Honda Civic (1995 – 2001): Budget occasion

Opvallend jong publiek

Wat is dat toch met Honda? Op marketinggebied maken ze er vaak een rommeltje van, bijvoorbeeld door verschillende modellen allemaal Civic te noemen. Niettemin is vrijwel elke Civic populair bij een heel specifiek publiek.

Honda Civic (1995 – 2001)

Talloze Civics zijn al ten prooi gevallen aan jongelui die ‘m vol hangen met spoilers, dikke uitlaten, overdreven geluidsinstallaties en soms complete oorlogskleuren. Ieder zijn smaak, maar het is opvallend dat Honda’s hiervoor enorm in trek zijn. Feit is wel dat Honda’s steevast heel mooie en ‘sportieve’ techniek hebben, die ook nog eens kwalitatief op topniveau is. Wat ze er ook mee uithalen, een Honda met een opgeblazen motor kom je niet gauw tegen. Het jammer is dat die ‘doelgroep’ een smetje legt op het merk, waardoor andere kopers er wellicht voor terug deinzen. Niet doen!

Als je ‘m gewoon laat zoals de fabriek ‘m heeft bedoeld, is een Honda Civic - zoals de driedeurs die van 1995 tot 2001 is geleverd - nog steeds een heel fijne en goede auto. In het model waarover we het hier hebben, komen 1,4 en 1,5 liter motoren voor, die elkaar niet veel toegeven. In z’n normale doen is de Civic, vooral de iets latere vijfdeurs en de stationcar (die heet Aero Deck), beslist geen opvallende verschijning. Opvallend is wel het lage dashboard, wat zorgt voor geweldig uitzicht op de weg en de erg goede, nogal kuipvormige stoelen. De zitruimte achterin is niet overweldigend, maar kinderen vinden een prima plek achterin de vijfdeurs of Aero Deck.

De kracht van de Civic zit in het rijden. Een Civic in goede staat heeft een ragfijne besturing, lekker levendige motor die niet bang is van toeren draaien, een precies ‘klik-klik’ schakelende transmissie en een uitstekende wegligging en stabiliteit. Echt een zogenaamde ‘rijdersauto’. Ook bij een vlotte rijstijl, haalt hij met gemak 1 op 13 à 14.

Degelijke techniek

Door de degelijke techniek zijn er genoeg Civics onder de € 2.500. Zoek er eentje die niet is gemolesteerd. Vind je die, let dan op roest, dat begint meestal vlak voor de achterwielen, vrijwel onderaan. Is de Civic daar gaaf, dan zal er verder ook weinig roest zijn, slecht herstelde schades daargelaten. Wat opvalt, is hoe goed de Civic ook verder blijft. Zo zien we ze bijvoorbeeld met twee ton op de teller en nog puntgave bekleding. Dat is ook kwaliteit!

De onderhoudshistorie is uiteraard belangrijk. Een Civic die alle noodzakelijke aandacht heeft gekregen, heeft een heel lang leven. Voor die 200.000 kilometer hoef je helemaal niet terug te schrikken, het gaat erom hoe de auto erbij staat.

Wegenwacht Johnny Wijsman over de Honda Civic:

wegenwacht johnny weisman"Kijk uit voor niet originele accessoires en vooral de technische gevolgen daarvan. Een zelf ingebouwd alarm bijvoorbeeld kan een drama zijn en al je aankoopplezier vergallen. Het enige zwakke punt van deze Honda is de module van de elektronische ontsteking.

Bij een Civic op leeftijd is het een pluspunt als die al een keer is vernieuwd. De isolatie van de kabelboom kan doorslijten op het inlaatspruitstuk, met als gevolg sluiting en een motor die niet aanslaat. Dat lost de Wegenwacht zo op.

Er is een veiligheidsschakelaar die de brandstoftoevoer stopt in geval van een harde schok. Dat voorkomt brand bij een aanrijding, maar die schakelaar wordt ook geactiveerd als je hard tegen een stoeprand rijdt."

Alternatieven voor een Honda Civic

Mitsubishi Colt

Toyota Corolla