Renault Mégane E-Tech opladen
Alles over het opladen van de Renault Mégane E-Tech
Het succesnummer van Renault in het C-segment is tegenwoordig uitsluitend verkrijgbaar als elektrisch aangedreven variant: de Renault Mégane E-Tech. Je vindt hier alles wat je moet weten over het opladen met de Renault Mégane E-Tech.
Batterijpakketten Renault Mégane E-Tech
Er zijn 2 batterijpakketten van de Renault Mégane E-tech in de omloop:
Batterijpakket | Actieradius in de praktijk | Actieradius per kWh |
---|---|---|
40 kWh | 245 km | 6,1 km |
60 kWh | 360 km | 6,0 km |
Hoe lang duurt opladen van een Renault Mégane E-tech?
Afhankelijk van de uitvoering en de manier van laden duurt het opladen van de Renault Mégane tussen de 29 minuten (snelladen) en ruim 30 uur (stopcontact). Aan een normale laadpaal is dat maximaal 6,5 uur.
De Renault Mégane E-Tech kan met maximaal 22 kW AC-laden. Daarop is de laadsnelheid per uur bij normaal laden dan begrensd. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kWh op in één uur.
Een Mégane kan met maximaal 129 kW snelladen. Dat doet deze Renault met een Combo-stekker (CCS). De Mégane E-tech is (nog) niet geschikt voor bidirectioneel laden.
40 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 20 uur en 30 minuten |
Normale laadpaal | 11 kW | 4 en 30 minuten |
Snelladen | 85 kW | 29 minuten |
60 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 34 uur en 30 minuten |
Normale laadpaal | 11 kW | 6 uur en 30 minuten |
Snelladen | 129 kW | 30 minuten |
Wat kost opladen van een Renault Mégane E-Tech?
Wat het opladen van een elektrische auto kost is afhankelijk van de manier waarop je oplaadt. Doe je dat aan een publieke laadpaal of bij een snellader, dan speelt ook de prijsstelling van de aanbieder van de betreffende laadpaal en de tarieven van je laadpas een rol.
Ben je in de gelegenheid om thuis op te laden zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, dynamisch energiecontract met zonnepanelen of zonder en slim laden. We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.
40 kWh batterij
Aantal laadsessies per jaar: 46
Situatie | Gem. kosten per laadsessie | Totale laadkosten |
---|---|---|
Vast of variabel | € 18,40 | € 1.140,80 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 18,03 | € 1.117,86 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 17,37 | € 1.076,94 |
Dynamisch | € 16,26 | € 1.008,12 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 15,96 | € 989,52 |
Dynamisch en slim laden | € 7,61 | € 471,82 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 5,84 | € 362,08 |
60 kWh batterij
Aantal laadsessies per jaar: 46
Situatie | Gem. kosten per laadsessie | Totale laadkosten |
---|---|---|
Vast of variabel | € 27,60 | € 1.159,20 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 27,08 | € 1.137,36 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 26,57 | € 1.115,94 |
Dynamisch | € 24,40 | € 1.024,80 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 23,98 | € 1.007,16 |
Dynamisch en slim laden | € 13,20 | € 554,40 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 11,13 | € 467,46 |
Slim Laden met ANWB
Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.
Deel deze pagina