Wat kost het opladen van een elektrische auto?

Van snelladen tot thuis en openbaar laden

Voor een benzine- of dieselauto kun je de brandstofkosten vrij eenvoudig uitrekenen, bij de kosten voor het opladen van een elektrische auto ligt dit ingewikkelder. Wij hebben het rekenwerk alvast voor je gedaan.

Waar de benzineprijs voor een belangrijk deel wordt bepaald door de olieprijs en de accijnzen, speelt bij het opladen van een elektrische auto de manier van laden een grote rol. We onderscheiden daarin drie varianten: thuis opladen, opladen aan een openbare laadpaal en snelladen.

Als rekenvoorbeeld* nemen we één laadbeurt van 20,7 kWh – het verbruik van een gemiddelde elektrische middenklassenauto per 100 kilometer – en gaan we uit van 15.000 kilometer per jaar. Die 20,7 kWh is inclusief laadverlies. Bij het opslaan van stroom gaat namelijk energie verloren in de vorm van warmte: gemiddeld zo’n 15 procent.
* prijspeil maart 2022

1. Thuis opladen

Thuis opladen is vaak het voordeligst en kent twee smaken: aan het stopcontact of een eigen laadpaal. Het voordeel van de laatste is dat je daarmee sneller kunt opladen. Je betaalt in beide gevallen de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier. Het tarief daarvan verschilt per leverancier en type contract dat je afsluit.

Uiteenlopende tarieven

Omdat energietarieven vandaag de dag enorm uiteen kunnen lopen, is het bij een eigen laadpaal raadzaam om na te gaan welk elektriciteitstarief je hebt. Prijzen tot wel € 0,70 per kWh komen voor bij nieuw af te sluiten variabale contracten. Heb je dit jaar een nieuw contract afgeloten of is je contract variabel, dan kan het dus zomaar zijn dat jouw laadpasprovider (zie ook punt 2 op deze pagina) een lager tarief rekent voor laden aan een openbaar laadpunt dan jij op dit moment betaalt voor je thuiselekriciteit. 

Gemiddelde prijs

Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo’n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).

Met een dynamisch energiecontract kun je tot gemiddeld 30 procent besparen op laadkosten door je auto op te laden buiten de spits op het net, of wanneer er veel stroom beschikbaar is uit zon en wind. Want beschik je over zonnepanelen? Het sommetje valt mogelijk nog voordeliger voor je uit als je kunt opladen op de momenten dat je zelf stroom opwekt.

Lees meer over het verschil tussen vast en dynamisch energietarief.

2. Opladen aan een openbare laadpaal

Wanneer je een elektrische auto oplaadt bij een openbare laadpaal, betaal je doorgaans meer per kWh. De aanbieder van de laadpaal moet immers ook voorzien in kosten voor aanleg, onderhoud en wil ook nog wat winst maken. De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,20 tot € 0,60 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,41 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders. Je betaalt met de ANWB-laadpas overigens een vast tarief € 0,38 per kWh.

Uitgaande van dezelfde gemiddelde elektrische auto als in bovenstaand voorbeeld betekent dit iets meer dan € 0,08 per kilometer aan energiekosten en kost die laadbeurt van 20,7 kWh je € 8,49. Ben je volledig aangewezen op publieke laadpalen, dan kost dit je op basis van 15.000 kilometer per jaar zo’n € 1275.

3. Snelladen

Snelladen is niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode. Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo’n € 0,60 per kWh. Gelukkig heb je die snelladers in de praktijk vaak maar heel af en toe nodig. Het is meer een noodoplossing. Om 20,7 kWh te laden ben je dan € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.

Laadkosten in de praktijk

In de praktijk zul je de verschillende oplaadmogelijkheden combineren. Wij gaan daarom uit van een combinatie van 60 procent thuisladen à € 0,37 per kWh, 30 procent openbaar laden à € 0,41 en 10 procent snelladen à € 0,60. De gemiddelde kWh-prijs per kilometer is dan € 0,41 Heb je geen thuislaadmogelijkheid, dan is de mix 90 procent openbaar en 10 procent snelladen. Dan komt de gemiddelde kWh-prijs uit op € 0,43 per kilometer. 

Ter vergelijking, een middenklasse benzineauto verbruikt gemiddeld 6,7 liter per 100 kilometer (1 op 15) en kost bij een benzineprijs van € 2,00 per liter € 0,134 per kilometer. Dat is met de rekenvoorbeelden per 100 kilometer € 13,40 en bij 15.000 kilometer per jaar € 2010 aan brandstofkosten.

Rekenvoorbeeld laadkosten elektrische auto’s 2022 per methode
Laadmethode prijs kWh prijs laadbeurt ** prijs per km prijs per jaar ***
Thuisladen 0,37 7,66 0,076 1149
Openbare laadpaal 0,41 8,49 0,085 1275
Snelladen 0,60 12,42 0,124 1860
Mix 60-30-10 0,41 8,49 0,085 1275
Mix 90-10 (geen thuislader) 0,43 8,90 0,089 1335
Benzineauto 1:15     0,134 2010

** 20,7 kWh
*** 15.000 km per jaar


Goedkoper opladen? Bekijk onze 5 tips!

Andere leden bekeken ook