Bochten en verkeersveiligheid
Het verkeerd nemen van een bocht kan gevaarlijke verkeerssituaties opleveren. Als je bijvoorbeeld de bocht niet goed inschat, kan de auto in een slip terechtkomen en de bocht uitglijden. We geven je een aantal handige tips om goed door de bochten te komen.
Tips
Hoe neem je goed een bocht?
Belangrijk bij het nemen van een ‘normale’ bocht is dat je goed kijkt. Je kijkt goed de bocht in en blijft kijken naar het punt waar je heen moet rijden. Voordat je de bocht ingaat, matig je alvast je snelheid. Dit doe je, omdat je in de bocht minder grip op de weg hebt. Daarnaast hoef je bij een lagere snelheid minder hard aan het stuur te draaien. Door op een gepaste snelheid de bocht in te rijden en rustig te sturen, voorkom je dat je uit de bocht vliegt. Vlak voordat je de bocht uitrijdt, als je wielen weer rechtuit staan, kun je de snelheid iets verhogen.
Hoe rijd je goed door een lange bocht?
Vaak kun je door een lange, flauwe bocht met een iets hogere snelheid rijden dan bij het rijden van een ‘normale’ bocht. Als je met een hogere snelheid door de bocht rijdt, is de stand van je handen op het stuur zeer belangrijk. Plaats je handen op kwart voor drie (tien voor twee bij moderne voertuigen met stuurwielbediening). Leg je duimen op het stuur, knijp ze er niet in. Door de geperfectioneerde stuurinrichting neemt de auto bijna van uit zichzelf een flauwe bocht. Je hoeft dan bijna niet te sturen. Blijf altijd ver vooruit kijken en niet te kort voor de auto.
Hoe rijd je goed een haakse bocht?
Bij het rijden van een haakse bocht is het kijkgedrag zeer belangrijk: lang – kort – lang – kort. Dat vraagt om een toelichting. Op het moment dat je bij een haakse bocht aankomt, kijk je rechts over het gras of trottoir waar de bocht precies uitkomt en waar jij wilt uitkomen. Kijk vooruit naar het indraaipunt, de plek waar de bocht begint. Nu je wat dichter bij de bocht bent aangekomen, kijk je nogmaals zo ver mogelijk de straat in naar het punt waar je wilt uitkomen. Kijk weer naar het indraaipunt en net voordat je de bocht instuurt, kijk je naar het einde van de straat. Als je naar het einde van de straat kijkt, lijkt het net of de straat daar smaller is. Dit maakt het bepalen van jouw plaats op de weg gemakkelijker.
Hoe neem je een scherpe bocht?
Als je een scherpe bocht niet goed inschat, kan dat gevaarlijk situaties veroorzaken. Je geeft een ruk aan het stuur, je vraagt je banden om plotseling een bepaalde kant op te rijden, terwijl jouw auto - met al zijn krachten – nog gewoon rechtdoor wil gaan. En dit geldt ook bij lage snelheden. Wat te doen? Als je een bocht naar rechts wilt nemen, probeer je de auto zo ver mogelijk aan de linkerkant van de rijbaan te positioneren (als de omstandigheden dat toelaten). Zo krijg je een duidelijk beeld over wat er aan de andere kant van de bocht gebeurt. Je kunt je beter voorbereiden op eventuele gevaren. Als je een bocht naar links wilt nemen, doe je het tegenovergestelde. Je positioneert jouw auto zo ver mogelijk rechts op de rijbaan.
Te hoge snelheid in de bocht
Het grootste gevaar van een te grote snelheid bij het nemen van een bocht, is dat je geen tijd hebt om te reageren op onvoorziene gevaren die kunnen optreden. Als je de bocht te snel neemt, vermindert dat de controle die je hebt en de grip van de auto op de weg. Het advies is: kijk altijd vooruit, matig je snelheid voordat je de bocht ingaat en versnel in de bochten. Als je gaat remmen op het moment dat je de bocht ingaat, kun je de controle verliezen, omdat de banden geen grip houden op de weg.
Wij gaan ervan uit dat jij een veilige rijder bent
Daarom krijg je standaard elke maand 10% veilige rijderskorting. En kun je elk kwartaal tot 30% extra korting krijgen door veilig te rijden. De beacon (of dongel) in jouw auto verzamelt data over jouw rijgedrag. Ontvangen wij niet voldoende rijgegevens? Dan kunnen wij niet zien of jij veilig rijdt. De 10% veilige rijderskorting betaal je dan aan ons terug. Bekijk of de ANWVB Veilig Rijden Autoverzekering bij jou past en bereken direct je premie.
Deel deze pagina