Milieuzones in Italië
In een aantal Italiaanse steden en op een aantal Italiaanse eilanden zijn milieuzones ingesteld. Sommige gebieden zijn in bepaalde periodes niet toegankelijk en voor andere gebieden, zoals Milaan, heb je een milieuvignet nodig.
ZTL: zona a traffico limitato
- Veel Italiaanse steden hebben een milieuzone ingesteld, de zogenaamde Zona a Traffico Limitato (ZTL).
- In de meeste steden strekt de ZTL zich uit over het centrum en de historische binnenstad.
- Alleen vergunninghouders mogen een ZTL in, ander verkeer alleen op bepaalde tijden.
- De regels zijn ingewikkeld en verschillen per stad. In sommige plaatsen zijn motor- en bromfietsen vrijgesteld, in andere niet.
- Controle vindt meestal plaats door middel van camera's. De boetes op overtredingen zijn hoog. Wie enkele rondjes rijdt in een ZTL, bijvoorbeeld op zoek naar een parkeerplaats, kan meermaals geflitst worden en evenzovele boetes opgelegd krijgen.
- Let op: Rijd niet argeloos achter een vergunninghouder een ZTL in.
- Anders dan in milieuzones in andere landen zijn geen stickers vereist in de Italiaanse zones.
- Een ZTL wordt aangegeven met een verbodsbord zona traffico limitato. Op extra borden staan specifieke regels zoals voor wie of op welke tijden de afsluiting niet geldt.
Advies
- De regels zijn complex. Wie niet per se binnen een zone hoeft te zijn met de auto, kan daarom beter buiten de zone parkeren en op een andere manier de zone ingaan, bijvoorbeeld te voet, met het openbaar vervoer of met een taxi.
Tijdelijke vergunning
- Toeristen kunnen in sommige plaatsen een tijdelijke vergunning krijgen om bagage in en uit te laden bij aankomst en vertrek.
- De eigenaar van de accommodatie levert de vergunning en verstrekt de benodigde informatie. Neem tijdig contact op met de eigenaar, geef de voertuiggegevens (kenteken, merk, model) door en vraag of het voertuig mag blijven staan op een privéparkeerplaats die bij de accommodatie hoort.
- Leg de tijdelijke vergunning duidelijk zichtbaar achter de voorruit.
Gehandicapten
- De zones zijn over het algemeen wel toegankelijk voor gehandicapten. De regels verschillen per plaats.
- Bezitters van een gehandicaptenparkeerkaart moeten in veel plaatsen vooraf hun kenteken laten registreren.
- Informeer bij de eigenaar van de accommodatie. Doe dit tijdig, bij voorkeur voor vertrek.
- Raadpleeg accessibilitacentristorici.it en bekijk per plaats wat de procedure is onder de optie Accesso disabili of Disabled access. Let op: De vermelde gratis telefoonnummers (numero verde) zijn meestal alleen te bellen met een Italiaanse vaste of mobiele telefoon.
- Leg de gehandicaptenparkeerkaart in elk geval duidelijk zichtbaar achter de voorruit.
Boetes
- Op het overtreden van de ZTL-regels staan hoge boetes.
- Veelal wordt de boete geïnd door European Municipality Outsourcing (EMO), een afdeling van Nivi Credit (emo.nivi.it). Dit incassobureau werkt in opdracht van de Italiaanse overheid. Ook kan het voorkomen dat een boete door een ander incassobureau of de lokale overheid wordt verstuurd. Het kan soms maanden duren voordat de boete op de mat valt. De wijze van betalen staat in de bekeuring vermeld.
- Tegen een boete kan bezwaar worden aangetekend, eventueel met een modelbrief van de ANWB. Zie voor uitgebreide informatie en een modelbrief anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/boetes-italiaanse-steden/verkeersboete-uit-italie.
Overzicht milieuzones
- Veel steden in Italië hebben een milieuzone (ZTL), we vermelden hier alleen de bekende.
- Een overzicht van alle milieuzones in Italië is te vinden op accessibilitacentristorici.it. Zoeken (Cerca) kan op twee manieren.
- Mogelijkheid 1: Als je zeker weet dat de plaats een ZTL heeft, vul je de plaatsnaam in bij Cerca città.
- Mogelijkheid 2: Selecteer de regio onder Regione. Kies dan een plaats onder Città en (alleen bij plaatsen met meer zones) de zone of parkeergelegenheid onder ZTL/Parcheggio.
- Tip: De website is in het Italiaans, pagina's zijn slechts beperkt in het Engels beschikbaar. Je zou een complete tekst van een pagina kunnen vertalen met behulp van bijvoorbeeld Google Translate.
Bekende steden met een milieuzone
- In Rome strekt de ZTL zich uit over het historische centrum en enkele aangrenzende wijken. Informatie: romamobilita.it (Italiaans en Engels).
- In Bologna moeten automobilisten een digitaal toegangskaartje (ticket per l'accesso) kopen om tussen 7.00 en 20.00 uur te mogen rijden in het verkeersluwe deel van de binnenstad. Een kaartje kost € 6 voor een dag en € 15 voor vier opeenvolgende dagen. Bezitters van voertuigen met een buitenlands kenteken kunnen toelating tot de zone telefonisch aanvragen en activeren bij de TPER (Trasporto Passeggeri Emilia-Romagna), tel. +39 051 290 290. Informatie: comune.bologna.it/muoversi/zone-limitazioni en comune.bologna.it/servizi-informazioni/ticket-accesso-ztl (Italiaans).
- In de binnensteden van Bolzano, Bressanone (Brixen) in Zuid-Tirol, geldt een ZTL op bepaalde tijden. Informatie: ambiente.provincia.bz.it/aria/missione-aria-pulita.asp (Duits, Italiaans).
- In Florence geldt een ZTL op bepaalde tijden in de hele historische binnenstad. Informatie: servizi.comune.fi.it/servizi/scheda-servizio/ztl (Italiaans), en.comune.fi.it/OLD/mobility/driving.html en visitflorence.com/tourist-info/driving-in-florence-ztl-zone.html (Engels).
- De historische binnenstad van Milaan is van ma t/m vr tussen 7:30 en 19:30 uur alleen toegankelijk voor voertuigen met een vignet. Tijdens deze uren is in de zogenoemde Area C een toegangskaartje verplicht (€ 5 per dag). Meerdaagse kaarten zijn voor € 30 en € 60 te koop. Kaarten zijn online verkrijgbaar bij areac.atm-mi.it/Areac/iweb/Purchase.aspx en bij tabakswinkels, kiosks en een aantal winkelketens. Het toegangsbewijs is alleen beschikbaar voor auto's die aan bepaalde milieu-eisen voldoen. Betalen kan ook met de tolbadge Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië. Informatie: comune.milano.it/aree-tematiche/mobilita/area-c (onder meer Engels, Frans, Italiaans) en areac.atm-mi.it/Areac/iweb/English.aspx (Engels, Italiaans).
- In Palermo kan voor toegang tot de ZTL in een deel van het centrum een kaartje worden gekocht (€ 5 per dag). Het toegangsbewijs is alleen beschikbaar voor auto's die aan bepaalde milieu-eisen voldoen. Motoren en elektrische auto's zijn vrijgesteld. Informatie: palermoviva.it/palermo-ztl-le-zone-a-traffico-limitato en ztl.comune.palermo.it/ztl/jsp/home.jsp (beide Italiaans).
- In Pisa is voor het rijden in de binnenstad een ontheffing nodig. Informatie: comune.pisa.it/it/ufficio/zona-traffico-limitato (Italiaans, beknopt in Engels, Frans, Spaans).
- In het centrum van Venetië en op de meeste eilanden is geen autoverkeer mogelijk. Er zijn aan de rand van de stad parkeerplaatsen, veelal in parkeergarages, en ook in het stadsdeel Mestre. Reserveren is aan te bevelen: parclick.nl/parkeren-venetie. In de wijk Mestre is een ZTL, zie accessibilitacentristorici.it/ztl/Veneto_en/mestre/venice-mestre.html.
- In Verona geldt een rijverbod op bepaalde tijden in het hele historische centrum. Informatie: cittadiverona.it/la-zona-a-traffico-limitato-a-verona (Italiaans).
Eilanden
- Op een aantal kleine Italiaanse eilanden zijn motorvoertuigen van niet-inwoners tijdens de zomermaanden niet toegestaan, onder meer Capri, Ischia, Ponza en Procida.
Informatie
- Informatie over de diverse zones en verkeersbeperkende maatregelen: accessibilitacentristorici.it. Zie ook hierboven onder 'Overzicht milieuzones'.
- Algemene informatie over de Italiaanse zones: anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/boetes-italiaanse-steden/inrijverbod-italiaanse-steden.
- Informatie over eventueel geldende regels in een bepaalde stad is meestal te verkrijgen bij het toeristenbureau of op de website van die plaats. Het adres daarvan luidt in het algemeen: www.comune.PLAATSNAAM.it.
Routeplanner en milieuzones
- Tip: De ANWB routeplanner levert bij de routebeschrijving meteen een indicatie van de kosten voor brandstof en tol en geeft aan waar milieuzones zijn.