Sjoemelsoftware in diesels
In 2015 werd bekend dat diesel-auto's van Volkswagen ‘sjoemelsoftware’ bevatten waardoor de diesels tijdens de standaardtest minder vervuilend waren dan in werkelijkheid. Ook andere fabrikanten werden hiervan later beticht. Consumenten hebben recht op genoegdoening en er zijn diverse claimorganisaties die daarbij kunnen helpen.
Manipulatie emissietests
Autofabrikant Volkswagen AG heeft met ‘sjoemelsoftware’ jarenlang de uitslagen van emissietests met manipulatie-instrumenten beïnvloed. Daardoor liggen de emissiewaarden van dieselvoertuigen van Volkswagen, Audi, Škoda en SEAT (samen: Volkswagen c.s.) met een zogenoemde EA189-motor al lange tijd veel hoger dan wettelijk is toegestaan.
Sinds ‘Dieselgate’ in september 2015 bekend werd, zijn wereldwijd juridische procedures en strafrechtelijke onderzoeken gestart tegen autofabrikanten.
Naast Volkswagen c.s. worden ook Daimler (en dochterbedrijf Mercedes-Benz), Stellantis (o.a. Peugeot, Citroën en Opel, en campers met een Fiat-motor), Renault (Renault en Dacia) en BMW ervan beticht sjoemeldiesels op de markt te hebben gebracht.
Claimorganisaties in Nederland
In Nederland zijn er claimorganisaties die opkomen voor gedupeerde autobezitters door middel van collectieve claims tegen de autofabrikanten/autodealers.
De rechtbank Amsterdam heeft op 14 juli 2021 in een procedure (aangespannen door Stichting Car Claim) bepaald dat Volkswagen c.s. onrechtmatig heeft gehandeld en dat sjoemeldiesels niet aan de wettelijke eisen voldoen. Daardoor voldoet de auto niet aan de eisen die kopers op grond van de koopovereenkomst redelijkerwijs mochten verwachten. De rechtbank heeft het te veel betaalde bedrag begroot op € 3.000 voor een nieuwe auto en € 1.500 voor een tweedehands auto.
Volkswagen moet ACM-boete betalen
Op 9 juli 2024 oordeelde de rechtbank Rotterdam, dat Volkswagen AG, de in 2017 door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) opgelegde boete – vanwege het gesjoemel - van € 450.000 moet betalen. Dat nu vaststaat dat ACM-boete betaald moet worden, is een morele opsteker voor de vele gedupeerden.
Volkswagen moet (ook) gedupeerde autobezitters betalen
Claimorganisaties VGDES en Stichting Car Claim hebben in samenwerking met de Consumentenbond, vele individuele civiele procedures tegen Volkswagen AG gevoerd.
Op 10 september 2025 hebben claimorganisaties en Volkswagen een schikking bereikt over een vergoeding voor Nederlandse (ex-)eigenaren van sjoemeldiesels. Het betreft auto’s met een EA189 motor van de merken Volkswagen, Audi, Seat, en Škoda, op de markt gebracht tussen 2008 en 2015. Naar verwachting gaat het om meer dan 100.000 voertuigen in Nederland.
De vergoeding is afhankelijk van het aantal aanmeldingen en kan variëren van € 300 tot € 2.500. De definitieve hoogte van de vergoeding hangt af van het model auto, het tijdstip waarop de auto is gekocht en de vraag of het de aankoop van een nieuwe of gebruikte auto betrof.
Gedupeerde eigenaren kunnen zich tot 10 december 2025 via de website dieselakkoord.nl. melden. Ze moeten kunnen aantonen dat zij een voertuig hebben of hadden met een EA189-dieselmotor, waarbij de software was geïnstalleerd.
Status procedures
De Consumentenbond heeft een handig overzicht gemaakt van de status van de procedures tegen diverse autofabrikanten.
Advies
In Nederland bestaat er een aantal claimorganisaties die opkomen voor de belangen van gedupeerde autobezitters:
Op hiervoor genoemde websites van de claimorganisaties kun je (op basis van het kenteken) nagaan of je jouw auto kunt aanmelden voor de claimservice.
Tot op heden hebben Stichting Car Claim en VGDES in samenwerking met de Consumentenbond veruit de meeste successen behaald.