ANWB Shortlist: compacte elektrische crossovers
11 juli 2025 Bij deze Ford, Kia, Skoda en Volvo moet je echt even gaan kijken
Ben je in de markt voor een elektrische, compacte crossover? Dan horen deze vier modellen thuis op jouw shortlist.
Wanneer je pak ‘m beet € 35.000 aan een nieuwe auto te besteden hebt en je wilt voor dat geld graag een elektrische, compacte crossover kopen, dan is de keuze overweldigend. Op het moment van schrijven kun je voor maar liefst 16 verschillende modellen terecht.
Daarom schiet de ANWB te hulp met vier auto’s waar je écht even bij moet gaan kijken. Daarbij gaan we er voor het gemak van uit dat de semi-terreinwagen als enige auto in het huishouden zal worden ingezet. We kijken door de bril van het gemiddelde Nederlandse gezin, dus twee partners en twee kinderen. Ben je thuis met minder, zoek je juist een auto voor erbij of heb je een sterke voorkeur voor een bepaald merk en model, dan kan het dus goed zijn dat jij een andere afweging maakt.
Criteria
Waarom hebben we nu juist voor dít viertal gekozen? De Kia EV3 is tot op heden de best verkochte auto van Nederland. Letwel: ongeacht de aandrijflijn! Het is dus niet de best verkochte EV van ons land; het is de best verkochte auto. Punt! Prijzen beginnen bij € 36.995 of 459 euro in de maand, wanneer je liever kiest voor private lease.
Nog zo’n verkooptopper is de Volvo EX30. Die crossover is niet van onbesproken gedrag - waarover later meer - maar dat weerhoudt Nederlanders er niet van massaal tot aanschaf over te gaan. Je rijdt al een EX30 vanaf € 34.995, of 439 euro per maand in de private lease.
Scherpe tarieven
De Skoda Elroq duikt zelfs nog onder de scherpe prijs van de EX30, zij het dan met slechts 5 euro. Dat geldt helaas niet voor het private leasebedrag, dat met 514 euro in de maand flink hoger ligt dan bij Volvo.
De voordeligste compacte elektrische crossover van dit viertal is tevens de nieuwste: de Ford Puma Gen-E. Die ziet er vrijwel precies hetzelfde uit als zijn broers op benzine. Sinds juli van dit jaar kun je als particulier voor € 32.995 voor de elektrische Puma terecht. Ook het private lease maandtarief is met € 349 scherp.
Prijs
Vanafprijs
Ford: € 32.995
Skoda: € 34.990
Volvo: € 34.995
Kia: € 36.995
De vanafprijzen van deze crossovers hebben we inmiddels met je gedeeld. De Ford is de voordeligste met een aanschafprijs van net geen 33 mille. De Kia is met een prijskaartje van minimaal € 36.995 het duurste. Maar wat krijg je voor dat geld?
De onderlinge verschillen blijken groot. Neem alleen al de afmetingen; met een lengte van 4.48 meter is de Skoda 25 (!) centimeter langer dan de Volvo. Maar de EX30 biedt weer een sloot extra vermogen: 102 pk extra ten opzichte van de Elroq, om precies te zijn.
Geen overbodige luxe
De Kia heeft met een inhoud van 58,3 kWh standaard het grootste batterijpakket en daarmee ook de grootste actieradius. Maar de testauto waarin je de meeste spullen kunt vervoeren, is de Ford: dankzij de gigantische bergruimte ónder de laadvloer kun je achterin tot wel 574 liter aan bagage in de Puma kwijt!
Dan de warmtepomp; geen overbodige luxe op een elektrische auto. Op de Puma en EV3 kun je er echter geen krijgen. Bij Volvo zit alleen het instappertje zonder. Skoda rekent hoe dan ook een meerprijs van net geen 1.100 euro.
Meer geld, sneller laden
Alle crossovers op onze shortlist laden met drie fasen en kunnen ook allemaal snelladen. Het laadtempo van de Ford ligt met 100 kW het laagst. De Skoda is het snelst met 145 kW. Bij Kia, Skoda en Volvo neemt het laadtempo echter toe, wanneer je voor een duurdere versie kiest.
De Ford, Kia, Skoda en Volvo kun je standaard met één pedaal rijden; je hoeft dus niet de mechanische remmen aan te spreken om vaart te minderen.
Gratis onderhoud
Tot slot de garantietermijn. In bijna alle gevallen kun je terugvallen op acht jaar of 160.000 kilometer coulance, wanneer het gaat om de voor deze EV’s benodigde batterijen. Kia wijkt af met tien (!) jaar of 150.000 kilometer. Dat geldt even goed voor de algehele garantietermijn, mits je jouw EV3 bij de merkdealer laat onderhouden.
Skoda geeft slechts twee jaar garantie op de complete Elroq, maar daar staat tegenover dat je jouw EV daar de eerste vijf jaar gratis kunt laten onderhouden (uiteraard onder voorbehoud van de nodige kleine lettertjes). Ford geeft ook twee jaar garantie, bij Volvo kun je drie jaar of 100.000 kilometer terecht.
Ruimte
Kofferbakinhoud
Ford: 574 liter
Skoda: 470 liter
Kia: 460 liter
Volvo: 318 liter
Welke auto van dit viertal de grootste kofferbak heeft, is in dit artikel al eerder voorbijgekomen. Dat is de Ford, al is het wel een wat wonderlijke ruimte. Het merendeel van de beschikbare liters - 574 stuks in totaal - gaat schuil ónder de bagagebodem. Ideaal wanneer je zaken uit het zicht wilt opbergen, minder handig tijdens een bezoekje aan de woonboulevard.
Daar komt nog eens bij, dat de Ford Puma in de eerste plaats als brandstofauto is ontwikkeld. Voor deze elektrische versie moesten de ingenieurs het benodigde batterijpakket naderhand onder de inzittenden wegmoffelen, waardoor de vloer een heel eind omhoog kwam. Als volwassene kun je daardoor eigenlijk niet fatsoenlijk achterin zitten. De hoofdruimte is overigens wel toereikend.
Van de krapste testauto om in te zitten gaan we naar de ruimste: de Skoda Elroq. Achterin zit je als een vorst en met minimaal 470 liter kun je in de kofferbak nog altijd meer dan genoeg spullen meenemen. De kleinste kofferbak komt voor rekening van de EX30, met minimaal 318 liter. Eigenlijk is alles klein aan boord van de Volvo: van de beschikbare been- en hoofdruimte op de achterbank tot de omvang van de frunk. De Kia zit overal tussenin. De EV3 blinkt op ruimtegebied nergens in uit, maar stelt ook niet teleur.
Rijgedrag
Standaard vermogen
Volvo: 272 pk / 343 Nm
Kia: 204 pk / 283 Nm
Skoda: 170 pk / 310 Nm
Ford: 168 pk / 290 Nm
De Ford weegt 1.563 kilogram. Voor een elektrische auto is dat een bescheiden gewicht en dat brengt allerhande voordelen met zich mee. Je wordt minder hoog aangeslagen voor de wegenbelasting en een lichte auto rijdt leuker! Een blokje om in deze Puma Gen-E tovert geheid een lach op je gezicht, mede dankzij de directe besturing.
De Skoda is de zwaarste van dit viertal, met een gewicht van minimaal 1.949 kilogram. En dat voel je! De Elroq rijdt wat looiig, met een gevoelloze besturing. Maar wie een comfortabele gezinsauto zoekt om mee van A naar B te rijden, kan zich geen betere metgezel wensen.
Trekgewicht (geremd)
Skoda / Volvo: 1.000 kg
Ford: 750 kg
Kia: 500 kg
Typische zitpositie
Of het moet de Kia EV3 zijn, die min of meer dezelfde rijkarakteristiek biedt alleen dan met meer gevoel in de besturing. Keerzijde van de medaille is wel, dat je in de EV3 meer op- dan ín je stoel zit. De zitpositie is daardoor typisch hoog; in de Elroq zit je meer in de auto.
Een nieuwe Volvo van nog geen 35 mille kom je niet vaak tegen. Maar hoewel de EX30 helemaal niet verkeerd rijdt - met minimaal 272 pk en 343 Nm koppel rijdt de Volvo spreekwoordelijke rondjes om de rest van het deelnemersveld, terwijl hij samen met de Skoda standaard het hoogste trekgewicht levert - merk je wel welke offers er zijn gebracht om tot zijn scherpe prijs te komen.
Het interieur van de EX30 is spartaans, met matige stoelen en een bediening die ergernis oproept. Je bent voor vrijwel alles aangewezen op een centraal scherm; zelfs voor de snelheidsmeter moet je opzij kijken! Ook de vering en demping is niet des Volvo’s, maar een heel stuk stugger. De merknaam maakt vast een hoop goed, maar bezint eer gij begint.
Rijbereik
Praktijkverbruik
Ford: 13 kWh per 100 km / 43,6 kWh
Kia: 14,1 kWh per 100 km / 55 kWh
Volvo: 15,0 kWh per100 km / 64 kWh
Skoda: 15,8 kWh per 100 km / 77 kWh
Misschien wel het belangrijkste aankoopargument bij een elektrische auto is het rijbereik: hoe ver kom je op een lading stroom? Niet zo ver als de fabrikant in de folder belooft, blijkt uit onze actieradiusproef. We reden voor dit testonderdeel over een gevarieerde testroute van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar Lelystad Airport en weer terug. Dan blijkt dat de Kia het dichtst bij de fabrieksopgave in de buurt komt, met een realistisch rijbereik van 390 kilometer.
Ook de Volvo en Ford benaderen het getal in de folder, met achtereenvolgens 426- en 335 kilometer. Daarbij moet overigens worden aangetekend, dat Volvo voor dit artikel niet het instapmodel heeft afgevaardigd, maar de zogenaamde Single Motor Extended Range. Die versie heeft een grotere batterij, maar ook een hoger prijskaartje.
Afwijking fabrieksopgave
Hetzelfde geldt voor de door ons gereden Skoda, waarvan de afwijking tussen de fabrieksopgave en de praktijk met een verschil van 84 kilometer het grootst bleek. We kwamen in werkelijkheid 487 kilometer ver in de Elroq. En dat bij zomerse testomstandigheden!
Kijken we louter naar de verbruikscijfers, dan gooit Ford de hoogste ogen. De Puma heeft dan misschien de kleinste batterij-inhoud; daar springt de EV ook zuinig mee om. Wij scoorden een gemiddeld verbruik van 13 kWh per 100 kilometer.
De Kia blijkt ook erg zuinig. En hoewel de Skoda onderaan eindigt, is een gemiddeld verbruik van 15,8 kWh per 100 kilometer voor zo’n grote en zware auto helemaal zo gek nog niet!
Plussen / minnen
De Ford, Kia, Skoda en Volvo hebben het toch maar mooi tot onze shortlist geschopt. In die zin zijn het allemaal winnaars. Welke elektrische compacte crossover het beste bij jou past, kun je eenvoudig bepalen met behulp van onze belangrijkste plussen en minnen.
Ford
+ rijgedrag - binnenruimte
+ praktijkverbruik - bescheiden rijbereik
+ prijs
Kia
+ actieradius - geen warmtepomp leverbaar
+ praktijkverbruik - trekgewicht
+ rijgedrag
+ riante garantietermijn
+ inzetbaar als thuisbatterij
Skoda
+ binnenruimte - tegen meerprijs is alles mogelijk
+ prijs - beperkte garantietermijn
+ rijcomfort
+ trekgewicht
+ laadsnelheid
+ gratis onderhoud
Volvo
+ vermogen - zitcomfort
+ standaard V2L - binnenruimte
+ praktijkverbruik - ergonomie
Jouw compacte elektrische crossover nog niet gevonden?
Naast deze auto's zijn er natuurlijk nog veel meer compacte elektrische crossovers te verkrijgen. Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht.