6. Fietsen op Mallorca (Spanje)

Als wij in Nederland nog rillend in onze winterjas lopen, is het op Mallorca al lekker fietsweer. Het eiland is een bekende toeristenbestemming, vooral dankzij de vele hotels en stranden aan de zuidkust. Veel minder bekend is het binnenland, waar stille wegen lonken. Zowel bergwegen (in de Serra de Tramuntana, werelderfgoed) voor wie graag klimt, als stroken vlak of licht golvend asfalt, van dorpje naar dorpje. Tussen boomgaarden met amandel-, olijf- en sinaasappelbomen en langs witte zoutpannen, groenblauwe baaien, het onderaardse meer van de Cuevas del Drach (Drakengrotten) en kleine kustplaatsen, steevast goed voor een terrasje waarop je verse zumo de naranja, paella en nog veel meer kunt bestellen.
Start & finish: Met de boot of het vliegtuig kom je aan bij Palma de Mallorca, de bezienswaardige hoofdstad waarin het prettig toeven is. Heel geschikt daarom voor zowel de eerste als de laatste dag.
Bewegwijzering/informatie: Voor zover ons bekend zijn er geen bewegwijzerde fietsroutes op Mallorca, maar met een goede kaart of Google Maps vind je er gemakkelijk je eigen weg. Bij fietsverhuurbedrijven kun je vaak ook terecht voor e-bikes, routetips en GPS-trackers.
Zwaarte: Zoals gezegd, je kunt in de bergen fietsen, maar ook over het vrij vlakke laagland. Hartje zomer kan het er wel heet zijn.
Gewone fiets of e-bike: Kan allebei. Een e-bike mag echter niet mee in het vliegruig, die zul je dus ter plekke moeten huren.
Overnachten: Er zijn nauwelijks campings op Mallorca. Wel dik gezaaid zijn hotels, B&B’s en Airbnb's.
7. Langs de Atlantische Oceaan (Frankrijk)

Langs de Atlantische kust van Frankrijk, van Noord-Bretagne tot aan de grens met Spanje, kronkelt de Vélodyssée. Ruim 1200 kilometer (waarvan circa 70 procent over autovrije paden) met zeezicht, grote en kleine stranden, oude kanalen, grillige kliffen en tal van historische stadjes en steden, zoals Nantes, La Rochelle en Biarritz. Plus: smullen van oesters en fruits de mer.
Start & finish: Roscoff (in Bretagne) of Hendaye (vlak bij Spanje). Via onder meer de Kustroute kun je naar Roscoff (950 km) fietsen. De fiets kan ook mee met de trein, maar niet in de Thalys, zodat een reis naar Roscoff met het nodige overstappen dient te gebeuren (in Antwerpen, Lille en Parijs), plus een fietstochtje door Paris-Nord naar Gare de Montparnasse, om hier op de TGV naar Morlaix te stappen. Dit alles is ons echter prima bevallen. Voor de terugreis stap je dan in Hendaye of Bordeaux in de TGV naar Parijs Montparnasse. Maar wat ook kan: vanaf Biarritz per vliegtuig terug (tenzij je een e-bike hebt).
Bewegwijzering/informatie: De route is in beide richtingen bewegwijzerd, heeft een website en wordt beschreven in de Nederlandstalige fietsgids Le Vélodyssée van Paul Benjaminse, die ook kaarten bevat.
Zwaarte: Het overgrote deel is vlak en gaat over vrijliggende fietspaden. De klimmetjes die er zijn, zijn van duintopniveau, alleen op dag 1 (Bretagne) en helemaal aan het einde (Baskenland) is de Vélodyssée iets pittiger. Mede door de zee en de meren onderweg is de route ook geschikt om met kinderen te fietsen.
Gewone fiets of e-bike? Kan allebei. De accu opladen kan en mag in vrijwel elk café of restaurant.
Overnachten: Langs de kust zijn er hotels, chambre d’hôtes/B&B’s en campings in overvloed. Ook in de fietsgids vind je veel slaapadresjes. Houd er wel rekening mee dat het in het hoogseizoen (15 juli – 15 augustus) lastig kan zijn accommodaties voor één nacht te boeken.
8. Alpe Adria Radweg (Oostenrijk & Noordoost-Italië)
De Alpe Adria Radweg (415 km) voert je vanaf Salzburg, de barokke geboortestad van Mozart, door de Alpen tot in het Italiaanse Grado aan de Adriatische Zee. Je fietst over voormalige spoorlijnen, fietspaden en autoluw asfalt naar onder meer Bad Gastein, Udine en Palmanova. Onderweg passeer je zowel renaissancepaleizen als middeleeuwse vestingstadjes en antiek werelderfgoed.
Start & finish: Monumentenstad Salzburg (in Oostenrijk) en het badplaatsje Grado (aan de Adriatische Zee). Reizen naar Salzburg (950 km vanaf Utrecht) kan per auto. Na de finish in Grado kun je dan terug naar Salzburg per trein of Radtaxi.
Bewegwijzering/fietsgids: De route is bewegwijzerd. Op enkele borden onderweg zie je de route opgedeeld in acht dagetappes (waarvan de langste 64 km is), maar uiteraard is een ander schema ook mogelijk. Naast de Duitstalige fietsgids Bikeline Alpe Adria Radweg is er ook een website van de route.
Zwaarte: veel kilometers zijn vlak of dalend, maar soms gaat deze Radweg toch echt omhoog. Met een licht verzet wordt het echter nooit loodzwaar. Plus: desgewenst kan de fiets (voor weinig geld) een stuk mee in de bus of de trein, waarvan de haltes en stations nooit ver weg zijn. De lengte van elke dagetappe kun je zelf bepalen, tenzij je vooraf al je slaapadresjes hebt geboekt.
Gewone fiets of e-bike? Kan allebei. De accu opladen mag in vrijwel elk café en restaurant.
Overnachten: In de fietsgids en langs de route vind je vele hotels, B&B’s, Zimmer Frei-adresjes en campings.
9. Een reisje langs de Rijn (Zwitserland)

De Zwitserse Rhein-Route (435 km) loopt vanaf de Oberalppas, langs een nog piepjong Rijntje, via onder meer de Ruinaulta (de ‘Grand Canyon van Zwitserland’, waar de Voor-Rijn doorheen buldert), het fonkelende Bodenmeer en de Rheinfall bij Schaffhausen (Europa’s grootste waterval) tot aan de Rhein-Rivièra in Bazel.
Start & finish: De Oberalppas (2046 m) en Bazel (245 m). Wie wil, kan de Rijn nog verder volgen, tot in Hoek van Holland. De complete bewegwijzerde Rijnfietsroute (de EuroVelo15) is 1233 kilometer lang. De pas is uitstekend per trein bereikbaar. Reis daarom per auto of trein met je fiets tot Bazel, spoor dan naar de Oberalppas en trap vervolgens terug. Tip: Wandel eerst vanaf de pas (in circa 2,5 uur) naar het Lai da Tuma, de bron van de Rijn.
Bewegwijzering/informatie: De Rhein-Route is voorbeeldig bewegwijzerd. Verder wordt de route tot Bazel beschreven in de Duitstalige fietsgids Rhein Radweg deel 1 van Bikeline. Voor wie de Rijn verder tot bij Hoek van Holland wil volgen, zijn er zijn nog drie delen. Handig: de gratis downloadbare SwitzerlandMobility-app.
Zwaarte: Tot Bazel gaat 364 kilometer over glad asfalt en is 66 kilometer onverhard. De route is niet zwaar: je daalt véél meer dan je klimt, en veel van de route is vlak. Maar af en toe gaat het toch echt een stuk omhoog. Let op bij het beginpunt: vanaf de pas gaan de eerste 15 kilometer vrij steil omlaag. Wie dat wil, kan altijd een deel van de route per trein of bus afleggen, er zijn vele haltes en stations.
Gewone fiets of e-bike? Kan allebei: in Zwitserland zijn e-bikes net zo gewoon als kaas, chocolade en bergen.
Overnachten: Langs de route en in de gids vind je vele hotels en voldoende campings.
10. Camino del Cid (Spanje)

El Cid was een 11e-eeuwse ridder die soms met, maar meestal tegen de Moren ten strijde trok. En de Camino del Cid (Weg van El Cid) is een 900 kilometer lange fietsroute door dunbevolkt Spanje, van El Cids geboortedorp tot in Valencia, waar hij zijn laatste slag won en stierf. Via bergketens, stokoude kloosters en vestingstadjes, kolossale kastelen, de kathedraal van Burgos, de mudéjar-torens van Teruel en de musea van Valencia.
Start & finish: Vivar del Cid (een gehucht net boven Burgos) en Valencia. Je kunt per auto naar Burgos, de camino fietsen en dan met twee (snel)treinen via Madrid terug naar Burgos. Of: vliegen op Madrid, daar op de trein naar Burgos stappen, en na de finish in Valencia per vliegtuig naar huis.
Bewegwijzering/informatie: De route is bewegwijzerd. Niet overdadig, maar je verdwaalt niet snel. Meer info vind je op de website van de route en in de Fietsgids in het spoor van El Cid. Er is ook een speciale app (Camino del Cid), die het zelfs doet als je geen bereik hebt.
Zwaarte: De Camino del Cid is schitterend, maar uitdagend. Dit is een route voor (vakantie)fietsers met enige ervaring die niet vies zijn van een klim. Je rijdt veel over rustige wegen, dwars door het Spaanse binnenland, waarbij je bergpassen zult moeten bedwingen en waar het hartje zomer bloedheet kan zijn.
Gewone fiets of e-bike? Zorg in elk geval voor voldoende versnellingen. Wie de camino met een e-bike wil rijden, kan maar beter een fiets met een sterke motor en een grote actieradius hebben. En besef: bergop rijdend is de accu sneller leeg. Zoals gezegd gaat deze route door dunbevolkt gebied, dus opladen kan een uitdaging zijn.
Overnachten: Hotels en hostels zijn er voldoende langs de route, waar precies, dat staat in de fietsgids. Campings zijn schaars, maar wie het lief vraagt, mag bijna altijd in een akker of boomgaard kamperen.
11. Vennbahn Radweg (België, Duitsland, Luxemburg)
Drie landen, één heerlijke fietstocht. Meer dan een eeuw lang was de 125 kilometer lange Vennbahn dé spoorverbinding tussen de koolgebieden rondom het Duitse Aken en het noorden van Luxemburg. Nu fiets je er over een meermaals bekroonde route door enkele van de mooiste landschappen van Duitsland, België en Luxemburg. Bossen en weiden, zeldzame flora en fauna, het hoogveen van de Hoge Venen (de ‘Serengeti van België’) en dan ook nog de middelgebergten van de Eifel en de Ardennen. Aan het decor zal het niet liggen.
Start & finish: Je begint in het Duitse Aken (goed per trein bereikbaar) en eindigt in het Luxemburgse Troisvierges (of omgekeerd). Je kunt de route uitbreiden met 11 zogenoemde Vennbahn-lussen (waarmee je afwijkt van de hoofdroute) of een stukje aan de hoofdroute vastplakken, zodat je start en eindigt in Maastricht. Op diverse etappes rijden ook shuttlediensten die je met fiets en al terug naar een beginpunt voeren. Verder is er een goede treinverbinding tussen Troisvierges en Aachen (wel met twee overstappen).
Bewegwijzering/informatie: De route is in beide richtingen volledig bewegwijzerd, en op sommige plekken staan borden met interessante achtergrondinfo. Op de officiële website zijn pdf’s te downloaden met de routebeschrijvingen per etappe, en GPX-bestanden voor je navigatie.
Zwaarte: Je fietst door heuvelachtig landschap, maar dat is goed te doen: de stijging op de route is maximaal 2 procent. De route voert hoofdzakelijk over autovrij asfalt.
Gewone fiets of e-bike? Kan allebei. Kies je voor een gewone fiets, dan zijn goede versnellingen geen overbodige luxe.
Overnachten: Aan hotels en andere accommodatie geen gebrek langs de route. Genoeg keuze voor elk budget.
12. Ruig fietsen op de Rallarvegen (Noorwegen)
Ruige natuur, hoge bergen, gletsjers, enorme watervallen, wilde rivieren, ijs, sneeuw, valleien, fjorden: kan het nog mooier? Rallarvegen is de populairste fietsroute van Noorwegen, en dat is natuurlijk niet voor niets. Je ontdekt er 82 kilometer berglandschap, lekker op je eigen tempo.
Rallarvegen (‘Grondwerkersweg’) was oorspronkelijk bedoeld om materiaal over te vervoeren tijdens de aanleg van de spoorlijn tussen Oslo en Bergen. Tegenwoordig is van het uitzicht genieten er de belangrijkste taak. Een groot deel van het jaar is de route gesloten. De beste tijd om hem te fietsen, is van half juli tot eind september. Je kunt de hele route fietsen of een deel ervan, in één of meerdere dagen.
Start & finish: Geilo is een mooi startpunt. Je komt er makkelijk vanuit Oslo of Bergen. Tegen het eind van de route moet je kiezen of je wilt afdalen naar Flam of liever de alternatieve route naar Voss wilt fietsen.
Bewegwijzering/informatie: De route is bewegwijzerd. Er is geen officiële website, maar via de website van Visit Norway kun je een aantal voorbeeldetappes met extra informatie vinden.
Zwaarte: Op bepaalde punten is Rallarvegen behoorlijk steil. Ook verkeert de weg niet overal in goede staat én kan een deel van het traject besneeuwd zijn. Neem voor de zekerheid een extra set remblokjes en een bandenreparatieset mee, en kleding voor alle weertypen. De steilste etappe bergopwaarts is die tussen Finse en Hallingskeid, vanaf het hoogste punt (het meer van Fagervatnet) gaat de weg voornamelijk naar beneden. Maar ook dat is op sommige plekken geen makkie: vanuit Vatnahalsen naar de Flamsdalenvallei is de afdaling zeer steil en rotsachtig, met wel 21 haarspeldbochten. Hier wordt met klem aangeraden om op de steilste stukken af te stappen.
Gewone fiets of e-bike? Kan allebei, als ze maar enige power hebben. Fietsen zijn te huur in Haugastol, Finse en Myrdal, en in te leveren in Flam.
Overnachten: Langs de route zijn enkele privéhotels en berghutten te vinden, en ook wildkamperen kan op veel plekken. In het hoogseizoen is het aan te raden accommodatie van tevoren te boeken (hetzelfde geldt voor treinkaartjes en eventuele huurfietsen).
13. Green Velo: al het moois van Polen
Een route van bijna 2000 kilometer door het oosten van Polen, daarmee ben je wel even zoet. Green Velo voert door, hou je vast, 5 provincies, 5 nationale parken, 15 landschapsparken, 26 beschermde vogelgebieden en nog eens 36 speciaal beschermde leefgebieden. Je fietst door bosgebieden, langs riviervalleien, dijken en oude spoorlijnen en de omgeving barst haast uit z’n voegen van de toeristische attracties.
We noemen de kathedraal in Frombork, het kloostercomplex in Suprasl, het kasteel in Lidzbark Warminski, de oude binnenstad van Przemysl en de middeleeuwse stad Sandomierz, maar dat is nog maar een klein deel van alles wat er te zien is. Op deze fietstocht ontdek je al het moois dat het oosten van Polen te bieden heeft, en dat blijkt dus een hele hoop te zijn.
Start & finish: Van noord naar zuid, van zuid naar noord of ergens halverwege: waar je wilt beginnen en eindigen is aan jou. ‘Officieel’ begint de route in Elblag en eindigt die in Konskie. Vanuit Nederland vertrekken treinen richting Gdansk, van waaruit het nog een uurtje treinen is naar Elblag.
Bewegwijzering/informatie: De route is in beide richtingen goed bewegwijzerd met oranje markeringen. En grofweg elke 10 kilometer vind je een houten hutje met fietsrekken, tafels, routekaarten en soms ook water en toiletten. Op de website staat informatie over onder meer de route, accommodaties en werkzaamheden. Er is ook een Green Velo-app voor smartphones. Bij VVV’s langs de route zijn geplastificeerde deelroutes verkrijgbaar.
Zwaarte: De route is op sommige plekken behoorlijk heuvelachtig. Het noordelijke en zuidelijke deel zijn het meest uitdagend. Het grootste deel van de route voert over vrijliggende fietspaden, maar een deel van de route is onverhard.
Gewone fiets of e-bike? Kan allebei. Een mountainbike is aan te raden.
Overnachten: Langs de route zijn talloze overnachtingsmogelijkheden, van campings tot pensions, hotels en kastelen. Via de zoekmachine op de website van Green Velo zijn ze eenvoudig te vinden.
14. Van eiland naar eiland op Hebridean Way (Schotland)
Eilandhoppen kan ook prima met de fiets. Goed, je zult er een paar boten voor moeten pakken, maar dat is misschien een welkome pauze van het trappen. Op de Hebridean Way in Schotland doe je tien eilanden aan, in zo’n zes dagen. Je begint op Vatersay en Barra, de zuidelijkste bewoonde eilanden van de Buiten-Hebriden. Reken op mooie kust, gezellige eilanddorpjes en grote kolonies trekvogels. Via het heuvelachtige Eriskay (met de zeldzame eriskaypony’s) en South Uist fiets je naar Benbecula, een klein eiland met grootse lochs. Het kalme Grimsay leidt je vervolgens naar North Uist en Berneray. Dat laatste eiland staat bekend om z’n paradijselijke stranden.
Next up: Harris, dat feitelijk maar een deel is van één groot eiland. Neem hier even de tijd om bij te komen op het (bekroonde!) witte strand van Luskentyre, want aan het eind van de route staat nog een laatste uitdaging op het programma in de vorm van een aantal steile klimmetjes. Met 297 kilometers in de benen wacht dan als toegift het eindpunt Lewis. Hoogtepunt hier zijn de Calanais Standing Stones, een groep van zo’n vijftig enorme staande stenen uit circa 3000 v. Chr.
Start & finish: Vatersay en Lewis. Andersom kan ook, maar dan is de kans groter dan je wind tegen hebt.
Bewegwijzering/informatie: De gehele route is bewegwijzerd, maar neem vooral een kaart mee als je wilt afwijken van de route om bezienswaardigheden te bekijken. Op de website vind je meer informatie, en ook een voorgesteld reisschema voor zes dagen.
Zwaarte: Dat verschilt per etappe. De eerste helft van de route is goed te doen, vanaf North Uist wordt het wat zwaarder. Reken voor de laatste twee delen van de tocht op een aantal stevige klimmetjes.
Gewone fiets of e-bike? Kan allebei.
Overnachten: De keuze is reuze, van knusse B&B’s en traditionele hotels tot campings en glampings. Ze zijn veelal ingesteld op fietsers en wandelaars en bieden bijvoorbeeld maaltijden aan als er verder geen restaurants in de wijde omtrek zijn, of verpakte lunches voor onderweg.
15. Kattegattleden (Zweden): voor op de bucketlist
Het eerste nationale fietspad van Zweden werd in 2018 nog uitgeroepen tot Europese Fietsroute van het Jaar. Met reden, want de Kattegattleden is er eentje voor op de bucketlist. Deze 390 kilometer lange route loopt van het zuiden (Helsingborg) naar het noorden (Göteborg) van de Zweedse westkust. In acht zo goed als autoluwe etappes kom je langs idyllische havendorpen, ruige kliffen en stranden waar geen eind aan lijkt te komen. Vergeet niet hier en daar te stoppen voor een fika – na dit typisch Zweedse koffiemoment kun je er weer vele kilometers tegenaan.
Start & finish: Je begint in Helsingborg en eindigt in Göteborg. Daar pak je eenvoudig de trein terug naar het beginpunt. Je fiets mag mee in de trein als er genoeg plek is. Fietsen zijn op verschillende plekken langs de route te huur, en ook aan haal- en brengservice is er geen gebrek. De route van noord naar zuid fietsen kan ook, maar houd er rekening mee dat je dan vaak wind tegen hebt.
Bewegwijzering/informatie: De route staat onderweg duidelijk aangegeven, in beide richtingen. Op de website vind je ook veel informatie.
Zwaarte: Helemaal vlak is de route niet, maar hij kent weinig hoogtemeters. En als je van zuid naar noord fietst, heb je meestal de wind in de rug. Goed te doen dus.
Gewone fiets of e-bike? Kan allebei. E-bikes worden ook verhuurd, maar er zijn geen speciale laadpunten langs de route. Daarvoor zul je het personeel bij cafés en restaurants lief aan moeten kijken.
Overnachten: Is er voldoende, maar boek dit wel (ruim) van tevoren. Vooral van juni tot augustus is alles snel volgeboekt. Wildkamperen is op bepaalde plekken ook toegestaan.