Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Elektrische auto en vakantie: kan de caravan of vouwwagen mee?

EV met trekhaak steeds vaker mogelijk

Nu steeds meer mensen elektrisch rijden, is het tijd voor de volgende uitdaging: op vakantie met je elektrische auto, met daarachter een caravan of vouwwagen. Wat is er mogelijk? En waar moet je rekening mee houden?

Trekgewicht

Er zijn steeds meer elektrische auto's die een caravan of vouwwagen kunnen trekken. Maar: voor een trekgewicht van 1500, 1200 of zelfs 1000 kilo leg je toch al snel minimaal een halve ton neer. Heb je genoeg aan 750 kilo, dan is er al keuze onder de 40 mille. De (lichtere) vouwwagen en compacte caravan staan dan ook zeker in de belangstelling bij de elektrische rijders.

Hoe ver kom je met een elektrische auto met een caravan?

Zo'n lichte caravan of vouwwagen is niet alleen handig omdat je een lager trekgewicht nodig hebt. Door hun lagere gewicht zijn ze ook vriendelijker voor het gebruik van een eletrische auto. Fijn, want met de huidige stand van de techniek halveert de actieradius van een EV grofweg als je er een caravan of vouwwagen achter hangt. Ter vergelijking: een auto op benzine of diesel verbruikt ook ongeveer 30 tot 50 procent meer brandstof bij het trekken van een caravan.

Gelukkig komen er steeds meer elektrische trekauto's op de markt waarmee je kunt snelladen. Daarmee laad je binnen een half uur van 10 procent naar de aanbevolen 80 procent. Met de EV routeplanner bereken je precies hoe je van snellader naar snellader rijdt.

Tips tegen laadstress met een elektrische caravantrekker

  • Laad je auto op tijdens elke rustpauze en sanitaire stop. Zo ben je geen extra tijd kwijt aan laden.
  • Kijk of er dicht bij een afrit van de snelweg een snellader staat. Zo heb je minder last van drukte bij laadstations langs de snelweg.
  • De EV Routeplanner van de ANWB houdt nog geen rekening met het trekken van een aanhangwagen. Je moet dus handmatig de afstanden invoeren. Houd voor de zekerheid etappes van de helft van je normale actieradius aan.
  • Rijd je met een caravan? Laad de accu dan op tot 100 procent. Je staat weliswaar langer bij de paal, maar het kan je op de complete reis wel een extra stop schelen.

Caravan afkoppelen bij een laadpaal?

Bij laadpalen waar je in de lengte staat (net zoals bij een traditioneel tankstation) hoef je de caravan niet af te koppelen. Onder meer bij FastNed is dat het geval. De laders van het Ionity-netwerk en de Tesla-snelladers hebben vaak wel een enkele parkeerplaats.

In binnen- en buitenland werken aanbieders van snellaadnetwerken samen met andere bedrijven zoals hotels en grote winkelcentra aan de rand van de stad. Daar is het parkeerterrein groot genoeg om eenvoudig je caravan af te koppelen. Bij laadpalen in dorpen en steden kan het lastiger zijn de caravan weg te zetten.

Tip: Via Google Streetview kun je van tevoren zien of je de caravan moet afkoppelen om te kunnen laden.

Een laadpunt vinden is met behulp van de juiste apps, waaronder de ANWB Onderweg app, geen probleem meer. Een goede planning vooraf is met behulp van bijvoorbeeld de – op je eigen auto af te stemmen – ANWB EV-routeplanner eveneens een fluitje van een cent.

Caravan achter elektrische auto in de praktijk

In het voorjaar van 2022 reisde de redactie van KampeerKampioen met een Volkswagen ID.4 GTX en een 1200 kilo zware Caravelair-caravan naar Gérardmer in de Franse Vogezen. Dat ging vlotter dan verwacht: in de praktijk bleek een rit waar je met een brandstofauto twaalf uur nodig hebt, maar twee uur langer te duren wanneer je deze met een EV-trekauto maakt.

Vouwwagen achter elektrische auto

Onlangs reden onze testredacteuren met twee Hyundai’s Ioniq5 naar Frankrijk, eentje met een flinke vouwwagen (er zijn lichtere vouwwagens leverbaar die nauwelijks invloed hebben op het verbruik) en eentje zonder aanhanger. Het verbruik lag ongeveer een kwart hoger bij de trekauto. Het verbruik hangt bovendien enorm af van de gereden snelheid en hoe anticiperend je rijdt. Met een aanhanger mag je in Nederland maximaal 90 km/u, maar in Frankrijk 130 km/u. Toch is – ook voor de veiligheid – 90 of 100 km/u (waar toegestaan) aan te raden omdat dit het verbruik behoorlijk tempert.


Stroom regenereren

Op vakantie wil je nog weleens een bergje tegenkomen. Dat hoeft niet zo’n probleem te zijn wanneer je van plan bent om de berg ook weer naar beneden te rijden in dezelfde rit. De stroom die je extra verbruikt in de klim, komt vaak dubbel en dwars terug bij het afdalen. Dit heet regenereren en werkt het best wanneer de versnelling in de zwaarste afremstand staat.

Laden op de camping

Het is handig om een camping met een laadpaal uit te zoeken. Zo kun je ook op de plek van bestemming de accu laden. Houd wel rekening met de volgende punten:

  • De laadsnelheid is vaak beperkt.
  • Gebruik op de camping niet zonder overleg met de eigenaar de standaard 230V-lader die je bij de elektrische auto meekrijgt. Dit kan het stroomnetwerk van de camping overbelasten. Een alternatief is een computergestuurde reislader. Die stelt de laadsnelheid in op het beschikbare stroomsterkte op de camping.
  • Het laden van een EV valt niet onder ‘normaal’ gebruik van de voorzieningen. Het is daarom verstandig om van tevoren afspraken te maken over de vergoeding voor het laden.

Meer weten?

Wil je je nog beter voorbereiden, werp dan vooral je blik op de artikelen over reizen naar het buitenland met je elektrische auto, inclusief negen specifieke landenpagina’s.

Liever een auto huren?

Heb je een elektrische auto, maar ga je toch liever met een brandstofauto op vakantie? Je kunt natuurlijk ook een auto huren. 

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.