Fiat 500e opladen
Alles over het opladen van de Fiat 500e
De elektrische Fiat 500 is als geïmporteerde auto uit Amerika al jaren in Nederland te vinden, maar maakte pas in 2020 zijn officiële entree op de Europese wegen. Je vindt hier alles wat je moet weten over het opladen met de Fiat 500e.
Batterijpakketten Fiat 500e
De elektrische Fiat 500 is als geïmporteerde auto uit Amerika al jaren in Nederland te vinden, maar maakte pas in 2020 zijn officiële entree op de Europese wegen. Je vindt hier alles wat je moet weten over het opladen met de Fiat 500e.
Batterijpakket | Actieradius in de praktijk | Actieradius per kWh |
---|---|---|
24 kWh | 160 km | 6,7 km |
42 kWh | 270 km | 6,4 km |
De 42 kWh batterij van de 500e vind je ook op de gelijknamige Abarth 500e. Onder de occasions van de Fiat 500e vind je zowel oudere Amerikaanse import als het nieuwere Europese model.
Hoelang duurt het opladen van een Fiat 500e?
Afhankelijk van de uitvoering en de manier van laden duurt het opladen van een Fiat 500e tussen de 24 minuten (snelladen) en 19 uur en 15 minuten (stopcontact). Aan een normale laadpaal is dat maximaal 4 uur.
De Fiat 500e laadt aan een laadpaal met maximaal 11 kW. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kW per uur. Snelladen kan de 500e met maximaal 85 kW. Voor snelladen gebruik je een Combo-aansluiting (CCS). Bidirectioneel laden kan de Fiat 500e niet.
24 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 11 uur |
3 fase 25A | 11 kW | 2 uur en 30 minuten |
Snelladen (10-80%) | 50 kW | 24 minuten |
42 kWh batterij:
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 19 uur en 15 minuten |
3 fase 25A | 11 kW | 4 uur |
Snelladen (10-80%) | 85 kW | 25 minuten |
Wat kost het opladen van een Fiat 500e?
Wat het opladen van een elektrische auto kost is afhankelijk van de manier waarop je oplaadt. Doe je dat aan een publieke laadpaal of bij een snellader, dan speelt ook de prijsstelling van de aanbieder van de betreffende laadpaal en de tarieven van je laadpas een rol.
Ben je in de gelegenheid om thuis op te laden zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, dynamisch energiecontract met zonnepanelen of zonder en slim laden. We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.
24 kWh batterij:
Aantal laadsessies per jaar: 94
Type | Gemiddelde kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 11,04 | € 1.037,76 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 10,82 | € 1.017,08 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 10,01 | € 940,94 |
Dynamisch | € 9,76 | € 917,44 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 9,58 | € 900,52 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 2,71 | € 254,74 |
42 kWh batterij:
Aantal laadsessies per jaar: 56
Type | Gemiddelde kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 19,32 | € 1.081,92 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 18,95 | € 1.061,20 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 18,29 | € 1.024,24 |
Dynamisch | € 17,08 | € 956,48 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 16,78 | € 939,68 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 6,31 | € 353,36 |
Slim Laden met ANWB
Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.
Deel deze pagina