Koop op afstand

Steeds meer producten worden via internet gekocht. Als het product bij het ophalen of thuisbezorgen tegenvalt, dan is het soms mogelijk om van de koop af te zien.

Wanneer koop op afstand?

Er is sprake van koop op afstand als je een product koopt zonder dat je fysiek contact hebt met de verkoper. Zoals via internet, post of telefoon. Er moet worden voldaan aan de volgende eisen:

  • een particulier koopt bij een professionele verkoper
  • het gaat om een roerende zaak (bijv. auto, fiets of onderdelen daarvan)
  • de koop gaat via internet, telefoon, fax of post
  • de koper en de verkoper ontmoeten elkaar niet persoonlijk tijdens het sluiten van de koop
  • bij koop via een online winkel moet de webpagina ingericht zijn voor online verkoop (op de webwinkel staat bijvoorbeeld een winkelmandje)

Is aan alle eisen voldaan en valt de situatie niet onder de uitzonderingen, dan heb je recht op bedenktijd (herroepingsrecht) en heeft de verkoper een informatieplicht.

Bedenktijd en informatieplicht

Bij een koop op afstand heb je als koper bedenktijd. Binnen 14 werkdagen na ontvangst van het product mag je deze terug sturen. Dit mag zonder opgave van redenen. De kosten voor het terugsturen van de zaak zijn meestal wel voor eigen rekening. De verkoper moet daarna binnen 3 werkdagen je geld terugbetalen.

De verkoper moet voorafgaand aan de koop informatie geven over de bedenktijd. Doet hij dit niet, dan wordt de bedenktijd verlengd naar maximaal 12 maanden. Komt de informatie alsnog, dan geldt vanaf dat moment weer een bedenktijd van 14 dagen.

Let op

Als je na het lezen van een advertentie een professionele verkoper bezoekt voordat je de koopovereenkomst sluit, dan is er geen sprake meer van koop op afstand en dan heb je geen bedenktijd.

Uitzonderingen koop op afstand

Er is geen sprake van koop op afstand niet in de volgende gevallen:

  • diensten met betrekking tot vakantie-accommodatie, autoverhuur, vrijetijdsbesteding
  • diensten waarvan de dienstverlening met jouw toestemming al is begonnen
  • goederen en diensten waarvan de prijs is gebonden aan schommelingen op de financiële markten
  • goederen die volgens jouw specificaties zijn gemaakt
  • goederen of diensten die niet kunnen worden teruggezonden of die snel bederven of verouderen
  • audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling verbroken is
  • levering van kranten en tijdschriften
  • diensten van weddenschappen en loterijen
  • aankopen op een veiling

 

Meer informatie:

Klacht na aankoop