Skoda Citigo iV opladen
Alles over het opladen van de Skoda Citigo iV
De Skoda Citigo is met de Volkswagen Up en Seat Mii onderdeel van de meeste succesvolle drieling in het segment van de compacte stadsauto. Je leest hier alles wat je moet weten over het opladen van de elektrische Skoda Citigo iV.
Batterijpakket Skoda Citigo iV
De Skoda Citigo iV is in 2020 geleverd met een batterijpakket met een capaciteit van 32.2 kWh, goed voor een actieradius in de praktijk van 250 kilometer. Per kWh is dat 7,7 km. Het batterijpakket van de Citigo iV ook wordt gebruikt op de Volkswagen e-UP! en de Seat Mii Electric.
Hoelang duur het opladen van een Skoda Citigo iV?
Het opladen van een Skoda Citogo iV duurt tussen de 48 minuten (snelladen) en 16 uur en 45 minuten (stopcontact). Aan een normale laadpaal is dat maximaal 5 uur en 30 minuten.
De Skoda Citigo iV laadt aan een openbare laadpaal met maximaal 7.2 kW. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kWh op in één uur. Snelladen kan de Citigo iV met maximaal 37 kW. Voor snelladen gebruik je een Combo-aansluiting (CCS). Bidirectioneel laden kan deze kleine Skoda niet.
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 16 uur en 45 minuten |
3 fase 25A | 7,2 kW | 5 uur en 30 minuten |
Snelladen (10-80%) | 37 kW | 48 minuten |
Wat kost het opladen van een Skoda Citigo iV?
De kosten voor het opladen van een elektrische auto, hangen sterk af van hoe en waar je oplaadt. Bij publieke laadpalen of snelladers spelen de tarieven van de laadpaalaanbieder en je laadpas een belangrijke rol.
Heb je de mogelijkheid om thuis op te laden, dan zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, een dynamisch contract, al dan niet in combinatie met zonnepanelen en/of slim laden. Zoals in de tabel hieronder goed te zien kun je vooral met een dynamisch energiecontract flink besparen door slim te laden op basis van de actuele energieprijzen.
We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.
Aantal laadsessies per jaar: 61
Type | Gemiddelde kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 14,81 | € 903,41 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 14,38 | € 877,18 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 13,78 | € 840,58 |
Dynamisch | € 13,09 | € 798,49 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 12,74 | € 777,14 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 4,55 | € 277,55 |
Slim Laden met ANWB
Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.