Wat kost elektrisch rijden?

Duurder in aanschaf, goedkoper in vaste en variabele lasten

Over de kosten van elektrisch rijden bestaan veel vragen. Het is lastig een eenduidig antwoord op die vragen te geven, omdat de kosten van elektrisch rijden van veel variabelen afhankelijk zijn. We hebben de autokosten op een rijtje gezet en daarbij een vergelijking gemaakt met brandstofauto's.

Aanschaf

Elektrische auto’s zijn in aanschaf doorgaans duurder dan auto’s met een brandstofmotor. Dit komt met name door het accupakket, met afstand het duurste onderdeel van een elektrische auto. Twee populaire Koreaanse elektrische auto’s, de Kia e-Niro en de Hyundai Ioniq Electric zijn beide ongeveer 37 procent duurder dan een vergelijkbaar uitgeruste versie met benzine/hybride-aandrijflijn. Opvallend is de Mini Electric, die voorzien is van een relatief kleine 28.9 kWh-accu. Deze laat zich qua prestaties het beste vergelijken met een Mini Cooper S, maar is met gelijke uitrusting zelfs goedkoper dan de benzine-variant! De verwachting is dat de prijzen voor accutechniek zullen blijven dalen, waardoor de prijzen van brandstofauto’s en elektrische auto steeds dichter bij elkaar komen te liggen.

Occasion en private lease

Wanneer je geen nieuwe elektrische auto wil of kan kopen, kun je natuurlijk kijken naar een tweedehands auto. Elektrische auto´s zijn echter nog niet zo heel lang op de markt en dus zit je vast aan een relatief jonge auto. Daar komt nog bij dat elektrische auto's tot vijf jaar voor zakelijke rijders fiscale voordelen hebben en daardoor gewilder en dus duurder zijn. De allereerste generatie elektrische auto's, loopt ondertussen al behoorlijk achter als het gaat om actieradius en zijn daarmee lang niet voor iedereen geschikt. Een andere optie is private lease van een elektrische auto, waarbij in het vaste maandbedrag ook onderhoud, verzekering en pechhulp zijn inbegrepen. In beide situaties vallen je variabele lasten lager uit omdat je energiekosten lager zijn dan de brandstofkosten bij een benzineauto.

Energiekosten

Elektriciteit is per kilometer goedkoper dan benzine, maar hoeveel goedkoper hangt sterk af waar je je auto oplaadt. We geven een rekenvoorbeeld.

Rekenvoorbeeld (zie uitleg hieronder) Kosten per kilometer
Thuis laden
 
€ 0,03
Openbare laadpaal € 0,06
Snelladen € 0,09
Gemiddelde energiekosten per km € 0,05


Thuis laden

Thuis opladen is het voordeligst, je betaalt dan de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier. Op dit moment ligt de prijs per kilowattuur (kWh) op ongeveer € 0,23. Gaan we uit van een efficiënte elektrische auto met een verbruik van 15 kWh per 100 kilometer, dan geeft dat een kilometerprijs van € 0,03 cent. Ter vergelijking, een benzineauto die 6 liter per 100 kilometer verbruikt (1 op 16,7) kost bij een literprijs van € 1,65 ongeveer € 0,10 per kilometer.

Publieke laadpaal

Wanneer je een elektrische auto gaat opladen bij een publieke laadpaal, dan betaal je doorgaans meer per kWh. De aanbieder van de laadpaal moet immers ook voorzien in kosten voor aanleg, onderhoud en wil ook nog wat winst maken. De tarieven liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,25 tot €0,60 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,41 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders. Uitgaande van dezelfde elektrische auto als in bovenstaand voorbeeld -met een verbruik van 15 kWh per 100 kilometer- geeft dat € 0,06 per kilometer aan energiekosten. 

Snelladen

Snelladen is niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Je bent dan € 0,09 per kilometer aan energiekosten kwijt. Bij sommige aanbieders, zoals Fastned, kun je ook kiezen voor abonnement van € 11,99  per maand, in dat geval betaal je € 0,35 per kWh. Die abonnementsvorm is goedkoper wanneer je per maand voor meer dan 50 kWh laadt bij snelladers van Fastned. Dat komt neer op het  laden van 333 kilometer of meer aan bereik per maand in ons voorbeeld.

Gemiddelde mix

In de praktijk gebruik je met een elektrische auto een mix van bovenstaande laadmethodes. Als we uitgaan van zestig procent thuis laden, dertig procent bij publieke palen en tien procent snelladen, dan geeft dat een kilometerprijs van net iets minder dan € 0,05 per kilometer. De uiteindelijke prijs per kilometer hangt sterk af van je gebruik, maar omdat zelfs de duurste laadmethode al goedkoper is dan benzine tanken, ben je altijd voordeliger uit. Wie veel thuis kan laden kan zelfs nog beter scoren dan de genoemde vijf cent per kilometer aan elektriciteitskosten.

Alles over het opladen van je elektrische auto

Onderhoud

Een auto met een verbrandingsmotor heeft al snel meer dan tweehonderd draaiende onderdelen in de aandrijflijn. Dat zijn stuk voor stuk onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage en onderhoud nodig hebben of af en toe vervangen moeten worden. Een elektrische auto heeft minder dan twintig draaiende delen in de aandrijflijn en dat betekent dat je ook minder geld kwijt bent aan regulier onderhoud. Zaken als olie verversen, nieuwe bougies, vervanging van koppeling of distributieriem zul je op de garagerekening van je elektrische auto niet tegenkomen. Grootste slijtageonderdelen bij een elektrische auto zijn de banden en de remmen, al gaan ook die laatste doorgaans een stuk langer mee dan bij een brandstofauto, omdat je veel gebruik maakt van remmen op de elektromotor.

Een van de grootst mogelijke kostenposten bij een elektrische auto is revisie of vervanging van het accupakket. Maar hoe lang gaat deze mee? Kijken we naar een elektrische auto die al sinds 2012 op de markt is, de Tesla Model S, dan blijkt dat accupakket behoorlijk betrouwbaar. Na 250.000 kilometer is gemiddeld nog meer dan 90 procent van de originele capaciteit aanwezig. Om vrees over een kapot accupakket bij consumenten weg te nemen, bieden veel merken een uitgebreide garantie op de levensduur. Bekijk de voorwaarden goed, ook bij occasions kan er nog sprake zijn van fabrieksgarantie op het accupakket.

Fiscale voordelen

De Nederlandse overheid probeert op diverse manieren elektrisch rijden te stimuleren. Op dit moment zijn die maatregelen vooral gericht op zakelijke rijders, maar deze worden in de komende jaren in stappen afgebouwd. Op dit moment zijn er de volgende stimuleringsmaatregelen:

  • Lagere bijtelling. Zakelijke rijders profiteren in 2019 van 4 in plaats van 22 procent bijtelling, tot een maximaal bedrag van 50.000 euro. In 2020 gaat de bijtelling op volledig elektrische auto´s naar 8 procent en geldt er een maximum van 45.000 euro. In stappen wordt de bijtelling op elektrische auto´s verhoogd, tot deze in 2026 gelijk is aan die van andere auto´s: 22 procent.
  • Milieu-investeringsaftrek (MIA). Ondernemers kunnen bij aanschaf van een volledig elektrische auto een subsidie ontvangen in de vorm van een extra afschrijvingspost, waarmee de fiscale winst van een onderneming lager uitvalt en ze minder inkomstenbelasting hoeven te betalen.
  • Geen BPM. De BPM, ofwel de belasting van personenwagens en motorrijwielen is een extra belasting bij aanschaf van een auto. Deze belasting is gebaseerd op de CO2-uitstoot van een auto en omdat een elektrische auto geen (directe) CO2-uitstoot heeft, is deze vrijgesteld van BPM.
  • Geen MRB. Voor een volledig elektrische auto ben je vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB), ook wel wegenbelasting genoemd. Volgens belastingplan 2020 blijft deze vrijstelling van MRB gehandhaafd tot en met 2024.

Er zijn concrete plannen voor een aanschafsubsie op elektrische auto's. Deze worden waarschijnlijk halverwege 2020 ingevoerd om de aanschaf van elektrische auto's door particulieren te stimuleren. Er is sprake van zowel stimulering van nieuwe als gebruikte elektrische auto's. Door ook particuliere aanschaf van elektrische occasions te stimuleren hoopt de overheid dat auto's waarvan het zakelijke bijtellingsvoordeel na vijf jaar ophoudt, niet door export het land verlaten.

Afschrijving

Net als een brandstofauto is ook een elektrische auto aan afschrijving onderhevig. Het is moeilijk om voorspellingen voor de lange termijn te doen, door de snelle vooruitgang in de techniek verouderen elektrische auto´s relatief snel. Aan de andere kant zijn ze voordelig in gebruik en worden ze als gebruikte auto voor een grote groep autokopers interessant. Vooralsnog lijkt de elektrische auto´s qua afschrijving dicht bij de brandstofauto in de buurt te komen. De allereerste generatie elektrische auto's kunnen een iets vertekend beeld geven: deze waren door hoge accuprijzen erg duur en zijn nu ruimschoots ingehaald door de voortschrijdende techniek. De verwachting is dat de huidige elektrische auto's hun waarde veel beter zullen behouden.

Overigens is niet alleen de afschrijving van elektrische auto's onzeker, dat geldt ook voor brandstofauto´s. Met een stijgende vraag naar elektrische auto´s neemt ook de vraag naar brandstofauto´s af en op termijn kan dit resulteren in een lagere restwaarde voor conventionele auto's.

Bereken de kosten voor jouw situatie

Heb je al een elektrische auto op het oog? Met behulp van de ANWB Autokosten Tool bereken je op basis van model en type auto je maandelijkse kosten. 

Bereken vaste en variabele kosten

Andere leden bekeken ook