Vijf vragen over gehoor in het verkeer

Goed zicht is van levensbelang in het verkeer, maar hoe zit het met het gehoor? Ben je bijvoorbeeld strafbaar als je met een koptelefoon op fietst en kunnen doven en slechthorenden zonder beperkingen een rijbewijs halen? We geven antwoord op de vijf meest prangende vragen over gehoor en het verkeer. 

Fietser met koptelefoon op in het verkeer


Mag je oordopjes dragen tijdens het fietsen of autorijden?

In Nederland is het niet verboden om oordopjes of een koptelefoon te dragen als je deelneemt aan het verkeer. Dat wil niet zeggen dat het ook verantwoord is. Je hebt geen ogen in je achterhoofd, maar je kunt wel horen wat er achter je gebeurt. Het is daarom vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid verstandig om helemaal geen oordopjes of koptelefoon te gebruiken. Doe je dit wel, zet het volume dan tenminste zo laag dat je omgevingsgeluid nog kunt horen. Dit geldt overigens ook voor het volume van je autoradio.

In sommige landen, zoals Frankrijk en Spanje, is het dragen van een koptelefoon of oordopjes tijdens het rijden wél verboden.

Mijn gehoor gaat achteruit, kan ik nog veilig deelnemen aan het verkeer?

In de verkeerswetgeving is niets vastgelegd over een minimum gehoorniveau waaraan je moet voldoen om deel te kunnen nemen aan het verkeer. Toch zijn je oren erg belangrijk in het verkeer. Je kunt dingen horen die je nog niet kunt zien, bijvoorbeeld een ambulance die je met gillende sirenes van achteren nadert, een toeterende automobilist of een bromfiets die jou wil inhalen op het fietspad. Als je hen niet hoort kan dat leiden tot schrikreacties en zelfs gevaarlijke situaties.

Heb je het idee dat je gehoor minder wordt en dat je daar hinder van ondervindt in het verkeer? Laat je gehoor dan testen bij een specialist, zij kunnen je ook adviseren over een passende oplossing.

ANWB Ledenvoordeel Beter Horen

Zijn er speciale rijbewijsregels voor doven en slechthorenden?

Nee, er zijn geen speciale regels voor doven en slechthorenden die hun rijbewijs willen halen. Wel is het aan te raden om je gehoorbeperking vooraf kenbaar te maken aan de instructeur en examinator, zodat zij daar rekening mee kunnen houden. Doven en slechthorenden hebben per jaar recht op een aantal tolkuren, deze mogen ook ingezet worden voor rijlessen en examens.

Alles over het rijbewijs

Een elektrische auto hoor je niet aankomen, is dat niet gevaarlijk?

Elektrische auto’s zijn veel stiller dan auto’s met een benzine- en dieselmotor. Fijn voor de inzittenden en ook mensen die aan een drukke weg wonen zullen de motorgeluiden vermoedelijk niet gaan missen. Er kleeft ook een keerzijde aan: je hoort een elektrische auto in de stad veel minder goed aankomen.

Om die reden heeft de Europese Unie bepaald dat alle nieuwe elektrische auto’s een duidelijk hoorbaar geluid moeten maken als ze zachter dan 20 kilometer per uur rijden. Bij een hogere snelheid maken de banden zoveel geluid dat je ook een elektrische auto moet horen aankomen. Ook bij het achteruit rijden moet een elektrische auto geluid maken om omstanders te waarschuwen.

Alles over elektrisch rijden

Soms zie je verkeersdeelnemers met een bordje of sticker met het symbool van een oor met een kruis erdoorheen. Wat betekent dit precies en hoe moet ik hier mee omgaan?

Dit bordje heet het Limited Hearing-bordje, het is sinds 2014 een Europees symbool dat verkeersdeelnemers met een gehoorbeperking kunnen gebruiken om anderen daarop attent te maken. Zie je iemand met zo’n bordje, hou er dan rekening mee dat hij of zij je niet hoort aankomen. Nader je bijvoorbeeld een fietser met dit bordje van de achterkant, pas dan je snelheid aan en passeer rustig en met voldoende afstand om een schrikreactie te voorkomen.

Voordat het Europese symbool werd ingevoerd, werd in Nederland het SH-bordje gebruikt, waarbij de afkorting voor Slecht Horend staat. De betekenis van dit bordje is hetzelfde, ga er ook in dit geval vanuit dat deze verkeersdeelnemer je niet kan horen.