Getest: 7 apps tegen afleiding in de auto

Hoe goed zijn MONO-apps en niet-storen functies?

‘Ik ben iets later’. Het tikken van dit simpele berichtje op je smartphone kost 3 seconden. Doe je dat met 120 km/h dan ben je precies 100 (!) meter verder en heb je al die tijd niet opgelet. De ANWB test 7 apps en de 'niet-storen' functies van Apple en Android. Doen ze wat ze beloven?

De beste oplossing tegen deze afleiding in het verkeer is je telefoon uitzetten, op ‘stil’ zetten of om de vliegtuigmodus aan te zetten.  Of ‘m in je dashboardkastje of op de achterbank leggen. Maar veel mensen vinden dat geen optie. Ze willen navigeren met hun telefoon, flitscontroles omzeilen, bereikbaar zijn voor werk of kinderdagverblijf of gewoon muziek luisteren via hun telefoon. Dat kán veilig. Mits je je smartphone voor vertrek goed instelt, zodat je onderweg niet wordt gestoord door binnenkomende berichten.

9 opties getest

De ANWB heeft 7 anti-afleidingsapps voor Android-telefoons getest, evenals de ‘niet storen’-functies van iPhone en Android (voor iPhone zijn vrijwel geen anti-afleidingsapps beschikbaar). Deze in totaal 9 opties beloven kort gezegd één ding: minder afleiding op de weg. Sommige van de apps zijn zeer simpel: ze houden telefoontjes en sms’jes tegen en sturen de afzender een automatisch bericht. (‘Ik ben aan het autorijden, ik neem later contact op’). Maar veel apps blokkeren berichten niet goed genoeg: het Android-systeem laat veel berichten toch door. De app van Interpolis pakt het anders aan: deze ‘beloont’ je met punten en complimenten voor elke kilometer die je je telefoon niet gebruikt. Nadeel daarvan is dat je de telefoon niet kunt gebruiken voor andere taken zoals navigatie.

Voorlezen en spraak

Andere apps, zoals Drive Safe Hands Free en Drive Mode, bestuur je met je stem. Je opent apps met een stemcommando (bijvoorbeeld een navigatie-app), laat berichten aan je voorlezen en  beantwoordt ze met je stem. Hetzelfde kan met de digitale ‘assistent’ Siri van iPhone. De vergelijkbare ‘Google Assistant’ van Android is daarentegen vooral goed in het verkeerd uitvoeren van opdrachten. Het gevaar daarvan is dat je toch afgeleid wordt.

Geen enkele spraak-naar-tekst functie werkt perfect, waardoor je je niet met je volle aandacht met het verkeer bezig bent. Wij raden aan dit soort opties alleen te gebruiken wanneer je vindt dat de situatie het toelaat.

Automatisch opstarten

Sommige apps starten automatisch wanneer je gaat rijden: ze reageren op beweging. In theorie ideaal: je kunt dan niet vergeten om de app te activeren. In de praktijk werken deze functies niet goed. Ook de automatische ‘Niet storen’-functie van iPhone werkt niet goed. Laat je je scherm aanstaan voor vertrek - bijvoorbeeld omdat te navigeren – dan komen berichten en telefoontjes toch binnen. Automatisch activeren kan ook via bluetooth: de app start zodra je telefoon verbonden is met carkit of mediasysteem van je auto. Dit werkt doorgaans wel goed.

Digitale veiligheid

Een ICT-veiligheidsexpert zocht voor ons uit hoe het zit met je privacy en de veiligheid van eventuele dataverbindingen. Twee van de zeven apps scoren onvoldoende. De apps ‘DriveSafe’ en ‘Drive Safe Hands Free’ bieden een zeer sober privacybeleid. Laatstgenoemde app maakt ook nog eens gebruik van onveilige dataverbindingen. Deze app raden wij daarom af. De beste digitale veiligheid bieden de apps van Samsung en Interpolis.

 

Conclusie

Wij moedigen het gebruik van anti-afleidingsapps en niet storen-functies absoluut aan. Want elk bericht minder op de weg maakt het verkeer al iets veiliger. Een simpele app als Samsung beantwoordt telefoontjes, Whatsapp en andere apps automatisch én laat weten dat je in het verkeer zit. Liever meer mogelijkheden? Dan is er DriveMode voor Android. Met deze uitstekende app kun je o.a. Whatsapp-berichten voor laten lezen én ‘handsfree’ beantwoorden via de spraakfunctie. Voor iPhone-gebruikers is de Niet Storen-functie de beste optie: hiermee kun je alle berichten en telefoontjes effectief blokkeren. De perfecte optie is er helaas niet. Wil je helemaal ongestoord rijden, dan is je telefoon op stil zetten en buiten handbereik leggen nog altijd de beste optie.

TextDrive AutoResponder heeft n.a.l.v. dit onderzoek (afleidende) advertenties uit de app verwijderd. Ook is de (betaalde) premium-versie van de app nu gratis voor Nederlandse gebruikers en is het privacybeleid aangepast.

Reactie Google Nederland: 'Android Auto biedt een betere manier om je telefoon veilig en eenvoudig te gebruiken in de auto. Op dit moment is het nog onbekend vanaf wanneer Android Auto beschikbaar is in Nederland.'

iPhone ‘Niet storen tijdens autorijden’

Op alle iPhones met versie 11 of 12 van het iOS-besturingssysteem zit een niet-storen-functie, speciaal voor tijdens het autorijden. Dit kan automatisch starten als je contact met bluetooth of wanneer je begint te rijden. Die laatste functie werkt echter niet als je je telefoon aan laat staan, bijvoorbeeld om te navigeren. Je kunt de functie ook handmatig activeren via het bedieningspaneel. Wanneer de functie actief is, worden berichten, notificaties en telefoongesprekken automatisch tegengehouden. Het scherm blijft zwart. Iemand die belt ontvangt automatisch een sms-bericht dat je aan het autorijden bent en het bericht pas ziet als je gearriveerd bent. Telefoongesprekken zijn mogelijk als de telefoon via bluetooth is verbonden. Het is mogelijk de ‘digitale assistent’ (Siri) via spraakherkenning te vragen of er berichten zijn - die kunnen dan worden voorgelezen en je kunt er op antwoorden. Handelingen op het scherm zijn uit den boze.

De rit moet via de app gestart worden, dat gaat niet automatisch. Zodra je in beweging komt, toont het scherm ‘Je bent in automodus’. Er zijn weinig instellingsopties: je kunt alleen een herinnering aanzetten, bijvoorbeeld voor bepaalde tijden en dagen.

De app blokkeert inkomende berichten of telefoontjes door de niet-storen functie van Android te activeren. Daarnaast  geeft Automodus punten als je niet reageert op berichten tijdens het rijden. Voor iedere 100 km wordt € 1 gespaard voor doelen die ‘Nederland verkeersveiliger maken’. Dat is een extra stimulans om MONO te rijden.

Downloaden Google Play
Downloaden App Store
 

Als je swipet tussen de opties (wat wij afraden tijdens het rijden), hoor je in spraak bij welke optie je bent aanbeland, zodat je hem vrijwel blind zou kunnen bedienen. Vrijwel alles is instelbaar. De app ondersteunt verschillende chat-apps, waaronder Whatsapp, Messenger, Gmail, Telegram en Signal.

Je kunt zelf bepalen wat er met binnenkomende berichten gebeurt. Deze kunnen automatisch voorgelezen worden. Je kunt er ook voor kiezen om dat te vragen via een spraakcommando. Ook het automatisch beantwoorden van berichten is mogelijk. De app kan automatisch starten op basis van bluetooth.  

Downloaden Google Play
Downloaden App Store: nvt.

Deze Samsung-app stuurt tijdens het rijden automatisch een bericht dat je even niet bereikbaar bent, maar alleen aan ondersteunde apps (zoals Whatsapp of Messenger). Berichten via andere chatapps zoals Telegram, Snapchat of Signal, worden gewoon doorgelaten.

De app kan zichzelf automatisch inschakelen als je beweegt, maar doet dat soms zelfs al tijdens het lopen (onhandig). Je kunt kant-en-klare teksten en ‘fun’-filmpjes sturen als automatisch antwoord, maar je kunt ook kiezen voor een persoonlijke tekst. De app leest geen berichten voor en biedt ook geen mogelijkheid om via spraak berichten te beantwoorden. Handig is de Pauze-knop voor stops onderweg.

Downloaden Google Play
Downloaden App Store: nvt

De ‘Niet storen’-functie van Android is te vinden via Instellingen -> Geluiden -> Trillen. Als het scherm uitstaat, zijn berichten die binnenkomen niet te zien en ook niet te horen. Als het scherm aanstaat zijn ze niet horen, maar verschijnt bovenin wel een pop-up met het bericht, waarop geklikt kan worden.

Wanneer iemand je belt terwijl de telefoon op ‘Niet storen’ staat, is er geen geluid hoorbaar maar gaat hij wel over. Het scherm licht op en de oproep kan eventueel aangenomen worden. Spraakbediening via Google Assistent werkt in het Nederlands matig voor het starten van apps en versturen van berichten. De telefoon kan nog steeds actief gebruikt worden, dus een echte Mono-modus is het niet.

DriveSafe is een simpele en makkelijk te installeren app. Als deze app actief is, wordt er automatisch een bericht gestuurd naar mensen die je bellen, sms’en of Whatsappen. (Automatisch berichten zijn niet mogelijk voor andere apps.) Oproepen en berichten van andere apps worden automatisch onderdrukt, maar zijn nog wel zichtbaar als de telefoon aanstaat. Als je je telefoon dus bijvoorbeeld gebruikt voor navigatie zie de gebruikelijke pop-up bovenaan het scherm, maar het geluid wordt onderdrukt zodat je niet afgeleid wordt.

Downloaden Google Play
Downloaden App Store: nvt

 

TextDrive kan overweg met notificaties van Whatsapp en Messenger, waarbij je ook kunt reageren. Notificaties van andere apps worden wel voorgelezen, maar je kunt dan niet reageren. 

De app zelf is Engelstalig, waardoor het inspreken van een Nederlandstalige reactie vaak niet goed gaat. Ook moet je reageren door ‘Listen’ of ‘Cancel’ te zeggem. Dankzij de vele instellingsopties is hij zeer compleet. Naar aanleiding van dit onderzoekheeft TextDrive AutoResponder advertenties uit de app verwijderd en besloten de Premium-versie gratis te maken voor Nederlandse gebruikers.

Downloaden Google Play
Downloaden App Store: nvt

 

Als je gebeld wordt of een bericht ontvangt, kun je met deze app via spraak reageren, maar alleen in het Engels. Nederlandse woorden begrijpt hij namelijk niet. Wanneer er een bericht via een van de ondersteunde apps binnenkomt, wordt deze wel in het Nederlands voorgelezen.

Er zijn heel veel instellingsopties en uitgebreide menu’s maar dat maakt de app ook gebruiksonvriendelijk. De app kan automatisch starten wanneer er verbinding wordt gemaakt met een bluetooth carkit. De gratis versie werkt maar zeven dagen, daarna moet je betalen (€ 4,99). Omdat de ‘digitale veiligheid’ (m.n. privacybeleid en veiligheid dataverbindingen) tekortschiet raden wij deze app niet aan.

Downloaden Google Play
Downloaden App Store: nvt

New Car Mode onderschept berichten en notificaties en zet deze om naar spraak. Wat ontbreekt is een mogelijkheid om een bericht terug te sturen. Ofwel een vooraf ingesteld bericht of een reactie via spraak-naar-tekst.

Bij een beloproep wordt de beller bij naam genoemd mits hij/zij in de lijst met contactpersonen staat. Een gesprek wordt na circa drie seconden automatisch opgenomen, wat niet altijd handig is. Ook automatische antwoorden ontbreken.

Wat ook jammer is, is dat je de app handmatig moet aan- en uitzetten. Het werkt dus niet op basis van beweging en vereist daardoor een extra handeling, die je in de praktijk snel vergeet. Aan deze app heb je dus niet veel.

Downloaden Google Play
Downloaden App Store: nvt

> Alle plus en minpunten per app (optie) op een rijtje (excel tabel)

Wat zegt de wet ?

Een mobiele telefoon vasthouden is verboden voor bestuurders van motorvoertuigen.
Vanaf 1 juli 2019 geldt dit verbod voor bestuurders van alle voertuigen, dus ook voor fietsers. De boete is € 240,- en voor fietsers wordt dit waarschijnlijk € 95,-. Je telefoon in de hand houden mag wél als je stilstaat. Volgens de rechtspraak valt het bedienen van een mobiele telefoon in een houder niet onder dit verbod. Het bedienen van mobiele apparatuur mag geen invloed hebben op je rijgedrag, dan is het wel strafbaar.

Wat doet de ANWB?

De ANWB maakt zich zorgen over de vele ongelukken waarbij afleiding in het
verkeer door smartphones een rol speelt. Daarom werken we samen met o.m.
werkgevers, producenten (bijv. van voertuigen, apps, telefoons etc.), verzekeraars
en leasemaatschappijen om te voorkomen dat weggebruikers tijdens het
rijden diensten raadplegen die niet gerelateerd zijn aan deelname aan het verkeer.
Ook werkt de ANWB actief mee aan de MONO-campagne.

Laat je niet afleiden door je smartphone