Elektrische auto kopen? Deze 5 vragen helpen je

Goed voorbereid de showroom in

Je wilt een elektrische auto kopen, alleen wélke het gaat worden, daar ben je nog niet over uit. Een bezoekje aan diverse showrooms is dan een goede eerste stap. Daar bekijk, probeer en vergelijk je een aantal modellen. Deze vijf vragen helpen je goed voorbereid de showroom in te stappen.

1. Hoeveel kilometer verwacht je met je elektrische auto te rijden?

Allereerst kun je met het geschatte aantal kilometers die je denkt te gaan maken een kostenberekening maken; de ANWB Autokosten Tool helpt hierbij. Zo weet je of elektrisch rijden voor jou überhaupt financieel interessant is en vergelijk je direct de kosten van verschillende modellen.

Ten tweede is het belangrijk te weten hoe lang je dagelijkse woon-werkritten zijn. Woon je op, bijvoorbeeld, 70 kilometer van je werk en kun je zowel thuis als op je werk laden, dan wil je in ieder geval ruim 70 kilometer kunnen rijden zonder te laden. Heb je thuis of op je werk geen laadgelegenheid, dan wil je minimaal 140 kilometer kunnen rijden zonder te laden. Het rijbereik – de actieradius – is dus belangrijk.

De actieradius van een elektrische auto

De actieradius op papier is altijd gunstiger dan die in de praktijk. Hoe ver je op een volle accu rijdt, is afhankelijk van een aantal zaken:

2. Maak je geregeld lange ritten?

Maak je met enige regelmaat lange ritten, dan is het fijn als je auto kan snelladen. Snelladen is een verzamelterm voor laden met gelijkstroom. Hiermee haal je hogere laadsnelheden dan met laden aan de laadpaal thuis of in de straat.

In veel specificaties van elektrische auto’s vind je de maximale laadcapaciteit. Er zit een groot verschil in hoe snel auto’s kunnen snelladen. In de regel is een hogere maximale laadcapaciteit beter. Tot voor kort was 50 kW-snelladen heel gebruikelijk, maar er komen steeds meer modellen die tot wel 300 kW kunnen snelladen. Die kunnen dus wel zes keer sneller laden. Scheelt weer in je laadstoptijd.

Die laadsnelheid is overigens een piekwaarde, omdat:

  • de meeste elektrische auto’s die maar een korte periode vasthouden;
  • de laadsnelheid meestal al afneemt als de accu tussen de 20 en 40 procent vol is;
  • de laadsnelheid bij 80 procent lading nog verder afneemt.

Op Fastned staat duidelijk per model aangegeven hoelang een elektrische auto de laadsnelheid vasthoudt.

3. Wil je een fietsendrager, aanhanger of caravan op / aan je elektrische auto?

Veel elektrische auto’s mogen geen aanhanger of caravan trekken, maar er komen steeds meer modellen die dit wel mogen. Met je caravan achter je elektrische auto naar het buitenland is op dit moment nog verre van ideaal. Elektrisch rijden met een caravan kost zoveel extra stroom dat je heel vaak staat te laden. Snelladers zijn doorgaans niet ingericht op auto’s met aanhanger.

Een aanhangwagen trekken is met de modellen die dat mogen kinderspel. Een elektrische motor is zeer krachtig, heeft een hoog koppel dat op elk moment beschikbaar is en schakelen hoeft niet. Los van de kleinere actieradius zijn het eigenlijk ideale trekauto’s.

Sommige elektrische auto’s die geen aanhangwagen mogen trekken, kunnen wel worden uitgerust met een fietsendrager. Check dan ook of jouw model geschikt is voor zwaardere e-bikes – als je die meeneemt.

Sommige elektrische auto’s mogen geen aanhangwagen trekken, maar kunnen wel uitgerust worden met een (al dan niet merkspecifieke) fietsendrager. Controleer in dat geval of deze desgewenst ook geschikt is voor zwaardere e-bikes.

4. Welke snellaadstekker heeft de auto?

Op dit moment is vrijwel elke elektrische auto uitgerust met de CCS2-laadstekker voor snelladen. Diverse Japanse en Franse elektrische auto’s waren (en, in een enkel geval, zijn) nog met CHAdeMo-stekker uitgerust. Omdat niet alleen de stekker, maar ook de interne werking anders is, is er geen simpele verloopstekker. Om een auto met een CHAdeMo-aansluiting te snelladen, moet je dus ook een CHAdeMo-snellader gebruiken. Bij behoorlijk wat stations vind je nog zo’n stekker, maar er komen steeds meer stations die alleen nog maar zijn voorzien van CCS2-laders. Verwacht je regelmatig bij een snellaadpaal te staan, is het dus beter een auto te kiezen met een CCS2-snellaadaansluiting.

5. Wat is de conditie van de accu?

Wie een nieuwe elektrische auto koopt, mag ervan uitgaan dat de accu perfect functioneert. Gemiddeld veroudert de accu enkele procenten per jaar. Heel vaak snelladen of regelmatig de accu vrijwel leegrijden kan de degradatie versnellen. Als je naar een gebruikte elektrische auto op zoek bent, is het dus belangrijk te weten wat de conditie van de accu is.

Hoeveel van de oorspronkelijke capaciteit van een accu nog bruikbaar is, noemen we de State of Health (SoH). Een nieuwe accu heeft een SoH van 100 procent. Een gebruikte elektrische auto met een accu met een SoH van 90 procent, is dus 10 procent van zijn oorspronkelijke capaciteit kwijt. Kwam hij nieuw nog 300 kilometer ver op een volle accu, dan is de huidige actieradius nog 270 kilometer.

De meeste autofabrikanten bieden een garantie op het accupakket van acht jaar of 160.000 kilometer. Deze garantie dekt defecten en overmatige degradatie van de accu. Vrijwel alle fabrikanten hanteren een ondergrens van 70 procent SoH. Deze garantie is overdraagbaar op een volgende eigenaar – interessant voor degenen die een tweedehands elektrische auto willen kopen. 

Deze elektrische auto's zijn nu te koop