor reparatie en onderhoud voor een elektrische auto zijn dan wel beperkt, maar daarentegen is de afschrijving doorgaans juist weer een hogere kostenpost dan bij een benzineauto. Vaak komt dit door de hogere aanschafprijs die niet of slechts ten dele gecompenseerd wordt door een betere restwaarde. Dat is nog een onzekere factor.
Met private lease heb je die onzekerheid niet. Al houdt de leasemaatschappij er met de prijsstelling van het maandelijkse tarief uiteraard wel rekening mee, je hoeft je er als berijder in ieder geval geen zorgen over te maken. En omdat leasemaatschappijen met hoge kortingen auto’s kunnen inkopen, onderhouden en verzekeren ben je met leasen vaak ook nog eens voordeliger uit dan bij zelf kopen.
Voorbeeld maandkosten
De ANWB Experts hebben uitgerekend wat de maandkosten zijn van het kopen van een nieuwe Citroën ë-C3, zodat je de maandkosten goed kunt vergelijken met het privé leasen van een Citroën ë-C3. In de berekening wordt uitgegaan van een gebruiksperiode van 5 jaar (60 maanden) met 10.000 kilometer per jaar, exclusief de kosten voor opladen (berekening gaat uit van aanschaf in augustus 2024).
Extra kosten bij financiering
Bij het zelf kopen wordt uitgegaan van gebruik van spaargeld. Als er een financiering nodig is om de auto aan te schaffen, dan nemen de autokosten toe met een post rente (financieringskosten). In dit voorbeeld is dat voor de nieuwe auto nog eens € 88,- per maand. Zie ook de toelichting onder het rekenvoorbeeld.
Citroën ë-C3 EV |
Nieuwe auto kopen |
Nieuwe auto private leasen | |
---|---|---|---|
Aanschafprijs |
24.290,- |
n.v.t. | |
Waardevermindering |
227,- |
- | |
Vaste kosten |
154,- |
- | |
Reparatie, onderhoud, banden |
29,- |
- | |
TOTAAL PER MAAND |
410,- |
374,- |
- Er is gerekend met aanschaf in augustus 2024 en een gebruiksduur/looptijd van 5 jaar en 10.000 kilometer per jaar.
- Zowel bij nieuw en private lease gaan we uit van de Citroën ë-C3 met 44 kWh batterij en 113 pk. Bij zelf kopen heeft deze auto een consumentenprijs van € 24.290,-. De te verwachten restwaarde in augustus 2029 is € 10.700,-. Het verschil is wat de auto je tijdens de gebruiksduur heeft gekost en zie je in de tabel terug als waardevermindering per maand.
- De vaste kosten bestaan uit:
- Verzekering (WA-Casco): nieuwe auto € 74,-
- Motorrijtuigenbelasting (MRB): nieuwe auto € 55,- *
* Let op: Er is gerekend met de verwachting dat vanaf 1-1-2025 ook MRB voor elektrische auto's verschuldigd is. Het totaal verschuldigde bedrag over de gehele gebruiksduur is bepaald en omgerekend naar een gemiddelde per maand. Zodra er MRB verschuldigd is voor elektrische auto komt datzelfde bedrag ook bovenop het nu genoemde maandbedrag van de leaseauto (ook bij lopende leasecontracten!). - Onder de vaste kosten vallen ook de overige kosten. Daarbij kun je denken aan pechhulp, autowassen, lakstift etc. Dit is voor de nieuwe auto € 25,-.
- Er is gerekend zonder rentederving en zonder financieringskosten (rente), dus geen lening om de auto aan te schafen, maar uitgaande van aanschaf met spaargeld. Als er een financiering nodig is om de auto te kopen, stijgen de maandkosten met het rentebedrag. In dit voorbeeld is dat € 88,- voor de nieuwe auto. De aflossing van de lening (geleend bedrag gedeeld door looptijd lening (=gebruiksduur auto) komt daar dan nog bij.
- Om te kunnen vergelijken met de tarieven van private lease zijn de autokosten exclusief brandstof (elektriciteit). Voor de nieuwe Citroën ë-C3 schatten we de energiekosten (oplaadkosten inclusief laadverlies) in op ca. € 74,- per maand. Hierbij zijn we uitgegaan van een te verwachten praktijkverbruik (inclusief laadverlies) van 29,3 kWh/100 km.
Voor deze berekening gaan we uit van een gemiddelde kWh-prijs van €0,46 (laadmix met 60% thuisladen, 30% openbaar laden en 10% snelladen). Door de enorm uiteenlopende stroomtarieven kan afhankelijk van je energiecontract het gemiddelde laadtarief ook lager of hoger uitpakken. Wie kan laden met eigen zonnepanelen zal aanzienlijk voordeliger uit zijn dan het vermelde gemiddelde laadtarief. Wie alleen bij publieke laadpalen terecht kan is dan weer duurder uit. - Alle bedragen zijn op hele euro's afgerond.
Let op: vanaf 2026 wegenbelasting op EV's
Op dit moment betaal je geen wegenbelasting voor elektrische auto's, maar vanaf 2026 gaat dat veranderen. Deze kosten zullen verwerkt worden in het leasetarief - zowel bij nieuwe contracten als bij lopende contracten.
Aanschafsubsidie bij private leasen van een elektrische auto
Tot eind 2024 is er een aanschafsubsidie voor elektrische auto’s beschikbaar voor particulieren die een nieuwe elektrische auto privé gaan leasen. Net als vorig jaar is in 2024 het subsidiebedrag voor een nieuwe elektrische auto € 2.950,-. Bij het private leasen van een occasion kreeg je € 2.000,- subsidie. 2024 is het laatste jaar waarin je voor beide categorieën subsidie kunt aanvragen; daarna is er geen subsidie meer mogelijk.
De subsidie is van toepassing op het private leasen van een elektrische auto met een actieradius van minimaal 120 kilometer, een cataloguswaarde van minimaal € 12.000,- en maximaal € 45.000,- en een looptijd van het leasecontract van minimaal 4 jaar. Let op: aanvragen van de subsidie moet je zelf doen bij de RVO.
In de voorbeeldberekening is geen rekening gehouden met de aanschafsubsidie. Dat bedrag krijg je bij koop in één keer op je rekening gestort en bij private lease wordt dat verdeeld over de eerste 48 maanden van het leasecontract (€ 2.950,- / 48 maanden). Je krijgt dan 4 jaar lang € 61,45 per maand op je rekening gestort.
Brandstofkosten elektriciteit versus benzine
Om private lease en het kopen van een elektrische auto goed te kunnen vergelijken, zijn de brandstofkosten in dit rekenvoorbeeld niet meegenomen. Die kosten zitten namelijk ook niet in het maandelijkse leasetarief! Daar schuilt echter nóg een groot pluspunt van een elektrische auto ten opzichte van een benzineauto. Als je tenminste thuis aan het stopcontact of op het werk kunt opladen. Ben je volledig afhankelijk van openbare (of snel) laadinfrastructuur, dan valt het financiële voordeel lager uit.
Rekenvoorbeeld brandstofkosten van elektrische en benzine auto
Als voorbeeld vergelijken we de elektrische Citroën ë-C3 met de benzinegestookte Citroën C3. We gaan wederom uit van 10.000 kilometer per jaar met beide auto's.
Elektrisch: Citroën ë-C3 44kWh EV 83 kW (113 pk)
Onze inschatting voor het praktijkverbruik (inclusief laadverlies) van de elektrische Citroën ë-C3 is 19,3 kWh op 100 kilometer. Met 10.000 km per jaar is dat 833 km per maand en daarvoor heb je dan 161 kWh elektriciteit nodig. Per kWh betaal je gemiddeld € 0,46*. Per maand komt dat neer op € 74,- aan stroom.
* In deze berekening zijn we uitgegaan van 60% thuisladen (€ 0,30/kWh), 30% openbaar laden (€ 0,65/kWh) en 10% snelladen (€ 0,85/kWh). Door de enorm uiteenlopende stroomtarieven kan afhankelijk van je energiecontract het gemiddelde laadtarief ook hoger uitpakken. Mensen met eigen zonnepanelen kunnen veel goedkoper uit zijn dan het vermelde gemiddelde laadtarief. wie alleen van publieke laadpalen gebruik maakt is weer duurder uit.
Benzine: Citroën C3 1.2 PureTech 74 kW (100 pk)
De Citroën C3 met benzinemotor verbruikt in de praktijk 6,4 liter op 100 kilometer (circa 1 op 15,6). Bij 10.000 km per jaar rij je maandelijks 833 km (10.000/12 maanden) en verbruik je in totaal 53 liter benzine per maand. Met een (gemiddelde) benzineprijs per liter van € 2,06 zijn de maandelijkse brandstofkosten dan € 110,-.
Rekenvoorbeeld ANWB Experts van augustus 2024.
ANWB Private Lease
ANWB Private Lease biedt zowel nieuwe auto's als occasions aan. Je rijdt een auto met ANWB Private Lease voor een vast bedrag per maand, inclusief Wegenwacht Service. Ben je na het lezen geïnteresseerd geraakt in het private leasen van een elektrische auto? Bekijk dan het aanbod van ANWB Private Lease.
Deel deze pagina