Dit moet je weten als je een elektrische auto gaat kopen

Goed voorbereid de showroom in

Je hebt je zinnen gezet op een elektrische auto, alleen wélke het gaat worden, daar ben je nog niet over uit. Een bezoekje aan diverse showrooms is dan een goede volgende stap, zodat je een aantal modellen in het echt kunt bekijken, proberen en vergelijken. Met deze vijf vragen ga je goed voorbereid de showroom in.

Hoeveel kilometer verwacht je met je elektrische auto te rijden?

Deze vraag lijkt logisch, maar is om meerdere redenen belangrijk. Je kunt de vraag namelijk op twee manieren opvatten. Allereerst is belangrijk hoe lang je dagelijkse woon-werkritten zijn. Woon je op 70 kilometer van je werk en kun je zowel thuis als op je werk laden, dan wil je minimaal die afstand kunnen rijden zonder te laden. Heb je of thuis of op je werk geen laadgelegenheid, dan wil je minimaal 140 kilometer kunnen rijden zonder te laden.

Daarbij is het goed om een hele ruime marge in te bouwen. Allereerst is de actieradius op papier altijd gunstiger dan de actieradius in de praktijk. Daarnaast wil je ook in de winter, met de verwarming aan, nog zonder zorgen op je bestemming aankomen. Als laatste gaat de capaciteit van de accu achteruit door ouderdom en gebruik, meestal met een procent of 2-3 per jaar. Dat noemen we degradatie. Een auto die nu precies jouw woon-werk-route kan afleggen, komt over drie jaar wellicht net een paar kilometers te kort. Verderop in dit artikel gaan we nog wat verder in op accudegradatie en de conditie van de accu van een gebruikte elektrische auto.

Los van de dagelijkse kilometers, is het ook fijn als je weet hoeveel kilometer je per jaar verwacht te rijden. Je kunt dan een goede kostenberekening maken, bijvoorbeeld met de ANWB Autokosten Tool. Zo weet je precies of elektrisch rijden financieel interessant is en kun je de kostenplaatjes van verschillende modellen met elkaar vergelijken.

Maak je geregeld lange ritten?

Het is fijn als je het grootste deel van al je autoritten zonder laden kunt volbrengen. Toch zal iedereen wel eens langere ritten maken. Doe je dat met enige regelmaat, dan is het fijn als je auto kan snelladen. Snelladen is een verzamelterm voor laden met gelijkstroom, waarmee je hogere laadsnelheden haalt dan met laden op wisselstroom, zoals met de laadpaal thuis of in de straat. Er zit echter een groot verschil in hoe snel auto’s kunnen snelladen.

In veel specificaties van elektrische auto’s, vind je de maximale laadcapaciteit. In de regel is een hogere maximale laadcapaciteit beter. Nog niet zo heel lang geleden was 50 kW-snelladen heel gebruikelijk, er zijn nog steeds diverse auto’s waarvan dat de maximale laadcapaciteit is, maar er komen steeds meer modellen die tot wel 300 kW kunnen snelladen. Die kun je dus liefst zes keer sneller laden! Je kunt je voorstellen dat laadstops dan veel minder lang duren.

Houd er wel rekening mee dat die waarde een piekwaarde is, de meeste elektrische auto’s houden die waarde maar een korte periode vast. Doorgaans neemt de snelheid waarmee je laadt al af als de accu tussen de 20 en 40 procent vol is en is de laadsnelheid bij 80 procent lading nog een stuk verder afgenomen. Op de website van Fastned staan mooie grafieken waarin je duidelijk kunt zien hoe lang een elektrische auto zijn laadsnelheid vasthoudt. Een auto die langdurig met 100 kW kan snelladen kan daardoor sneller weer onderweg zijn dan een model dat kortstondig 150 kW haalt, maar waarvan de laadsnelheid veel sneller afneemt.

Heb je een fietsendrager, aanhanger of caravan die je wil gebruiken?

Veel elektrische auto’s mogen geen aanhanger of caravan trekken. Er komen gelukkig steeds meer modellen die dit wel mogen. Houd er rekening mee dat een elektrische caravanvakantie naar het buitenland op dit moment nog verre van ideaal is. Rijden met een caravan kost zo veel extra stroom dat je zeer vaak staat te laden, bij snelladers die doorgaans niet ingericht zijn op auto’s mét aanhanger.

Een aanhangwagen trekken is met de modellen die dat mogen kinderspel. Een elektrische motor is zeer krachtig, heeft een hoog koppel dat op elk moment beschikbaar is en schakelen hoeft niet. Los van de kleinere actieradius zijn het eigenlijk ideale trekauto’s.

Sommige elektrische auto’s mogen geen aanhangwagen trekken, maar kunnen wel uitgerust worden met een (al dan niet merkspecifieke) fietsendrager. Controleer in dat geval of deze desgewenst ook geschikt is voor zwaardere e-bikes.

Welke laadstekker heeft de auto?

Op dit moment is vrijwel elke elektrische auto uitgerust met de CCS2-laadstekker voor snelladen. Dat is niet altijd zo geweest, lange tijd leek de CHAdeMo-stekker eveneens een goede kanshebber om de wereldwijde standaard te worden. Diverse Japanse en Franse elektrische auto’s waren (en in een enkel geval zijn) met deze laadaansluiting uitgerust.

Omdat niet alleen de stekker, maar ook de interne werking verschilt, is er geen simpele verloopstekker. Om een auto met een CHAdeMo-aansluiting te snelladen, moet je dus ook een CHAdeMo-snellader gebruiken. Bij behoorlijk wat stations vind je nog zo’n stekker, maar er komen meer en meer stations die enkel nog maar voorzien zijn van CCS2-laders. Wie verwacht regelmatig bij een snellaadpaal te staan, is dan ook beter uit met een auto voorzien van een CCS2-snellaadaansluiting.

Wat is de conditie van de accu?

Wie een nieuwe elektrische auto koopt, mag er vanuit gaan dat de accu perfect functioneert. Zoals we eerder al even aanstipten, veroudert een accu met de tijd en door gebruik. Gemiddeld gaat dat om enkele procenten per jaar, maar de mate van accudegradatie verschilt per model en zelfs per individuele auto. Zo kan heel vaak snelladen of regelmatig de accu vrijwel leeg rijden zorgen voor een iets snellere degradatie van de accu. Als je naar een gebruikte elektrische auto op zoek bent, dan is het belangrijk om te weten wat de conditie van de accu is.

Hoeveel van de oorspronkelijke capaciteit van een accu nog bruikbaar is noemen we de State of Health, vaak afgekort tot SoH. Een nieuwe accu heeft een SoH van 100 procent, een gebruikte elektrische auto waarbij de SoH van de accu 90 procent bedraagt is dus tien procent van zijn oorspronkelijke capaciteit verloren. Kwam de auto nieuw 300 kilometer ver op een volle accu, dan is de huidige actieradius nog 270 kilometer. Houd er rekening mee dat de accu ook de komende jaren in vergelijkbare mate een deel van zijn capaciteit zal verliezen.

De meeste autofabrikanten bieden een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer op het accupakket. Deze garantie dekt defecten, maar ook overmatige degradatie van de accu. Vrijwel alle fabrikanten hanteren een ondergrens van 70 procent SoH. Deze garantie is overdraagbaar op een volgende eigenaar en kan dus ook voor occasionkopers nog interessant zijn.

Deze elektrische auto's zijn nu te koop