Private leasen van een elektrische auto

Interessanter dan je denkt

Een elektrische auto kopen? Nog even niet, zeggen de meeste mensen. Te duur en een onzekere restwaarde. Private lease is mogelijk een oplossing. De risico’s liggen dan bij de leasemaatschappij en niet bij jou!

De argumenten om nog geen elektrische auto aan te schaffen zijn veelal hetzelfde: ‘het is te duur’ en ‘de restwaarde is onzeker’. Dat zijn nou juist twee factoren die bij private lease voor rekening zijn van de leasemaatschappij. Bovendien maakt de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s ook het private leasen aantrekkelijker. 

Onzekere restwaarde

De ontwikkeling op het gebied van elektrische auto’s gaat dusdanig hard dat je je kunt afvragen of het wel zinvol is om juist nu een elektrische auto te kopen. Want hoe is het over een aantal jaar met de restwaarde van zo’n auto?

De maandelijkse kosten voor reparatie en onderhoud voor een elektrische auto zijn dan wel beperkt, maar daarentegen is de afschrijving doorgaans juist weer een hogere kostenpost dan bij een benzineauto. Vaak komt dit door de veel hogere aanschafprijs die niet of slechts ten dele gecompenseerd wordt door een betere restwaarde. Dat is nog een onzekere factor.

Met private lease heb je die onzekerheid niet. Al houdt de leasemaatschappij er met de prijsstelling van het maandelijkse tarief uiteraard wel rekening mee, je hoeft je er als berijder in ieder geval geen zorgen over te maken.

Voorbeeld maandkosten

De ANWB Experts hebben uitgerekend wat de maandkosten zijn van het kopen van een elektrische Nissan Leaf, een occasion (eerste generatie Leaf met kleinere accu en minder sterke motor) en het privé leasen van een nieuwe Nissan Leaf. In de berekening wordt uitgegaan van een periode van 5 jaar (60 maanden) met 10.000 kilometer per jaar (berekening is van december 2020).

Nissan Leaf

NIEUWE AUTO

OCCASION

PRIVATE
LEASE

Aanschafprijs

30.990,- 12.500,- n.v.t.
Restwaarde (inschatting) 14.950,- 4.150,- n.v.t.
Afschrijving en rente      
Afschrijving 267,- 139,-  
Rente (financiering) 77,- 31,-  
  345,- 170,-  
Vaste kosten      
Verzekering (WA-casco) 50,- 29,-  
Motorrijtuigenbelasting 0, - 0,-  
Overige 21,- 21,-  
  71,- 50,-  
Reparatie, onderhoud
en banden
24,- 39,-  

TOTAAL PER MAAND

439,-

259,-

329,-

  • Er is gerekend met aanschaf in december 2020 en een gebruiksduur/looptijd van 5 jaar en 10.000 kilometer per jaar.
  • Bij nieuw en private lease gaan we uit van de Nissan Leaf Acenta 110 kW met 40 kWh batterij  (model 2). Bij zelf kopen heeft deze auto een consumentenprijs van €30.990 en een te verwachten restwaarde in december 2025 van €14.950.
    Er is rekening gehouden met de tijdelijke Nissan actie; 4.000 euro korting bij aanschaf (de Nissan Zero Emission Bonus). Er is geen rekening gehouden met de aanschafsubsidie van de overheid, omdat het budget voor 2020 op is. Het kan voor particulieren nog wel mogelijk zijn een subsidie aanvraag in te dienen.
  • Bij occasion betreft het een Nissan Leaf Acenta 80 kW en een 24 kWh batterij (model 1), bouwjaar juli 2015 en een kilometerstand van 50.000. De verwachte restwaarde over 5 jaar is € 4.150.
  • Om te kunnen vergelijken met de tarieven van private lease zijn de autokosten exclusief brandstof (elektriciteit). Voor deze auto's schatten we de brandstofkosten (oplaadkosten) in op ca. 59 euro per maand (laadmix met 60% thuisladen a € 0,23 per kWh, 30% openbaar laden a € 0,41 en 10% snelladen a € 0,60).
  • Er is verder gerekend is met financieringskosten (rente). Als er geen financiering nodig is vervalt deze kostenpost.
  • Onder overige kosten kun je denken aan pechhulp, autowassen, lakstift etc.

Aanschafsubsidie bij private leasen van een elektrische auto

Sinds 1 juli 2020 is er een aanschafsubsidie voor elektrische auto’s van €4.000 beschikbaar voor particulieren die een nieuwe elektrische auto privé gaan leasen. Bij het private leasen van een occasion krijg je €2.000 subsidie. De subsidie is van toepassing op het private leasen van een elektrische auto met een actieradius van minimaal 120 kilometer, een cataloguswaarde van minimaal €12.000 en maximaal €45.000 en een looptijd van het leasecontract van minimaal 4 jaar. Omdat ook al in 2020 subsidie aangevraagd kon worden op het budget van 2021 is de pot van dit jaar nu al helemaal leeg. Het aanvragen van een subsidie is weer mogelijk in 2022. 

Nissan Leaf

Brandstofkosten elektriciteit versus benzine

Om private lease en het kopen van een elektrische auto goed te kunnen vergelijken zijn de brandstofkosten in dit rekenvoorbeeld niet meegenomen. Die kosten zitten namelijk ook niet in het maandelijkse leasetarief! Daar schuilt echter nóg een groot pluspunt ten opzichte van een benzineauto. Als je tenminste thuis aan het stopcontact of op het werk kunt opladen. Ben je volledig afhankelijk van openbare (of snel) laadinfrastructuur, dan valt het financiële voordeel lager uit.

Als voorbeeld vergelijken we nu de elektrische Nissan LEAF met een Ford Focus op benzine, een benzineauto van vergelijkbare grootte en uitrustingsniveau. We gaan wederom uit van 10.000 kilometer per jaar.

Rekenvoorbeeld brandstofkosten van elektrische en benzine auto

Elektrisch - Nissan Leaf

De Nissan LEAF verbruikt 22.1 kWh op 100 km. Met 10.000 km per jaar is dat 833 km per maand (gelijk aan 184,1 kWh). Per kWh betaal je gemiddeld €0,32*. Per maand komt dat neer op €59,- aan stroom.

*  In deze berekening zijn we uitgegaan van 60% thuisladen à €0,23 per kWh, 30% openbaar laden à €0,41 en 10% snelladen à €0,60. In een situatie dat alleen thuisladen mogelijk is dan komen de brandstofkosten uit op €42,- per maand (i.p.v. €59).

Benzine - Ford Focus

De Ford Focus rijdt 1 op 17, dat is 5,9 liter op 100 km. Ook hier gaat het dan om 833 km per maand (10.000/12 maanden). Met een benzineprijs per liter van €1,64 zijn de maandelijkse brandstofkosten dan €80,-.

Rekenvoorbeeld ANWB Experts van december 2020.


ANWB Private Lease

Ben je na het lezen geïnteresseerd geraakt in het private leasen van een elektrische auto? Bekijk dan het aanbod van ANWB Private Lease.

Terug naar overzicht Private lease