Wat kost het opladen van een elektrische auto?

Van snelladen tot thuis en openbaar laden

Voor een benzine- of dieselauto kun je de brandstofkosten vrij eenvoudig uitrekenen, bij de kosten voor het opladen van een elektrische auto ligt dit ingewikkelder. Wij hebben het rekenwerk alvast voor je gedaan en dan blijkt de elektrische auto per kilometer aanzienlijk goedkoper.

Wordt de benzineprijs voor een belangrijk deel bepaald door de olieprijs en de accijnzen, bij elektriciteit speelt de manier van opladen een grote rol. Je betaalt dus ook voor de laadinfrastructuur. Als je zelf een laadpaal aanschaft en plaatst ben je per kWh het goedkoopst uit, bij een openbaar laadpunt is gebruik en onderhoud van de paal in de hogere prijs per kWh meegenomen. Snellaadpalen zijn het duurst in aanleg en gebruik en daarom rekenen aanbieders ook de hoogste prijs per kWh van alle laadvormen. Gelukkig heb je die snelladers in de praktijk vaak maar heel af en toe nodig en laad je meestal voor een voordeliger tarief thuis, op kantoor of op straat.

Rekenvoorbeeld (zie uitleg hieronder)

Kosten per kilometer

Thuis laden
 
€ 0,039
Openbare laadpaal € 0,070
Snelladen € 0,102
Gemiddelde energiekosten per km € 0,054

Thuis laden

Thuis opladen is het voordeligst, je betaalt dan de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier. Op dit moment ligt de prijs per kilowattuur (kWh) op ongeveer € 0,23. Gaan we uit van een efficiënte middenklasse elektrische auto met een verbruik van 17 kWh per 100 kilometer, dan geeft dat een kilometerprijs van € 0,04. Ter vergelijking, een redelijk zuinige benzineauto die 6 liter per 100 kilometer verbruikt (1 op 16,7) kost bij een literprijs van € 1,67 ongeveer € 0,10 per kilometer.

Openbare laadpaal

Wanneer je een elektrische auto gaat opladen bij een openbare laadpaal, dan betaal je doorgaans meer per kWh. De aanbieder van de laadpaal moet immers ook voorzien in kosten voor aanleg, onderhoud en wil ook nog wat winst maken. De tarieven liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,20 tot €0,60 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,41 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders. Uitgaande van dezelfde elektrische auto als in bovenstaand voorbeeld -met een verbruik van 17 kWh per 100 kilometer- geeft dat € 0,07 per kilometer aan energiekosten. 

Snelladen

Snelladen is niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode. Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Je bent dan € 0,10 per kilometer aan energiekosten kwijt. Bij sommige aanbieders kun je ook een abonnement afsluiten. Je betaalt dan een vast bedrag per maand en in ruil daarvoor betaal je minder per kWh. Vaak heb je die kosten eruit wanneer je per maand voor meer dan 300 tot 400 kilometer aan bereik laadt bij snellaadpalen. Er zijn ook gratis laadpassen waarmee je minder betaalt per kWh, zie ook de alinea over tips voor goedkoper laden.

Gemiddelde kosten

In de praktijk gebruik je met een elektrische auto een mix van bovenstaande laadmethodes. Als we uitgaan van zestig procent thuis laden, dertig procent bij publieke palen en tien procent snelladen, dan geeft dat een kilometerprijs van iets meer dan € 0,05 per kilometer. De uiteindelijke prijs per kilometer hangt sterk af van je gebruik, maar omdat zelfs de duurste laadmethode al net zo duur is als benzine tanken, ben je nooit duurder uit. Wie veel thuis kan laden of bewust kiest voor bepaalde laadpalen en laadpassen kan zelfs nog flink beter scoren dan de genoemde vijf cent per kilometer aan elektriciteitskosten.

Alles over het opladen van je elektrische auto

Gebrek aan transparantie in laadkosten

Voordat je stilstaat naast de benzinepomp weet je al wat de brandstof je per liter gaat kosten, er staat immers zo'n groot lichtbord bij de opgang van het tankstation. Op de pomp zelf staat die prijs ook vermeld en zie je daarnaast meteen hoeveel liter je tankt en welk bedrag je aan de pomp moet afrekenen. Een groot contrast met de kosten van opladen. Op veel laadpalen staat niet vermeld welk bedrag er per kWh in rekening wordt gebracht. Daarnaast kan dat ook nog verschillen per laadpasaanbieder. Ook de totale kosten van een laadbeurt zijn niet overzichtelijk, vaak komt de rekening pas na een aantal weken en zijn niet alle kosten duidelijk gespecificeerd. Dat maakt het erg lastig om de prijzen van verschillende laadpalen te vergelijken en te kiezen voor de voordeligste optie.

Bij de ANWB zijn we voorstander van transparantere tarieven en duidelijke communicatie, zodat de consument voor het laden al een inschatting kan maken van de kosten en deze na de laadbeurt direct inzichtelijk zijn. Ook voor onze eigen laadpas werken we achter de schermen hard om de kosten van laden inzichtelijker te maken. 

Tips voor goedkoper laden

Je kunt met een laadpas van een willekeurige grote aanbieder vaak bij alle oplaadpunten in Nederland terecht. Dat wil echter niet zeggen dat je altijd voor het goedkoopste tarief staat te laden. Sommige binnenlandse, maar ook buitenlandse laadpasaanbieders maken prijsafspraken met exploitanten van laadpalen. Het kan dus zijn dat je met de ene gratis laadpas goedkoper kunt laden dan met de andere en die verschillen kunnen zeker bij publiek laden en snelladen aanzienlijk zijn. Het loont dan ook om je te verdiepen in de verschillende aanbieders van passen en laadpunten en op basis daarvan een handvol verschillende passen aan te vragen.

Alles over de kosten van elektrisch rijden

Andere leden bekeken ook