Mobiliteitskaart: eenvoudiger zakelijk reizen

Vorig jaar lanceerde ANWB Zakelijk de Mobiliteitskaart. Deze kaart biedt zzp’ers en mkb’ers toegang tot alle vormen van mobiliteit. Een gesprek met Jeroen Kok,  Product Manager van de ANWB Mobiliteitskaart, over de ontwikkelingen van de kaart, samenwerkingsverbanden en nieuwe diensten van de ANWB voor de zakelijke markt.

Jeroen Kok is een kleine twee maanden geleden begonnen bij de ANWB en verantwoordelijk voor de mobiliteitskaart voor de zakelijke markt. Wat is zijn eerste indruk? “Toen ik tijdens het sollicitatieproces naar het kantoor van de ANWB ging, voelde het net alsof ik op vakantie ging. De reizen die ik met mijn familie maak, zijn de afgelopen jaren eigenlijk altijd begonnen bij de ANWB. Alhoewel ik er daarna, vanwege corona, niet meer vaak ben geweest, doen de collega’s achter de schermen er alles aan om dat gevoel voor mij te behouden. Inhoudelijk zie ik dat de ANWB, met al hun medewerkers en partners, er klaar voor is om op de juiste manier invulling te geven aan de mobiliteitsvraagstukken van nu én de toekomst.”

Toegang tot alle vormen van mobiliteit

Medio 2019 introduceerde ANWB Zakelijk de mobiliteitskaart. Wat is de mobiliteitskaart en voor wie is deze ontwikkeld? Jeroen: “Als je de mobiliteitskaart in één zin zou moeten omschrijven dan krijg je met de kaart toegang tot alle vormen van mobiliteit en gerelateerde diensten. Dit alles op één kaart voor jezelf of je personeel. De kaart is ontwikkeld voor de zzp’er en het klein zakelijk segment. Op dit moment is het nog een fysieke kaart die in je portemonnee zit. In de toekomst wordt dit verder waar mogelijk gedigitaliseerd.”

Veel klanten gebruiken de kaart op dit moment vooral om te tanken. “Het is ons doel om ook alle andere mogelijkheden van de kaart verder te gaan activeren. Ik zie hier vooral kansen bij zzp’ers die wisselen van opdrachten op kantoor en op een andere manier gebruik maken van mobiliteit” aldus Jeroen Kok. “Zij hebben niet altijd een auto nodig, maar willen wel graag al hun gemaakte kosten op één factuur voor de btw. Deze groep willen we in de nabije toekomst beter kunnen bedienen.”

Waar heeft de klant behoefte aan?

De markt is op dit moment vanwege de coronacrisis veranderd. “Er zijn daarom een hoop uitdagingen. De vraag die we ons nu stellen: waar heeft de klant behoefte aan? Op dit moment kijken we samen met onze partner Radiuz welke doorontwikkelingen we willen doen op de Mobiliteitskaart. Deze ontwikkelingen willen we natuurlijk verifiëren bij de klant of dit aansluit bij hun behoeftes.”

Omdat we op dit moment meer thuiswerken en het openbaar vervoer nodig is voor essentiële beroepen ziet Jeroen nog een verschuiving. “Voor het corona tijdperk ging het over ‘hoe kom ik het snelst of goedkoopst van A naar B?’. Wellicht is de vraag nu: ‘hoe kan ik het veiligst of conform de regelgeving van A naar B?’. We moeten vooral nadenken over wat het effect van de anderhalvemetersamenleving zal hebben op mobiliteit.”

Het gebruik makkelijker maken

Jeroen Kok en zijn collega’s werken momenteel aan de doorontwikkeling van de kaart. “We focussen ons op dit moment op werving, de customer journey en het inrichten van de gehele keten. We willen ervoor zorgen dat de klant van A tot Z gebruik kan maken van de kaart. De mobiliteitskaart biedt op dit moment al een groot palet aan diensten aan, zoals tanken, parkeren, het openbaar vervoer, de OV-fiets, Uber en nog meer. Nu willen we het gebruik hiervan makkelijker maken. Daarvoor zetten we ontwikkelaars en designers in zodat we een volgende stap kunnen maken.”

Radiuz als partner

ANWB Zakelijk gelooft – en ervaart zelf – dat het belangrijk is om strategische samenwerkingen aan te gaan op het gebied van innovatie. Alleen samen kunnen we de veranderingen binnen de mobiliteit succesvol maken. Daarom werkt de ANWB voor de mobiliteitskaart samen met Radiuz. Jeroen: “De samenwerking met Radiuz is cruciaal. We zien elkaar dan ook als strategisch partner. De klant verwacht een klantbeleving op het hoogste niveau. Dat betekent dat we concepten ontwikkelen die passen bij de klanten van de ANWB en dat we onderscheidend zijn én blijven ten opzichte van de concurrenten. Een goede samenwerking is hiervoor een vereiste.”

Van pechhulp naar totaalaanbod

ANWB Zakelijk verschuift van pechhulp naar een totaalaanbod voor zakelijke klanten. Waarom kiezen we hier voor? “We zien steeds meer technologische ontwikkelingen in en rondom auto’s die ervoor zorgen dat de pechhulpdienstverlening verandert. ANWB Zakelijk ziet hierdoor kansen om naast pechhulp ook nieuwe diensten aan te bieden”, volgens Jeroen.

“We zien daarnaast ontwikkelingen op de markt rondom files en het milieu”, vervolgt hij. “En werkgevers werken steeds meer met mobiliteitsbudgetten voor hun werknemers. De werknemer mag bepalen hoe hij dit bedrag gebruikt om op werk te komen. Dit brengt administratieve lasten met zich mee waar de werkgever niet op zit te wachten. Een product zoals de mobiliteitskaart lost een deel van dit probleem op.”

De mobiliteitskaart maakt het mogelijk om gebruik te maken van alle vormen van vervoer in Nederland. Denk aan het openbaar vervoer en diensten zoals Uber en Greenwheels, maar je kunt er ook mee tanken en parkeren. Je krijgt maandelijks één factuur met daarop een overzicht van alle gebruikte mobiliteitsopties. De mobiliteitskaart kost €4,99 exclusief btw per maand en is beschikbaar voor alle Wegenwacht voor de Zaak leden.