Dacia Spring opladen
Alles over het opladen van de Dacia Spring
Met de introductie van de Dacia Spring doorbrak Dacia ook op het gebied van elektrische auto’s barrières: een EV zonder toeters en bellen, maar ook tegen een zeer scherpe prijs. Je vindt hier alles wat je moet weten over het opladen met de Dacia Spring.
Batterijpakketten Dacia Spring
Een Dacia Spring is verkrijgbaar met één accupakket, eentje van 27.4 kWh. Daarmee heeft de Spring een praktijkactieradius van 195 km, dat is 7,1 km per kWh.
Hoelang duurt het opladen van een Dacia Spring?
Het opladen van een Dacia Spring duurt tussen de 38 minuten (snelladen) en 13 uur (stopcontact). Aan een normale laadpaal is dat maximaal 8 uur.
Een Dacia Spring laadt op een standaardaansluiting (3 fase 25A) met maximaal 3.7 kW. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kW per uur. Snelladen doet de Spring met maximaal 34 kW. Voor snelladen gebruik je een Combo-aansluiting (CCS). Bidirectioneel laden kan een Dacia Spring niet.
Aansluiting | Max. laadsnelheid | Laadtijd |
---|---|---|
Stopcontact | 2.3 kW | 13 uur |
3 fase 25A | 3.7 kW | 8 uur |
Snelladen (10-80%) | 34 kW | 38 minuten |
Wat kost het opladen van een Dacia Spring?
De kosten voor het opladen van een elektrische auto, hangen sterk af van hoe en waar je oplaadt. Bij publieke laadpalen of snelladers spelen de tarieven van de laadpaalaanbieder en je laadpas een belangrijke rol.
Heb je de mogelijkheid om thuis op te laden, dan zijn er verschillende scenario’s mogelijk: met een vast of variabel energiecontract, een dynamisch contract, al dan niet in combinatie met zonnepanelen en/of slim laden. Zoals in de tabel hieronder goed te zien kun je vooral met een dynamisch energiecontract flink besparen door slim te laden op basis van de actuele energieprijzen.
We gaan in de rekenvoorbeelden voor thuisladen verder uit van de € 0,40 per kWh (uit het prijsplafond van 2023) voor energiecontracten, een laadpaal aan huis met een maximaal laadvermogen van 11kW, 15.000 kilometer per jaar en 10 zonnepanelen. We houden ook rekening met een laadverlies van 15%.
Aantal laadsessies per jaar: 78
Type | Gemiddelde kosten per laadsessie | Kosten per jaar |
---|---|---|
Vast of variabel | € 12,60 | € 982,80 |
Vast of variabel met zonnepanelen | € 11,94 | € 931,32 |
Vast of variabel met zonnepanelen en slim laden | € 11,58 | € 903,24 |
Dynamisch | € 11,15 | € 869,70 |
Dynamisch met zonnepanelen | € 10,61 | € 827,58 |
Dynamisch met zonnepanelen en slim laden | € 5,25 | € 409,50 |
Slim Laden met ANWB
Met een dynamisch energietarief, zoals dat van ANWB Energie kan je extra besparen op je energiekosten, maar als de stroomtarieven vanaf 2 uur ’s nachts voordelig zijn wil je daar niet je wekker voor hoeven zetten. Daarom is er ANWB Slim Laden; jij zet de auto aan je laadpunt thuis, geeft aan wanneer je jouw auto weer opgeladen nodig hebt en de app kiest automatisch de groenste én goedkoopste uren om op te laden. Dat kan ook je eigen zonnestroom zijn.