Schade aan bagage

Bij beschadigde bagage of kleding wordt eerst gekeken of herstel mogelijk is. Kan dat niet, dan moeten de artikelen worden vervangen. Op welk bedrag heb je recht?

Herstel

Als de beschadigde bagage gerepareerd kan worden dan heb je recht op de herstelkosten. Je moet de reparatienota kunnen tonen als bewijs van de schade.

Vervanging

Als de beschadigde bagage niet meer gerepareerd kan worden dan mag er een vervangend product worden gekocht. De vergoeding die je krijgt is de dagwaarde van het product vlak voor de beschadiging. Oftewel de waarde die het product had, op moment dat de aanrijding plaatsvond. De schadevergoeding die je ontvangt is lager dan de aanschafwaarde (nieuwwaarde) van het nieuwe product. Zou je een nieuwe product krijgen dan zou je financieel beter worden van een schade en dat mag niet.

Voorbeelden

  • Je twee jaar oude laptop is onherstelbaar beschadigd. Een soortgelijk twee jaar oud model is wel 'op de markt' verkrijgbaar; de gemiddelde prijs hiervan zal dan de dagwaarde zijn. Een nieuw model heeft veel meer snufjes en twintig maal zoveel geheugen. Kies je ervoor om een nieuwe te kopen, dan zijn de meerkosten voor eigen rekening. Zijn de verloren gegane bestanden te herstellen, dan zijn de eventuele kosten hiervan verhaalbaar.

  • Je bril is kapot. De verzekering bepaalt de dagwaarde aan de hand van de leeftijd van het montuur, maar kijkt ook naar jouw leeftijd (kinderen en jongeren veranderen nu eenmaal vaker van bril dan ouderen). Bij brillen wordt bij de vervangingswaarde geen rekening gehouden met een tweedehandsmarkt.

  • Je drie jaar oude broek is gescheurd. De verzekeraar schat de te verwachten levensduur op vier jaar; je krijgt dan een kwart van de aanschafprijs vergoed.

Meer informatie:

Overzicht modelbrieven aansprakelijk stellen

Schade verhalen, hoe?

Gewond?

Wie helpt je?

Aansprakelijkheid