Wat zijn de kosten van het opladen van een elektrische auto?

Van snelladen tot thuis en openbaar laden

Voor een benzine- of dieselauto kun je de brandstofkosten vrij eenvoudig uitrekenen, bij de kosten voor het opladen van een elektrische auto ligt dit ingewikkelder. Wij hebben het rekenwerk alvast voor je gedaan: dit kost elektrisch laden van je auto.

Vrouw laadt elektrische auto op met ANWB laadpas bij een openbare laadpaal

Waar de benzineprijs voor een belangrijk deel wordt bepaald door de olieprijs en de accijnzen, speelt bij het opladen van een elektrische auto de manier van laden een grote rol. We onderscheiden daarin drie varianten: thuis opladen, opladen aan een openbare laadpaal en snelladen.

Als rekenvoorbeeld nemen we één laadbeurt voor een middenklasse auto, zoals de Peugeot 2008 50kWh. Deze heeft volgens fabrieksopgave een verbruik van 15,3 kWh/100 kilometer. Wij gaan uit van 15.000 kilometer per jaar. Die laadbeurt is inclusief laadverlies. Bij het opslaan van stroom gaat namelijk energie verloren in de vorm van warmte.

Vrouw laadt elektrische auto op bij laadpaal aan huis

1. Thuis opladen

Thuis opladen is vaak het voordeligst en kent twee smaken: aan het stopcontact of een eigen laadpaal. Het voordeel van de laatste is dat je daarmee sneller kunt opladen. Je betaalt in beide gevallen de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier. Het tarief daarvan verschilt per leverancier en type contract dat je afsluit.

Uiteenlopende tarieven

Omdat energietarieven vandaag de dag enorm uiteen kunnen lopen, is het bij een eigen laadpaal raadzaam om na te gaan welk elektriciteitstarief je hebt. Prijzen tot wel € 0,85 per kWh komen voor bij nieuw af te sluiten variabale contracten. Heb je onlangs een nieuw contract afgeloten, is je contract variabel of ben je door je elektriciteitsplafond geschoten, dan kan het dus zomaar zijn dat jouw laadpasprovider (zie ook punt twee op deze pagina) een lager tarief rekent voor laden aan een openbaar laadpunt dan jij op dit moment betaalt voor je thuiselekriciteit.

Gemiddelde prijs

Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,46 (gemiddelde prijs over 2022 volgens CBS). Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden, dan kost dat hiermee zo’n € 1056 per jaar (€ 0,07 per km).

Slim laden

Naast vaste en variabele energiecontracten bestaat er ook een zogenaamd dynamisch energiecontract. Hiermee kun je gemiddeld 30 procent besparen op laadkosten door je auto op te laden als stroom goedkoop is. Beschik je over zonnepanelen? Dan valt het sommetje mogelijk nog voordeliger uit wanneer je oplaadt op de momenten dat je zelf stroom opwekt. Je bent dan € 0,02 per kWh kwijt.

Lees meer over het slim opladen van je elektrische auto.

2. Opladen aan een openbare laadpaal

Wanneer je een elektrische auto oplaadt bij een openbare laadpaal, betaal je doorgaans meer per kWh. Want de aanbieder van de laadpaal moet voorzien in kosten voor aanleg, onderhoud en wil ook nog wat winst maken. De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,30 tot € 0,75 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,65 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders. Met de ANWB-laadpas betaal je overigens een vast tarief van € 0,60 per kWh.

Uitgaande van dezelfde gemiddelde elektrische auto als in bovenstaand voorbeeld kost die laadbeurt van 15,3 kWh je € 9,95. Dit betekent zo'n € 0,10 per kilometer aan energiekosten. Ben je volledig aangewezen op publieke laadpalen, dan kost dit je op basis van 15.000 kilometer per jaar zo’n € 1500.

3. Snelladen

Snelladen is niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode. Gelukkig heb je in de praktijk de snellader maar heel af en toe nodig. Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Wij houden hier € 0,85 per kWh aan. Om 15,3 kWh te laden ben je dan circa € 13 kwijt. Dat is iets zo'n € 0,13 per kilometer en € 1951 per jaar. Overigens is het goed te weten dat, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, het meestal niet nodig is om je auto tot 80% op te laden. Stel dat je met vijf minuten snelladen thuis kunt komen, dan kun je thuis de auto weer rustig volledig opladen tegen een lager tarief. Dit scheelt tijd én geld.

Kosten elektrisch laden in de praktijk

In de praktijk zul je de verschillende oplaadmogelijkheden combineren. Wij gaan daarom uit van een combinatie van 60 procent thuisladen à € 0,46 per kWh, 30 procent openbaar laden à € 0,65 en 10 procent snelladen à € 0,85. De gemiddelde kWh-prijs is dan € 0,56.
Heb je geen thuislaadmogelijkheid, dan is de mix 90 procent openbaar en 10 procent snelladen. Dan komt de gemiddelde kWh-prijs uit op € 0,67.

De hier door ons genoemde kWh-prijzen zijn overigens gebaseerd op gemiddelden en kunnen flink uiteenlopen. Een 'normale' prijs is immers niet meer te noemen in de huidige energiemarkt. Check daarom tarieven bij je energie- en/of laadpasleverancier en vervang de hier genoemde kWh-tarieven met die van jou persoonlijk.

Ter vergelijking: een middenklasse benzineauto verbruikt gemiddeld 6,7 liter per 100 kilometer (ca. 1 op 15) en kost bij een (door ons gehanteerde gemiddelde en gewogen) benzineprijs van € 1,92 per liter* € 0,128 per kilometer. Dat is met 15.000 kilometer per jaar € 1.930 aan brandstofkosten.

Rekenvoorbeeld laadkosten elektrische auto’s per methode
Laadmethode prijs kWh** prijs laadbeurt *** prijs per km prijs per jaar ****
Thuisladen 0,46 7,04 0,07 1056
Openbare laadpaal 0,65 9,95 0,10 1500
Snelladen 0,85 13,00 0,13 1951
Mix 60-30-10 0,56 8,57 0,09 1350
Mix 90-10 (geen thuislader) 0,67 10,25 0,103 1545
Benzineauto 1:15     0,128 1930

* Prijspeil januari 2023
** Gemiddelde prijs, tarieven kunnen behoorlijk variëren. 

*** 15,3 kWh
**** 15.000 km per jaar


Goedkoper opladen? Bekijk onze 5 tips!

Andere leden bekeken ook