Citroën Berlingo/Peugeot Partner (1996 - 2008): Budget occasions

Ruimte heb je nooit genoeg

Het idee was is niet nieuw: een personenauto-versie maken van een bestelwagen. Dat levert een  ruime gezinsauto op tegen een scherpe prijs. De Citroën Berlingo en de identieke Peugeot Partner waren dan ook direct gewild en zijn dat nog steeds.

Citroën Berlingo / Peugeot Partner (1996 - 2008)

Een gezin met kleine kinderen heeft veel te vervoeren. Speelgoed, kinderfietsen, dozen Pampers enzovoorts en dan hebben we het nog niet eens over een lekkere kampeervakantie? Juist op dat punt bewijzen Berlingo en Partner hun waarde. De bagageruimte meet 625 liter met de achterbank gewoon rechtop. Als je door het jaar heen eens een koelkast hebt te versjouwen, of flink inkopen doet bij de bouwmarkt, is al die ruimte ook ‘goud’ waard. Berlingo en Partner zijn no-nonsense auto’s met een aantal heel sterke eigenschappen.

Technisch, met name op motorengebied, volgden Berlingo en Partner het aanbod van andere modellen van Citroën en Peugeot. Er komen drie types benzinemotoren voor, een 1,4, een 1,8 en in 2001 (facelift) is die vervangen door een modernere en sterkere 1,6. Er zijn ook drie verschillende diesels, maar die zitten vooral in de bestelauto-versies. De sterkere motoren hebben de voorkeur als er bijvoorbeeld een caravan of aanhangwagen moet worden getrokken. Er zijn ook verschillende uitvoeringen en varianten met één of twee schuifdeuren in de flanken. De techniek is eenvoudig, maar de Berlingo/Partner rijdt best lekker comfortabel, ook op lange afstanden. Wel werkt de vrij kaal afgewerkte binnenkant een beetje als een klankkast, dat moet je accepteren.

Groeiend aanbod

De Berlingo/Partner was vele jaren behoorlijk populair. Met € 2.500 als budgetgrens is alleen de onderste laag in het aanbod te vinden. In de komende jaren zal dit aanbod verder groeien. Onder deze grens zijn alleen exemplaren te vinden met aanzienlijke kilometerstanden. Als onderhoud en eventuele reparaties goed zijn gedocumenteerd, kan het vertrouwen toenemen. Zoek er eentje die niet zwaar is verwaarloosd en dan kun je er nog best enkele jaren plezier aan beleven. De techniek is zeker niet feilloos, dus zorg voor wat financiële armslag, voor het geval de pechduivel langs komt.

Wegenwacht Johnny Wijsman over de PSA-tweeling:

Wegenwacht"In de praktijk kent de Wegenwacht verschillende problemen die wel eens voorkomen bij de Berlingo/Partner. Er zijn wat elektronische storingen bekend, zoals een contactsleutel die niet door de auto wordt herkend. De reservesleutel is de beste oplossing.

Als de koelvin niet aanslaat, merk je daar niks van totdat de motor echt veel te heet loopt. Uitzetten en maar hopen dat de (motor)schade meevalt.

Nadat er hard tegen de stoeprand is gereden, kan het zijn dat de motor niet meer start. Dat is een beveiliging om bij aanrijdingen de brandstoftoevoer te stoppen, met het oog op brand. De Wegenwacht heeft ‘m zo weer aan de praat.

Als de massakabel van de versnellingsbak breekt, wil de motor ook niet meer aanslaan. Het is een gepruts, maar het is door de Wegenwacht ter plekke op te lossen. Lastiger is de olielekkage op de koppakking, vooral bij de 1.4-benzinemotoren. Zo lang de olie op peil blijft gaat het goed, maar de gelekte olie kan in de dynamo terecht komen en die kan daar niet tegen. Dynamo plus koppakking is een dure combinatie, is de auto zo'n reparatie nog waard?"

Alternatieven voor een Citroën Berlingo / Peugeot Partner

Fiat Doblò

Volkswagen Caddy