Elektrische auto en caravan: kun je met een Tesla Model 3 op vakantie?

De ANWB zoekt het uit.

Veel elektrische auto's kunnen geen aanhanger of caravan te trekken, maar mondjesmaat komen er auto's beschikbaar die dit wél kunnen. Voorheen waren dit de Tesla Model X en de Audi e-tron, daar is nu 's lands best verkochte auto uit 2019 bijgekomen: de Tesla Model 3. De ANWB neemt de proef op de soms en gaat met een Tesla én een caravan op vakantie. Noodgedwongen in eigen land...

Met een vanafprijs van zo'n 60.000 euro kun je de Tesla Model 3 Long Range AWD moeilijk een betaalbare elektrische auto noemen, maar geholpen door gunstige bijtellingsregels was Tesla's kleinste in 2019 wel de bestverkochte auto van Nederland. Nu de Amerikanen het goede voorbeeld geven door de auto met een trekhaak te leveren, hopen én verwachten we dat er in de nabije toekomst meer en vooral betaalbaardere elektrische auto's komen met de mogelijkheid een caravan te trekken. Denk overigens niet dat je meteen een flinke Tabbert met tandem-as achter de Model 3 kunt hangen, met een trekgewicht van maximaal 910 kilogram kom je uit bij de compacte en lichte caravans. Hoe ver je in de praktijk komt zoeken we uit Tesla Model 3 Long Range AWD en een 750kg lichte T@B 320.

Gedecimeerde actieradius

Op papier heeft de Tesla Model 3 Long Range AWD 560 kilometer actieradius (WLTP). In de praktijk blijft daar - zonder caravan uiteraard - afhankelijk van het weer en de omstandigheden tussen de 400 en 500 kilometer van over. Mét caravan kom je niet eens in de buurt van die waardes. Dachten we oorspronkelijk nog vanaf het ANWB-hoofkantoor in Den Haag naar Vianden in Luxemburg te rijden, al snel bleek dat zelfs Zuid-Limburg al het uiterste van de accu zou vergen.

Omwille van de veiligheid hebben we de accu niet leeg gereden, maar gebaseerd op de gereden kilometers en de kleine nog resterende accucapaciteit bedraagt de actieradius met kleine caravan zo'n 190 kilometer. Dat is dus ruim twee tot tweeënhalf keer minder dan zonder caravan. Nu heeft een auto met verbrandingsmotor ook een fors hoger verbruik wanneer je een caravan trekt, dus dat hogere stroomverbruik kunnen we de Tesla niet al te kwalijk nemen. Het is alleen wel de vraag of het de auto nu al geschikt maakt om mee op caravanvakantie te gaan. Met deze Tesla sta je wel erg vaak langs te weg te laden. Wat overigens nog knap lastig is, want Superchargers en andere snelladers zijn niet ingericht op een auto met aanhanger en dus moet er afgekoppeld worden.

Los van de beperkte actieradius kan de Tesla redelijk goed met de caravan overweg. De elektromotoren zijn bijzonder krachtig en dankzij het direct beschikbare koppel trekt de auto er goed aan. Je merkt bij optrekken nauwelijks dat er nog een caravan achter de auto hangt. Daarentegen is het weggedrag met de tot de maximale 910 kilo geladen caravan en 400 kg bagage in de auto minder indrukwekkend. De achteras lijkt niet zo goed met al dat gewicht overweg te kunnen en wordt met caravan erachter wat onrustig. In tegenstelling tot de acceleratie, merk je eenmaal op snelwegtempo wél goed dat er flink wat gewicht achter de auto hangt.

Conclusie: het kan, maar...

Een caravan trekken met een elektrische auto kán met deze Tesla dus wel, maar de sterk afgenomen actieradius zal voor het gros van de vakantiegangers te gering zijn. Daarentegen laat de auto wel zien dat fabrikanten bezig zijn met elektrische trekauto's en kun je met de Model 3 prima een aanhanger met bouwafval of verhuisraad trekken. Voor een volwaardige elektrische caravantrekker mét aantrekkelijk prijskaartje en een voldoende actieradius moeten we nog even geduld hebben.

7 tips voor vakantie met een elektrische auto