Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Feiten en fabels over bidirectioneel laden

Kan ik mijn EV als thuisbatterij gebruiken?

Normaal gesproken stroomt elektriciteit naar je auto toe, maar bij bidirectioneel laden kan het ook andersom. Zo gebruik je jouw EV als thuisaccu.

Jouw elektrische auto als thuisbatterij

Bidirectioneel laden betekent dat je met jouw elektrische auto twee kanten op kunt laden. Wanneer je jouw EV als thuisbatterij gebruikt, maakt het niet wat er in politiek Den Haag wordt besloten: jij kunt immers de stroom uit de batterij van je elektrische auto gebruiken om 's avonds een wasje mee te draaien!

Een laadpaal of elektrische auto moet in het geval van bidirectioneel laden omgaan met verschillende soorten elektriciteit. Het stroomnet levert wisselstroom. Dat wordt omgezet naar gelijkstroom om je auto op te laden. Stroom van de auto naar het net moet weer wisselstroom worden.

Welke auto kan bidirectioneel laden?

Op dit moment is alleen de Kia EV9 geschikt voor V2X (Vehicle to everything), maar dat gaat vermoedelijk snel veranderen. De Nissan LEAF kan bijvoorbeeld voor dit doeleinde worden aangepast: daarmee zou je dan bijna een week onafhankelijk zijn van stroom van het net. Jouw elektrische auto wordt zo ook een noodstroomvoorziening. Eenvoudig is dat echter niet en er is een speciale wallbox voor nodig, waarvan de kosten in de papieren lopen.

Bidirectionele laadpaal

De eerste bidirectionele laadpalen - laadpunten die V2X laden - verschijnen ook al op de markt. Op het moment van schrijven is zo'n voorziening nog (erg) kostbaar.

Wat kan er al wél? 

Een wasje draaien op de batterij van je EV is nu nog wat te hoog gegrepen: we noemden al de stevige kosten om bidirectioneel laden mogelijk te maken en hoe zit het bijvoorbeeld met de veiligheid? Een aantal elektrische auto's kun je wel degelijk inzetten als stroombron. Dat werkt op verschillende manieren.

Vehicle to load (V2L)

Vehicle to load betekent dat je jouw elektrische auto in kunt zetten als energiebron voor andere elektrische apparaten. Het wordt in feite een rijdende oplader! Elektrische fietsen, laptops, bladblazers: je kunt ze van stroom voorzien waar en wanneer je maar wilt. Je moet alleen niet verwachten dat het opladen van apparaten sneller gaat dan thuis: het duurt ongeveer even lang. 

Fabrikanten als BYD, Hyundai, Kia en Volvo bieden V2L al op hun modellen aan. In sommige gevallen heb je daar een speciale adapter voor nodig. Bij Kia en Hyundai vind je een aansluiting in het interieur, waar je rechtstreeks een stekker in kunt stoppen.

Vehicle to grid (V2G)

Vehicle to grid betekent ‘van de auto naar het net’. We verbruiken met z’n allen steeds meer stroom. Vaak ook op hetzelfde moment. Tijdens zo’n piek kan de auto via V2G extra stroom leveren. Hoe lager de piekbelasting van het elektriciteitsnet, hoe minder stroom er nodig is uit minder duurzame energiebronnen.

Het zou zelfs kunnen betekenen dat een energieleverancier een laadpaalbezitter betaalt om op piekmomenten stroom uit de auto aan het net te leveren. De eigenaar van de laadpaal kan aangeven hoeveel stroom uit de autobatterij beschikbaar is. Daar wordt nu op kleine schaal mee getest.

Overtollige stroom voor laadpalen

Andersom werkt het in de praktijk al. Is er te veel stroom op het net, dan kan een aanbieder van (publieke) laadpalen die kwijt in auto’s die opladen. Is er te weinig stroom, dan gaat laden langzamer.

Eigenhandig stroom opwekken voor jouw EV?

Heb je thuis zonnepanelen, dan wek je eigenhandig stroom op. Een deel daarvan gebruik je zelf. Het deel dat overblijft, lever je terug aan het elektriciteitsnet. Jouw energieleverancier trekt de teruggeleverde stroom af van de stroom die je hebt afgenomen. Deze verrekening heet salderen. 

De Tweede Kamer heeft gestemd voor de afbouw van de salderingsregeling. Het is nu aan de Eerste Kamer om te beslissen of dit wetsvoorstel ook daadwerkelijk wordt aangenomen. 

Invloed van bidirectioneel laden op de accu

Wat bidirectioneel laden met de batterij doet, is nog niet helemaal duidelijk. Aan de ene kant raakt de accu eerder 'op' door toedoen van extra laadbeurten. Aan de andere kant kan het meergebruik de accu juist langer in goede conditie houden. Dit wordt inmiddels in verschillende landen onderzocht.

Nu al slim(mer) laden

Ondersteunt jouw auto of laadpaal nog geen bidirectioneel laden, dan kun je ook zonder die techniek al veel besparen op je laad- en stroomkosten thuis. Met het dynamisch energiecontract van ANWB profiteer je van stroom tegen in de daadwerkelijke inkoopprijs. Staat er een zonnetje of waait het 's nachts flink, is de stroomprijs extra laag. De stroom is dan niet alleen goedkoper, maar ook nog eens groener en je helpt op die momenten het overvolle stroomnet.

Dat hoeft niet te betekenen dat je je wekker moet zetten om het opladen te starten als de stroom vanaf 2 uur 's nachts het goedkoopst is. Dat doe je automatisch met de ANWB Slim Laden app: jij stelt in hoe laat je de auto opgeladen weer nodig hebt, de app doet de rest.

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.