Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Stappenplan bij overboeking van een vlucht

Er is sprake van overboeking als een luchtvaartmaatschappij meer zitplaatsen verkoopt dan er in het vliegtuig aanwezig zijn. Als alle passagiers zich bij de incheckbalie melden, ontstaat het probleem dat er te weinig zitplaatsen zijn. Enkele passagiers moeten, al dan niet vrijwillig, afstand doen van hun zitplaats.

Vrijwillige en gedwongen afstand

Als een vlucht overboekt is, moet de luchtvaartmaatschappij vragen of er vrijwilligers zijn die willen afzien van hun vlucht. In ruil daarvoor moeten zij een nieuw ticket naar de geplande bestemming aanbieden én een compensatie. Waaruit die compensatie bestaat mag de luchtvaartmaatschappij zelf bepalen. Dit kan een bedrag in geld zijn, maar ook een vluchtvoucher. Het is niet verplicht een dergelijk aanbod te accepteren.

Als je door plaatsgebrek op een vlucht gedwongen niet mee mag, moet de luchtvaartmaatschappij een financiële vergoeding betalen. Over je rechten bij onvrijwillige afstand is hieronder meer te lezen.

1. Wanneer kun je een beroep doen op de Europese Verordening

Het is mogelijk om een beroep te doen op de Europese Verordening wanneer aan een aantal voorwaarden is voldaan:

  • vertrek met een lijndienstvlucht of chartervlucht vanuit een EU-luchthaven, of
  • vertrek met een lijndienstvlucht of chartervlucht vanuit een luchthaven buiten de EU naar een EU-luchthaven, maar dan alleen bij een vlucht met een maatschappij die in de EU zijn hoofdvestiging heeft
  • een geldig ticket
  • een bevestigde boeking
  • je bent tijdig ingecheckt

Voldoe je niet aan bovenstaande eisen? Dan is het helaas niet mogelijk om een beroep doen op de Europese Verordening.

2. Verzamel informatie en bewijs

Verzamel zo snel mogelijk informatie en bewijs over de oorzaak van de overboeking. De luchtvaartmaatschappij moet kosten die je maakt als gevolg van de overboeking vergoeden zoals kosten voor een hotelovernachting, communicatie met het thuisfront of eten/drinken. Bewaar de bonnen van gemaakte kosten.

3. Waar heb je recht op?

Op basis van de Europese verordening heb je bij overboeking recht op:

  • verzorging: kosten van eten/drinken, noodzakelijke communicatie, en eventueel een hotelovernachting
  • alternatief vervoer naar de eindbestemming of het geld van het ticket terug
  • een financiële compensatie

De financiële vergoeding bij overboeking of annulering:

afstand minder dan 1.500km

aankomsttijd meer dan 2 uur later *

€ 250,-

aankomsttijd minder dan 2 uur later*

€ 125,-

afstand binnen EU meer dan 1.500km of buiten EU van 1.500-3.500km

aankomsttijd meer dan 3 uur later *

€ 400,-

aankomsttijd minder dan 3 uur later*

€ 200,-

afstand meer dan 3.500km

aankomsttijd meer dan 4 uur later *

€ 600,-

aankomsttijd minder dan 4 uur later*

€ 300,-

* in vergelijking met oorspronkelijke vluchtschema.

 

4. Aansprakelijk stellen

De luchtvaartmaatschappij die de vlucht zou uitvoeren is in alle gevallen, ook bij een pakketreis, het aanspreekpunt. Deze luchtvaartmaatschappij stel je aansprakelijk via hun website of door middel van een brief. Geef aan dat er sprake was van een overboeking met de datum, vluchtnummer en luchthaven. En wat de hoogte van de compensatie en overige schade is en op welke rekening dit moet worden gestort. Stuur bewijs mee. De luchtvaartmaatschappij moet binnen een redelijke termijn de vergoeding betalen.

Modelbrief overboeking Engels
Modelbrief overboeking Nederlands
EU-Klachtenformulier

5. Schakel het ECC in

Vloog je met een niet-Nederlandse luchtvaartmaatschappij, die gevestigd is in een ander EU-land, Noorwegen of IJsland? Vraag dan bemiddeling aan bij het Europees Consumenten Centrum. Deze hulp is gratis. 

6. Klacht bij Inspectie Leefomgeving en Transport

Weigert de luchtvaartmaatschappij te betalen of de compensatie in geld uit te keren (maar in een korting op de volgende vlucht of een waardecheque), klaag dan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. De Inspectie registreert klachten over luchtvaartmaatschappijen en als de klacht gegrond is kan ze de luchtvaartmaatschappij berispen. Let op: de inspectie gaat dus niet de compensatie voor jou verhalen.

Als de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst is het mogelijk een civiele procedure te starten bij de kantonrechter. Dit moet binnen 2 jaar na de probleemvlucht. Het besluit van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport is te gebruiken voor argumentatie in de procedure.

Bijstand

Heb je een rechtsbijstandverzekering, dan kun je deze inschakelen om je claim in te dienen. 

Ook zijn er luchtvaartclaimorganisaties, zoals EU Claim of Aviclaim, die bijstand kunnen verlenen. Zij doen dit vaak op basis van no cure no pay. Als je gelijk krijgt, ontvangen zij een percentage van de compensatie.

Let op:

De vervaltermijn is 2 jaar. Je moet dus binnen deze 2 jaar een procedure zijn gestart, anders vervalt je claim.

Meer informatie:

Rechten van vliegtuigpassagiers (achtergrondinformatie)

Website Inspectie Leefomgeving en Transport