Wat kost elektrisch rijden?

Duurder in aanschaf, goedkoper in vaste en variabele lasten

‘Elektrisch rijden is duur’ is een veelgehoorde opmerking, maar is dat wel echt zo? Om die vraag te beantwoorden volstaat het niet om alleen naar de aanschafprijs van een elektrische auto te kijken. We leggen je uit waarom.

Als je een goed vergelijk wil maken tussen de kosten van elektrisch rijden of rijden op benzine of diesel, dan is het belangrijk dat je alle autokosten in het vergelijk meeneemt. Dus niet alleen de aanschafprijs van de auto of het bedrag dat je aan de laadpaal of pomp kwijt bent. Er zitten bijvoorbeeld grote verschillen in wat je kwijt bent aan onderhoud en wegenbelasting en dan kun je mogelijk ook nog gebruik maken van een aanschafsubisidie voor elektrische auto's.

Alle autokosten

Alle autokosten bij elkaar opgeteld wordt ook wel de Total Cost of Ownership (TCO) genoemd. Met de ANWB Autokostentool bereken je eenvoudig hoe het kostenplaatje er in jouw situatie uitziet. Steeds vaker blijkt dat de elektrische auto ondanks een fors hogere aanschafprijs onder aan de streep nauwelijks duurder is als je naar het totale kostenplaatje kijkt.

Hoe dat kan leggen we hieronder uit, waar we de verschillende autokosten onder de loep nemen en bekijken hoe deze kosten voor een elektrische auto verschillen van die van een brandstofauto.

Aanschaf

Elektrische auto’s zijn vaak duurder dan een vergelijkbare auto op benzine. Zo is een elektrische Opel Corsa ongeveer € 9500 duurder dan een vergelijkbare Opel Corsa op benzine. Met name bij compacte en middenklasse elektrische auto’s zie je een vergelijkbaar verschil met auto’s met een verbrandingsmotor, vooral veroorzaakt door het kostbare accupakket van een elektrische auto. 

Daarbij is het belangrijk om op te merken dat de huidige elektrische auto's vaak krachtige en rijk uitgeruste modellen zijn, te vergelijken met de duurdere modellen op benzine en diesel. Van de goedkope instapmodellen op benzine zijn veelal nog geen tegenhangers op elektriciteit. Daardoor kan het verschil tussen brandstof en elektrisch nog groter lijken. Diezelfde Opel Corsa heeft als instapper een vanafprijs van zo'n € 22.000 terwijl de elektrische Corsa ruim € 31.500 kost. 

Tweedehands elektrische auto's

Het occasionaanbod is wat geringer dan je van benzine- of dieselauto’s gewend bent, maar dat betekent niet dat er niets te kiezen valt. Rond 2010 verschenen de eerste elektrische auto’s in de showroom en in die ruime tien jaar zijn er flink wat modellen bijgekomen. Van kakelverse demomodellen tot eerste generatie Nissan Leafs en Nissan iMiev's, er is keuze genoeg. Prijzen beginnen bij circa zesduizend euro, maar voor dat geld zul je wel genoegen moeten nemen met een auto met een kleine actieradius.

Ga je een tweedehands elektrische auto kopen? Hier moet je dan op letten.

Energiekosten

Wat de liter is voor benzine, dat is de kilowattuur voor elektriciteit. Hoeveel je kwijt bent aan energiekosten hangt dus in eerste instantie af van het verbruik van de elektrische auto. Een middenklasse elektrische auto (bijvoorbeeld de Kia e-Niro) verbruikt zo’n 19 kWh per 100 kilometer.

Zoals je bij de benzinepomp afrekent per liter, reken je bij laadpalen doorgaans af per kWh. De prijs voor een kWh kan echter flink uiteenlopen. Het goedkoopste is thuis laden aan je eigen laadpaal. Je betaalt dan hetzelfde stroomtarief dat je ook voor je apparaten en verlichting thuis betaalt. Aan een publieke laadpaal betaal je al iets meer, terwijl snelladen langs de snelweg het duurste is. Dit komt vooral door de speciale en erg kostbare snellaadpalen die hiervoor nodig zijn. Overigens: door de hoge energieprijzen op dit moment, kan het zomaar zijn dat je thuiis meer betaalt dan bij een publieke laadpaal. Zeker wanneer je voor thuis een variabel energiecontract hebt. Check dus altijd de tarieven thuis en die van je laadpasprovider.

Gelukkig staat de gemiddelde automobilist maar heel af en toe bij een snellader en wordt er vooral thuis, op kantoor of op straat geladen. De laadkosten hangen dus sterk af van het type auto en de manier van laden, maar zijn vrijwel altijd lager dan de brandstofkosten van een vergelijkbare benzineauto. 

Wat kost het opladen van een elektrische auto?

Onderhoud

Een auto met een verbrandingsmotor heeft al snel meer dan tweehonderd draaiende onderdelen in de aandrijflijn. Dat zijn stuk voor stuk onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage en onderhoud nodig hebben of af en toe vervangen moeten worden. Een elektrische auto heeft minder dan twintig draaiende delen in de aandrijflijn en dat betekent dat je ook minder geld kwijt bent aan regulier onderhoud.

Zaken zoals olie verversen, nieuwe bougies, vervanging van koppeling of distributieriem zul je op de garagerekening van je elektrische auto niet tegenkomen. Grootste slijtageonderdelen bij een elektrische auto zijn de banden en de remmen, al gaan ook die laatste doorgaans een stuk langer mee dan bij een brandstofauto, omdat je veel gebruik maakt van remmen op de elektromotor.

Een van de grootst mogelijke kostenposten bij een elektrische auto is revisie of vervanging van het accupakket. Maar hoe lang gaat zo'n accupakket mee? Kijken we naar een elektrische auto die al sinds 2012 op de markt is, de Tesla Model S, dan blijkt dat accupakket behoorlijk betrouwbaar. Na 250.000 kilometer is gemiddeld nog meer dan 90 procent van de originele capaciteit aanwezig. Om vrees over een kapot accupakket bij consumenten weg te nemen, bieden veel merken een uitgebreide garantie op de levensduur. Bekijk de voorwaarden goed, ook bij occasions kan er nog sprake zijn van fabrieksgarantie op het accupakket.

Fiscale voordelen

De Nederlandse overheid probeert op diverse manieren elektrisch rijden te stimuleren. Op dit moment zijn die maatregelen vooral gericht op zakelijke rijders, maar deze worden in de komende jaren in stappen afgebouwd. Op dit moment zijn er de volgende stimuleringsmaatregelen:

  • Aanschafsubsidie. Deze subsidie is beschikbaar voor particulieren die een elektrische auto aanschaffen of privé leasen. Een nieuwe elektrische auto's kan in 2022 aanspraak maken op maximaal € 3350, een occasions € 2000. Het budget voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's is in 2022 flink verhoogd omdat de subsidiepot in 2021 al snel leeg was. Weten hoeveel er nog in de pot zit? Kijk dan op deze overheidspagina. Zakelijke rijders of ondernemers kunnen geen gebruik maken van de aanschafsubsidie.
  • Lagere bijtelling. De bijtelling voor zakelijke rijders is in 2022 16 procent, in plaats van 22 procent bij niet-elektrische auto's. Die lagere bijtelling op volledig elektrische auto's geldt alleen voor de eerste € 35.000 van de catalogusprijs. Is de auto duurder, dan wordt over dat deel de gebruikelijke 22 procent bijtelling gerekend. In stappen wordt de bijtelling op elektrische auto´s verhoogd, tot deze in 2026 gelijk is aan die van andere auto's: 22 procent.
  • Geen bpm. De bpm, ofwel de belasting van personenwagens en motorrijwielen is een extra belasting bij aanschaf van een auto. Deze belasting is gebaseerd op de CO2-uitstoot van een auto en omdat een elektrische auto geen (directe) CO2-uitstoot heeft, is deze - minstens tot en met 2024 - vrijgesteld van bpm.
  • Geen wegenbelasting (MRB). Voor een volledig elektrische auto ben je vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB), ook wel wegenbelasting genoemd. Ook deze vrijstelling blijft gehandhaafd tot en met 2024. Dit levert een besparing van enkele tientjes tot meer dan honderd euro per maand op.

Alle fiscale voordelen op een rij

Afschrijving

Net als een brandstofauto is ook een elektrische auto aan afschrijving onderhevig. Simpel gezegd is afschrijving het verschil tussen de oorspronkelijke aanschafprijs en de prijs waarvoor je de auto uiteindelijk weer van de hand doet. Toen de elektrische auto net ten tonele verscheen, was de afschrijving nog onzeker. Het was toen nog niet duidelijk hoe goed de accupakketten na jaren van gebruik nog zijn en of consumenten uberhaupt zaten te wachten op een gebruikte elektrische auto. Nu er wat meer ervaring met gebruikte elektrische auto's is, lijkt de afschrijving van een elektrische auto procentueel gezien niet veel te verschillen van die van een brandstofauto. Omdat de aanschafprijs van een elektrische auto gemiddeld iets hoger ligt, is de absolute afschrijving daardoor eveneens iets hoger.

Private Lease

Het is dus goed mogelijk dat de totale autokosten voor een elektrische auto niet of nauwelijks hoger zijn of zelfs gunstiger uitvallen dan bij een brandstofauto. Er is wel één grote 'maar': je moet die hogere aanschafprijs in één keer ophoesten. Een alternatief is private lease, waarbij je voor een vast bedrag per maand in een elektrische auto kunt rijden.

In dit leasebedrag zijn alle autokosten meegenomen, behalve de elektriciteitskosten. Door schaalvoordelen van de leasemaatschappij bij het inkopen van auto's en afsluiten van verzekerings- en onderhoudscontracten kan dit zelfs goedkoper zijn dan zelf kopen. Daarnaast heb je geen onzekerheid over onderhoud en afschrijving. Daar staat tegenover dat je wel voor langere tijd een forse fincanciele verplichting aangaat die ook consequenties kan hebben wanneer je bijvoorbeeld een hypotheek wil afsluiten. Lees je daarom goed in en bekijk wat in jouw situatie de beste keuze is.

Bereken de kosten voor jouw situatie

Heb je al een elektrische auto op het oog? Met behulp van de ANWB Autokostentool bereken je op basis van model en type auto je maandelijkse kosten.

Bereken vaste en variabele kosten

Andere leden bekeken ook