Private leasen van een elektrische auto

Interessanter dan je denkt

Een elektrische auto kopen? Nog even niet, zeggen de meeste mensen. Te duur en een onzekere restwaarde. Private lease is mogelijk een oplossing. De risico’s liggen dan bij de leasemaatschappij en niet bij jou!

Hyundai Kona electric

De argumenten om nog geen elektrische auto aan te schaffen zijn veelal hetzelfde: ‘het is te duur’ en ‘de restwaarde is onzeker’. Dat zijn nou juist twee factoren die wegvallen bij private lease.

Onzekere restwaarde

De ontwikkeling op het gebied van elektrische auto’s gaat dusdanig hard dat je je kunt afvragen of het wel zinvol is om juist nu een elektrische auto te kopen. Want hoe is het over een aantal jaar met de restwaarde van zo’n auto?

De maandelijkse kosten voor reparatie en onderhoud voor een elektrische auto zijn dan wel beperkt, maar daarentegen is de afschrijving doorgaans juist weer een hogere kostenpost dan bij een benzineauto. Vaak komt dit door de veel hogere aanschafprijs die niet of slechts ten dele gecompenseerd wordt door een betere restwaarde. Dat is nog een onzekere factor.

Met private lease heb je die onzekerheid niet. Al houdt de leasemaatschappij er met de prijsstelling van het maandelijkse tarief uiteraard wel rekening mee, je hoeft je er als berijder in ieder geval geen zorgen over te maken.

Voorbeeld maandkosten

De ANWB Experts hebben uitgerekend wat de maandkosten zijn van het kopen van een Hyundai Kona Electric en het privé leasen van dezelfde auto. In de berekening wordt uitgegaan van een periode van 5 jaar met 10.000 kilometer per jaar (vergroting voorbeeld berekening Hyundai Kona Electric).

Voorbeeld maandkosten private lease Hyundai Kona Electric

* om een realistisch vergelijk te maken met private lease is er gerekend met 10.000 kilometer per jaar, een looptijd van 60 maanden en excl. brandstof.
** Gerekend is met financieringskosten (rente), wanneer de auto met spaargeld is gekocht komen deze te vervallen.
*** Post overige is bijvoorbeeld pechhulp, autowassen, lakstift etc.
 

Aanschafsubsidie bij private leasen van een elektrische auto

Vanaf 1 juli 2020 is naar verwachting de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s van €4.000 ook beschikbaar voor particulieren die een nieuwe elektrische auto privé gaan leasen. Bij het private leasen van een occasion krijg je €2.000 subsidie. De subsidie is van toepassing op het private leasen van een elektrische auto voor een looptijd van minimaal 4 jaar. Als je de subsidie toepast op een leasecontract van bijvoorbeeld 5 jaar krijg je nog eens 67 euro per maand korting op het leasetarief van de rijksoverheid (€4.000 / 60 maanden). Het subsidiebedrag wordt dan door het Rijk buiten het leasecontract om maandelijks op je rekening gestort. Leasecontracten die sinds 1 mei zijn getekend zouden volgens het voorgenomen besluit ook nog aanmerking komen voor de subsidie.

Inclusief subsidie gaat de Hyundai Kona EV uit bovenstaand voorbeeld dan €478,- per maand kosten als je hem zelf koopt en via private lease bij ANWB €397,- per maand.

Brandstofkosten Hyundai Kona Electric versus Hyundai Kona benzine

Om private lease en het kopen van een elektrische auto goed te kunnen vergelijken zijn de brandstofkosten in dit rekenvoorbeeld niet meegenomen. Die kosten zitten namelijk ook niet in het maandelijkse leasetarief! Daar schuilt echter nóg een groot pluspunt ten opzichte van een benzineauto. Als je tenminste thuis aan het stopcontact of op het werk kunt opladen. Ben je volledig afhankelijk van openbare (of snel) laadinfrastructuur, dan valt het financiële voordeel lager uit.

Als voorbeeld vergelijken we nu de elektrische Hyundai Kona met een Hyundai Kona op benzine, een benzineauto van vergelijkbare grootte en uitrustingsniveau. We gaan wederom uit van 10.000 kilometer per jaar*

Rekenvoorbeeld brandstofkosten van benzine en elektrische auto

Hyundai Kona Electric

Elektrisch

De Hyundai Kona Electric verbruikt 18.5 kWh op 100 km. Met 10.000 km per jaar is dat 833 km per maand (gelijk aan 154,1 kWh). Per kWh betaal je gemiddeld €0,32*. Per maand komt dat neer op €49,- aan stroom.

* In deze berekening zijn we uitgegaan van 60% thuisladen à €0,23 per kWh, 30% openbaar laden à €0,41 en 10% snelladen à €0,60. In een situatie dat alleen thuisladen mogelijk is dan komen de brandstofkosten uit op €35,- per maand (i.p.v. €49,-).

Hyundai Kona

Benzine

De ‘normale’ Hyundai Kona rijdt 1 op 17, dat is 5,9 liter op 100 km. Ook hier gaat het dan om 833 km per maand (10.000/12 maanden). Met een benzineprijs per liter van €1,58 zijn de maandelijkse brandstofkosten dan €78,-.

Rekenvoorbeeld mei 2020


ANWB Private Lease

Ben je na het lezen geïnteresseerd geraakt in het private leasen van een elektrische auto? Bekijk dan het aanbod van ANWB Private Lease.

Terug naar overzicht Private lease