Herfst: zo ga je scherp en alert op weg

Veel bestuurders zitten vermoeid achter het stuur

Veel bestuurders zitten wel eens vermoeid achter het stuur, zo blijkt uit een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). En dan wordt bedoeld: vermoeid tot het punt waarop je bijna in slaap valt. Juist in de herfst is dat extra gevaarlijk, want je hebt dan ook nog 'ns te maken met een laagstaande zon, slechter weer en meer kans op files. Bovendien is het later licht en vroeger donker. Logischerwijs heb je dan een grotere kans op ongelukken. Dit kun je doen om scherp te blijven.

Als je moe bent nemen je alertheid en reactiesnelheid af, bijvoorbeeld op plots afremmend verkeer. Juist in de herfst is dat extra gevaarlijk omdat je zicht ook nog eens minder goed is. Denk daarbij aan de laagstaande zon en aan slecht weer. Die leiden ook tot meer kans op files.

Moe? 4 keer meer kans op ongeluk

De kans op een ongeluk is maar liefst vier keer zo groot als een bestuurder moe is, ook bij kortere ritten, zo zegt de SWOV. Eén op de vijf ernstige auto-ongelukken wordt veroorzaakt door vermoeidheid. Harde muziek en caffeïnehoudende dranken zoals koffie en energiedrank kunnen helpen om de symptomen van vermoeidheid even uit te stellen.

Dit helpt: Powernap (20 min.)

Onderzoek wijst uit dat twintig minuten slaap tijdens een pauze in de autorit het beste wapen is tegen oververmoeidheid. Langer slapen heeft geen zin, de slaap van de bestuurder is dan zo diep dat hij niet gemakkelijk meer uit de diepe roes kan komen en juist meer versuft achter het stuur zit.

Tijdens een zogenaamde powernap van twintig minuten bouw je de meeste krachten op. Slaap je minder dan een kwartier dan werkt de slaap niet. Slaap je meer dan een half uur, dan neemt de vermoeidheid alleen maar verder toe.

Moe achter stuur: levensgevaarlijk

Tips om scherp op weg te gaan

  • Bij vermoeidheid wordt je zicht slechter. In het donker en bij slecht herfstweer wordt dit uiteraard nog eens versterkt.
  • De laagstaande herfstzon hindert je zicht. Zorg dus voor een zonnebril in je auto.
  • Slaap minimaal zes uur, zeker als je ver moet rijden.
  • In de herfst wordt het kouder, maar zet de verwarming niet te hoog. Warmte en roken maken je slaperig.
  • Kijk je auto na. Extra belangrijk in de herfst! Ruitenwissers, banden, airco (voor ontwaseming) en een goede staat van onderhoud is echt van belang.

En bij langere ritten:

  • Wissel, als dat kan, geregeld van bestuurder.
  • Twee uur rijden, kwartiertje rust.
  • Doe een powernap als het echt te zwaar wordt.