Waarom de Tesla Cybertruck niet naar Nederland komt
20 september 2024 …en wij er daarom maar in Amerika mee zijn gaan rijden
Het is de auto van dit decennium, misschien zelfs van deze eeuw: de Tesla Cybertruck. In Nederland gaan we de omstreden EV echter niet zien. Daarom hebben wij er in Amerika mee gereden.
Invloedrijke auto’s heb je in alle soorten en maten. De Volkswagen Kever, Toyota Prius of Renault Espace: stuk voor stuk modellen die iets brachten dat voorheen niet bestond, of het nou gaat om betaalbaarheid, een schone aandrijflijn of het optimaal gebruiken van de beschikbare binnenruimte.
Om in de automobiele geschiedenisboekjes te belanden, hoef je echter niet altijd een prestatie te leveren. De Tesla Cybertruck geldt als de auto van dit decennium, misschien zelfs van deze eeuw. Maar niet persé om wat -ie kan! Want Rivian had al een elektrische pick-up, roestvrijstaal werd op de DeLorean reeds als bouwmateriaal toegepast, Infiniti reed 10 jaar geleden reeds zonder mechanische verbinding tussen de wielen en het stuur rond en de Nissan Leaf liet je al wasjes draaien op stroom uit je EV-batterij.
Weinig primeurs
Als het om primeurs gaat, heeft de Cybertruck eigenlijk alleen zijn 48-volt boordnet om mee te schermen; nodig om alle electronica die tegenwoordig in je auto zit, van voldoende stroom te voorzien. Maar dat is natuurlijk de reden niet waarom mensen letterlijk stilvallen, wanneer je ze in deze Tesla voorbij rijdt: er zijn eigenlijk geen woorden voor de impact die dit apparaat maakt.
De volledig elektrische pick-up is maar liefst 5.68 meter lang en 2,2 meter breed. En dan rekenen we de buitenspiegels nog niet eens mee! Daar heb je al een goede reden waarom de Cybertruck in Nederland niet tot zijn recht zou komen. Het leeggewicht is er ook eentje: bijna 3.000 kilogram. Met alle zitplaatsen in gebruik en een stel koffers in de laadbak heb je een groot rijbewijs nodig om hier met de Tesla de weg op te mogen!
Gemeen scherpe randen
Nu bestaan er in ons land zat aannemers die graag in een pick-up in de rondte rijden. Zij kiezen nu voor een RAM of Ford F-150; auto’s die misschien nog wel groter zijn dan de Tesla. Maar ze hebben geen gemeen scherpe randen aan de voor- en achterzijde, waardoor de Cybertruck niet door de in Europa verplichte botsproeven komt.
Als Cybertruck-eigenaar ben je evenmin veilig, want de onderkant van de portieren is minstens zo scherp voor je schenen. En we hebben waarschijnlijk allemaal wel de internetfilmpjes gezien, waaruit blijkt dat je niet met je vingers onder de frunk moet komen. Daar zit namelijk geen beveiliging op!
Avonden lang struinen
Rationeel gezien is er geen reden om rouwig te zijn dat de Tesla niet naar ons land komt. Gevoelsmatig blijkt dat een ander verhaal. Omdat we toch in Amerika waren voor een rijtest van de Volvo EX90, besloten we daar ook met de Cybertruck te rijden. Geen eenvoudige opgave, want Tesla leent er geen uit en er eentje huren is hartstikke duur.
Avonden lang struinden we rond op online Cybertruck-fora, op zoek naar eigenaren die hun blitse bezit een paar uur aan de ANWB wilden afstaan voor de eerste Nederlandse rijtest van het apparaat. Oogarts Cecilia uit Los Angeles gaf aan die oproep gehoor: ze leende haar Tesla zelfs de complete dag aan ons uit!
Gigantische voorruit
Cecilia’s Cybertruck is een zogenaamde Foundation Series: het introductiemodel van de Tesla, met vierwielaandrijving, twee elektromotoren en een gecombineerd vermogen van 600 pk. Wanneer we bij haar praktijk wegrijden, voelen we ons niet helemaal op ons gemak. De voorruit van de Cybertruck is gigantisch. Je kunt er heerlijk door naar buiten kijken, maar je moet niet aan steenslag denken: de raampartij kost € 1.700.
De rest van de Cybertruck blijkt één grote dode hoek, met forse raamstijlen en een achteruitkijkspiegel die er alleen voor de sier zit. De laadbak van de Tesla kun je met een druk op de knop bedekken, maar dan is je zicht naar achteren ook meteen verdwenen.
Alternatieve binnenspiegel
Gelukkig beschikt de Cybertruck over camera’s rondom, waarvan je het exemplaar achterop als alternatieve binnenspiegel kunt inzetten. Alleen moet je die beelden dan wel aflezen op het infotainmentscherm, wat voor zulke essentiële informatie toch wat onlogisch aanvoelt.
De Cybertruck is te koop in drie verschillende configuraties. Op dit moment zijn alleen de vierwielaangedreven versies verkrijgbaar: eentje met twee en een met drié elektromotoren. Die uitvoering - de Cyberbeast - weegt meer dan drie ton maar sprint desondanks binnen drie tellen van 0 naar 100 kilometer per uur dankzij een gecombineerd vermogen van maar liefst 845 pk.
Afrikaanse olifant
De louter achterwielaangedreven Cybertruck zal vermoedelijk op iets meer dan 300 stuks blijven steken. Het trekgewicht blijft met 3.402 kilogram ook een beetje achter bij zijn vierwielaangedreven broeders: die mogen een aanhanger trekken van 4.990 kilo. “Het gewicht van een gemiddelde Afrikaanse olifant”, aldus Tesla op hun website.
Je zou denken dat de acceleratie van een Tesla op een gegeven moment gaat wennen, maar in zes meter pick-up voelt het toch weer anders. Stoplichtsprintjes blijven leuk, maar de grootste attractie aan boord van de Cybertruck is zijn bijzondere besturing. Er bestaat geen mechanische verbinding tussen de wielen en het stuur; in plaats daarvan bepaalt de Tesla op basis van jouw stuurinput hoe ver de wielen moeten uitslaan.
Betrokken bij het rijden
Bij een flauw bochtje hoef je het stuur nauwelijks te bewegen; bij een haarspeldbocht uiteraard iets meer. We hebben daar eerder al mee mogen experimenteren in de Lexus RZ en het is misschien even wennen, maar daarna wil je niet anders meer. Het betrekt je echt bij het rijden, zoals one pedal driving dat in de elektrische auto al eerder deed.
Ter verhoging van de feestvreugde sturen de achterwielen van de Tesla mee. Geweldig op een bergweg, maar het praktische nut blijkt vele malen groter. We herhalen nog maar eens: de Cybertruck is bijna zes meter lang en tweeënhalve meter breed, maar zijn draaicirkel is zo klein als die van een Model 3!
Ontnuchterend
Hoewel oogarts Cecilia haar Tesla goud heeft gewrapt -omdat ze gek werd van de vele vingerafdrukken op het oorspronkelijke roestvrijstaal- is het niet alles goud wat er blinkt. We haalden het gebrekkige zicht rondom al aan, maar de Cybertruck is daarnaast knap gehorig. Vanwege de gigantische wielen, maar ook dankzij de spaarzame geluidsisolatie. Ontnuchterend voor een auto van dit prijsniveau. Cecilia betaalde er honderdduizend dollar voor; in euro’s blijft de Tesla daar net iets onder.
Hoewel er eigenaren zijn die met hun Cybertruck weglopen, bestaan er genoeg die ronduit teleurgesteld zijn. De lijst met kritiekpunten is lang -in de begeleidende video nemen we ze met je door- en veel beloftes die Elon Musk bij de pompeuze introductie deed, zijn (nog) niet waargemaakt. De Tesla viel duurder uit dan verwacht, met een bescheidener rijbereik (547- in plaats van 800 kilometer) en de nodige ontbrekende functionaliteiten.
Na een dag met de Cybertruck te hebben doorgebracht, zijn we toch van het bakbeest gaan houden. Hij is met zijn cartooneske afmetingen misschien van weinig praktisch nut en behalve de veiligheidsuitrusting had ook de geluidsisolatie een stuk beter gemoeten, maar hij rijdt boven verwachting goed en je kunt er naar blíjven kijken (en over praten!). Gelukkig hebben we de foto’s nog.
Deel deze pagina