Suzuki Alto (1994 - 2000 en 2002 - 2006): Budget occasion

Logische keuze

Jarenlang waren de verschillende generaties van de Suzuki Alto volgens deskundigen steevast de allergoedkoopste auto in het gebruik. Die reputatie werd zo sterk dat ze ook gebruikt duur werden in aanschaf en die claim - dus - juist niet meer waarmaakten.

Suzuki Alto

Suzuki Alto (1994 - 2000...

Dat effect is nu wel weggeëbd, zeker voor de generatie van vóór 2000. Dat neemt niet weg dat juist die Alto’s nog steeds heel betaalbaar ‘basisvervoer’ kunnen bieden. Dat is nou precies de strekking van deze budget-occasiontests: goedkoop en toch goed, als dat is wat je zoekt, is een nette Suzuki Alto een logische keuze. Het is precies wat je nodig hebt, maar ook niet méér dan dat.

Het comfort van een limousine en de prestaties van een sportwagen moet je echt vergeten. Dat neemt niet weg dat een goeie, ouwe Alto je van A naar B en zelfs naar Z brengt. Je zit warm en droog en je hebt de volledige vrijheid van je eigen autootje, heel basic, maar wie doet je wat? De Alto van het model dat tot 2000 is gebouwd, heeft een 1,0 liter viercilinder motor met 40 kW/54 pk. Dat lijkt niet veel en is het ook niet, maar de Alto weegt ook maar net 700 kg. Dat is ook nog eens lekker goedkoop in de wegenbelasting. Hij is er met drie of vijf deuren en zelfs als automaat. Ideaal in de stad!

Suzuki Alto

...en 2002 - 2006)

Twee jaar lang was er geen Alto. In 2002 kwam een helemaal nieuwe, ietsje grotere, nu met een 1,1 liter viercilinder en wel 46 kW/63 pk. Die weegt 775 kg en zit dus al een klasse hoger in de belasting. Die was er alleen als vijfdeurs, maar eventueel ook met automaat.

Tot € 2.500 staan er heel veel te koop van het model tot 2000 en de onderkant van het aanbod vanaf 2002 valt hier ook al in. Welke je wilt, moet je echt zelf bepalen. Beide generaties zijn vooral gebruikt als tweede auto of zo en hebben vaak niet zoveel kilometers gereden. Dat is niet het criterium. Hoe staat de auto erbij? Rondom krassen en deuken en compleet uitgeleefd? Gewoon lekker doorzoeken tot je een puntgave vindt voor hetzelfde geld. Echt, die zijn er.

Soms kom je er eentje tegen die er prima uitziet en wel veel kilometers heeft afgelegd, 150.000 of zo. Dat is nu eens géén bezwaar, dat zijn waarschijnlijk vooral snelwegkilometers en met zo’n Alto kun je ook nog jaren rijden.

Wegenwacht Johnny Wijsman over de Suzuki Alto:

wegenwacht johnny weisman"Door de zeer goede kwaliteit en de vaak bescheiden hoeveelheden kilometers die ermee worden gereden, gaat er in de praktijk zelden iets stuk aan een Alto. Het enige waardoor oudere Alto’s wel eens bij de Wegenwacht onder de aandacht komen, zijn elektronische storingen.

Dan nog is dat niks ernstigs. Het komt voor dat water van de ruitensproeier zijn weg weet te vinden naar de kabelboom en daar voor rare effecten zorgt. Een andere mogelijkheid is dat de isolatie van de kabelboom doorslijt op het schutbord of de bovenkant van het koppelingspedaal. Daardoor ontstaat sluiting en knalt er een zekering uit.

De Wegenwacht lost dat allemaal ter plekke op met een 'noodverbandje' en een nieuwe zekering. Nog één waarschuwing: als het oog van de contactsleutel kapot gaat, nóóit een gaatje in het plastic deel van de sleutel boren! Daarmee maak je die bijna altijd onklaar en dat is een duur ding om te vervangen."

Alternatieven voor een Suzuki Alto

Daihatsu Cuore

Kia Picanto

Chevrolet Matiz