Daihatsu Sirion (1998 - 2005): budget occasion

Te goed?

Helaas is het merk Daihatsu niet meer op de Europese markt vertegenwoordigd. Het klinkt gek, maar het merk is ten onder gegaan door z’n eigen kwaliteitsniveau. Simpel: er gaat zo weinig aan kapot, dat de dealers er niets aan verdienden!

Daihatsu Sirion (1998 - 2005)

Dat is heel sneu voor wie met Daihatsu probeerde een boterham te verdienen, maar het is wel goed nieuws voor de kritische occasionkoper met een bescheiden budget. Juist nu het merk niet meer is vertegenwoordigd, staan de restwaardes van de Daihatsu’s die hier rondrijden onder druk. Dat heeft alleen maar te maken met weinig vraag en een redelijk aanbod en zegt dus niets over de auto zelf. Als je dan ook nog weet dat de onderdelenvoorziening tot in lengte van jaren (via Toyota) goed is geregeld, dan kun je bijvoorbeeld een nette Sirion beschouwen als een echte insiderstip voor occasionkopers.

De Sirion valt in de klasse ‘net niet de allerkleinste’. Vooral de in de eerste bouwjaren, met die verchroomde bumper die optisch doorloopt in de zijkanten, is het een guitig ding, met een vriendelijk eigen gezicht. Geen auto waarmee je een enorme indruk maakt, wel eentje waar je met plezier tot in lengte van jaren mee rondrijdt. De versie die je vrijwel uitsluitend vindt, heeft een 1,0 liter driecilindermotor. Dat hoor je, hij heeft een soort ‘prrrt’-geluid, maar dat geeft ‘m ook wel iets eigens, iets gezelligs. De vijfbak schakelt heel nauwkeurig, de hele bediening is licht en eenvoudig. Je rijdt er zo maar 1 op 15 of nog zuiniger mee. Er was ook een snelle 1,3, maar die vind je niet meer. Die driecilinder was er zelfs ook met automaat en in alle gevallen was de Sirion een vijfdeurs.

Beetje zoeken

Een echte bestseller is de Sirion nooit geweest. Dat betekent vanzelf dat er nooit veel exemplaren tegelijk als occasion te koop staan. Tot € 2.500 zijn ze er echt wel, al vallen de meeste nog net boven die grens. Die moeten nog ‘naar beneden komen’. Je zult dus een beetje moeten zoeken en bereid zijn om in de rondte te rijden als je er een paar wilt vergelijken.

Tja, dat kost je wat tijd en zo, maar als je er dan eentje helemaal naar je zin vindt voor een goede prijs, dan geeft dat ook voldoening. In alle gevallen wel even de onderkant bekijken. De enige serieuze roest die bij de Sirion voorkomt, betreft het subframe, waarop de motor en versnellingsbak rusten. Dat is heel ingewikkeld en duur om te vernieuwen, dus die exemplaren moet je echt laten staan. Verder kun je je er nauwelijks een buil aan vallen. Hogere kilometerstanden zijn ook géén bezwaar.

Wegenwacht Johnny Wijsman over de Daihatsu Sirion:

wegenwacht johnny weisman"De Daihatsu Sirion geldt bij de Wegenwacht als grote onbekende. Kwalitatief zijn deze auto’s zó goed dat er zelden iets mis mee gaat. Vaker voorkomende kwaaltjes kent de Sirion gewoon niet. Het komt wel voor dat de schokschakelaar van de brandstofpomp wordt geactiveerd.

Die moet werken bij een ongeval en sluit dan de benzinetoevoer af, om zo brand te voorkomen. Het gebeurt dat die ook ‘uitslaat’ als je bijvoorbeeld hard tegen een stoeprand rijdt. De Wegenwacht weet ‘m te zitten en drukt ‘m weer terug."

Alternatieven voor een Daihatsu Sirion?

Suzuki Swift

Nissan Micra