Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Inruilen

Een deel van de aankoopsom betalen met een oud voertuig noemen we inruil. Maar wat is een redelijke prijs en zijn er risico's aan verbonden?

Inruilwaarde

Er is veel verschil in de prijzen die worden geboden voor een inruil. Vraag bij verschillende bedrijven de inruilwaarde op. Kijk voor een richtprijs voor auto's op de ANWB koerslijst.

 

Mededelingsplicht particulier

Je bent verplicht alle informatie te geven over de inruil die belangrijk kan zijn voor de ondernemer. Ben je op de hoogte van technische mankementen of schade, dan moet je dit melden. Doe je dit niet, dan kan de ondernemer jou hierop aanspreken.

Onderzoeksplicht ondernemer

De ondernemer heeft de mogelijkheid om onderzoek te doen naar het voertuig door een keuring en/of proefrit uit te voeren. Doet hij dit niet, dan accepteert hij het risico op gebreken.

Gelijk oversteken

Het is verstandig je oude auto of caravan pas in te leveren en de koopsom te betalen als je de nieuwe geleverd krijgt. Lever je de inruilauto of -caravan eerder in, dan is er het risico dat deze bij faillissement van de ondernemer in de boedel valt. Het is daarom raadzaam het kenteken van het inruilvoertuig pas over te schrijven als het nieuwe voertuig aan jou is geleverd. Zo kun je aannemelijk maken dat de eigendom van het inruilvoertuig nog niet is overgedragen. 

Schade

Als je in de auto blijft rijden, dan blijft het risico van het inruilvoertuig voor jou. Dit risico gaat pas over op de ondernemer bij de werkelijke levering. Ontstaat er in de tussentijd schade of een gebrek aan het inruilvoertuig, dan ben je daarvoor aansprakelijk. Voor je nieuwe auto geldt het omgekeerde. Onstaat aan je nieuwe auto schade voor het moment van levering, dan is de ondernemer daarvoor aansprakelijk. Probeer in beide gevallen te onderhandelen met de ondernemer over herstel of de inruilwaarde. 

Schade na inruil

Soms ontdekt de garage na inruil een gebrek aan de auto.  Alleen als de garage kan aantonen dat je voor inleveren het gebrek kende of had moeten kennen kan deze jou hierop aanspreken. Daarbij ben je als particulier natuurlijk geen deskundige. Maar er kunnen aantoonbaar storingen zijn geweest of een hoorbaar een gebrek.  Het gebrek moet tijdens het inleveren aanwezig zijn geweest. 

Meer informatie: