Volkswagen ID.Buzz opladen
Alles over het opladen van de Volkswagen ID.Buzz
Alweer zo’n geëlektrificeerd icoon van Volkswagen. Het klassieke Volkswagenbusje is nu de Volkswagen ID.Buzz. Je vindt hier alles wat je moet weten over het opladen met de Volkswagen ID.Buzz.
Batterijpakketten Volkswagen ID.Buzz
De Volkswagen ID.Buzz kent 1 batterijpakket, namelijk eentje van 77 kWh. In de praktijk betekent dat een actieradius van 340 kilometer. Daarmee rijdt de ID.Buzz 4,4 km op 1 kWh.
Dit batterijpakket wordt ook gebruikt op de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq iV.
Hoe lang duurt opladen van een Volkswagen ID.Buzz?
Afhankelijk van de manier van laden duurt het opladen van de Volkswagen ID.Buzz tussen de 26 minuten (snelladen) en 26 uur (stopcontact). Aan een normale laadpaal is dat maximaal 5,5 uur.
Aan een (publieke) laadpaal laadt de Volkswagen ID.Buzz met maximaal 11 kW. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kWh op in één uur. Voor DC-snelladen gebruik je een Combo-aansluiting (CCS) en kan er met een snelheid van maximaal 175 kW geladen worden. Bidirectioneel laden kan de VW ID.Buzz nog niet.
77 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 39 uur en 30 minuten |
Normale laadpaal | 11 kW | 8 uur en 15 minuten |
Snelladen | 170 kW | 28 minuten |
Wat kost opladen van een Volkswagen ID.Buzz?
De kosten voor het opladen van een elektrische auto, hangen sterk af van hoe en waar je oplaadt. Bij publieke laadpalen of snelladers spelen de tarieven van de laadpaalaanbieder en je laadpas een belangrijke rol.
Heb je de mogelijkheid om thuis op te laden, dan zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, een dynamisch contract, al dan niet in combinatie met zonnepanelen en/of slim laden. Zoals in de tabel hieronder goed te zien kun je vooral met een dynamisch energiecontract flink besparen door slim te laden op basis van de actuele energieprijzen.
We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.
77 kWh batterij
Aantal laadsessies per jaar: 45
Situatie | Gem. kosten per laadsessie | Totale laadkosten |
---|---|---|
Vast of variabel | € 35,42 | € 1593,90 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 34,78 | € 1565,10 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 34,39 | € 1547,55 |
Dynamisch | € 31,32 | € 1409,40 |
Dynamisch en slim laden | € 30,80 | € 1386,00 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 19,63 | € 883,35 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 17,35 | € 780,75 |
Slim Laden met ANWB
Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.