Mazda 626 (1992 – 2002): Budget occasion

Nauwelijks kapot te krijgen

Sommige auto’s blijken met bosjes tegelijk uit ons straatbeeld te verdwijnen, zonder dat het direct opvalt. De Mazda 626 bijvoorbeeld. Toch is het een aanrader!

Mazda 626

Mazda 626 (1992 – 2002)

Auto’s als de 626 en diverse andere Japanse modellen in de grotere middenklasse waren als relatief jonge occasion niet zo gewild. We vonden ze te saai, je maakte er geen indruk mee als je er mee kwam voorrijden. Sommige mensen vinden dat belangrijk.

Juist omdat de 626 nieuw en vaak zakelijk heel goed werd verkocht, was er veel aanbod, maar weinig vraag. Dan storten de prijzen in en komt de exporthandel in actie. In sommige landen was zo’n 626 wel enorm gewild, omdat men daar beseft dat het ijzersterke auto’s zijn, dat is belangrijker dan iets vaags als imago. Zo is het 626-bestand hard uitgedund.

Maar er zijn er nog steeds wat over, die nu te oud en te goedkoop zijn voor de export. Veruit de meest voorkomende motoren zijn 1,8 en 2,0 liter benzinetypes, die onderling niet echt veel verschillen. Diesels vind je alleen nog met kilometerstanden van hier naar de maan. Er zijn vierdeurs sedans, vijfdeurs hatchbacks en stationcars. Een 626 op leeftijd rijdt niet als een moderne auto… vaak zelfs beter! Ze zijn lekker ruim en comfortabel, met een knaap van een kofferbak (500 liter!) en schakelen opvallend fijn. OK, de benzinemotoren zijn wat meer aanwezig dan in een nieuwe auto. Als je netjes rijdt met een benzine-626 in goede staat, haal je zo 1 op 12, dat is ook te overzien.

Mazda 626

Zoek de mooiste uit

Er staan nog steeds vele honderden 626-en in het land te koop en daarbij is € 2.500 zelfs vrijwel de bovengrens van het hele aanbod. Vraag is er nog steeds niet veel, dus je kunt op je gemak zoeken naar een keurig exemplaar, dat er niet zwaar verwaarloosd uitziet. Daar kunnen ze wel tegen, maar waarom zou je? Hoge kilometerstanden zijn ook geen enkel bezwaar, tenzij je er nog eens jarenlang 50.000 per jaar bij wilt zetten. In dat geval kies je voor eentje met wat minder praktijkervaring.

Als airco een ‘must’ is, dan zijn die ook wel te vinden, maar hou er rekening mee dat die installaties aandacht behoeven en niet altijd het eeuwige leven hebben. Een kapotte pomp of verdamper kan bij de lage prijzen van een 626 een economische total loss betekenen, terwijl de auto zelf nog hartstikke goed is. Misschien liever een eenvoudige LX? Wat is er mis met raamslingers?

Wegenwacht Johnny Wijsman over de Mazda 626:

wegenwacht johnny weisman"Zelfs nu ze op leeftijd raken, kun jij je aan een Mazda 626 nauwelijks een buil vallen. Ze zijn vrijwel onverwoestbaar en blijven probleemloos tot op zeer hoge kilometrages. Wat wel eens voorkomt, is dat de bougiekabels ‘doorslaan’, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. De Wegenwacht lost dat zo op.

Het gebeurt ook dat het veertje van de spanner van de distributieriem breekt. Die riem kan daardoor een tandje verspringen, waardoor de motor slecht gaat lopen of er helemaal mee ophoudt. Bij andere merken is dit de oorzaak van een zware motorschade, maar bij deze Mazda is een nieuwe riem en spanner genoeg om nog jaren door te kunnen rijden. Als de riem en de spanner gewoon op tijd worden vervangen, komt dit niet voor."

Alternatieven voor een Mazda 626

Toyota Avensis

Honda Accord