Wat kost mijn e-bike nadat ik ’m heb gekocht?

De onderhoudskosten van een elektrische fiets

Als je eenmaal tot de aanschaf van een e-bike bent overgegaan, hetgeen doorgaans een serieuze investering is, wil je niet meer voor onverwachte kosten komen te staan. Daarom zetten wij op een rijtje met welke onderhoudskosten je rekening moet houden. Een e-bike is in de regel net iets duurder in gebruik en onderhoud dan een ‘gewone’ fiets. Maar ook blijkt dat je, als je de fiets regelmatig laat nakijken en zelf ook een beetje je best doet, de kosten binnen de perken kunt houden.

Waarom kan een e-bike duur zijn gebruik?

1. Specifiek onderhoud

Zoals een niet-elektrisch aangedreven fiets onderhoud vraagt, geldt dat natuurlijk ook voor de e-bike. Bovendien kun je met je elektrische fiets ook nog voor specifiek onderhoud van onder meer de accu, display en het elektronische systeem komen te staan. En dat kun je in de meeste gevallen niet zelf doen. In elk geval zul je met een jaarlijkse servicebeurt een heleboel mogelijke probleempjes voorblijven.

2. Frequent gebruik

Vanzelfsprekend betekent frequenter gebruik van je e-bike, omdat je bijvoorbeeld vaker de auto laat staan, ook dat je meer onderhoudskosten hebt. Toch zullen de meeste van die kosten, voor onder meer nieuwe banden en remblokjes, wel binnen de perken blijven. Het kan wel zo zijn dat specifieke, vaak elektrische of hydraulische onderdelen duurder zijn om te vervangen. Om deze kostenposten te voorkomen kun je er zelf ook voor zorgen dat je fiets in goede conditie blijft.

Extra kosten bij elektrische fietsen

Vanzelfsprekend vallen fabricagefouten en elektronische malheur in de eerste jaren doorgaans onder de garantie. Kijk dat goed na. Daarna kunnen de kosten, zeker als het om vervanging van bijvoorbeeld de accu gaat, flink oplopen.

1. Elektronica

Is er sprake van een storing, dan zal de expert hier toch echt naar moeten kijken. De meeste fietsenmakers hebben de laatste jaren alle nodige cursussen gevolgd, maar zij kennen vooral de meest gangbare systemen. Soms moet een fiets daarom terug naar de importeur of fabrikant. Automatische versnellingssystemen en ABS-remsystemen komen steeds vaker in beeld, problemen ermee kunnen vaak alleen door specialisten worden opgelost.

Kosten lopen snel op na garantieperiode

In de regel is het niet verstandig om te ‘pionieren’, het is beter een fiets te kopen die uitgerust is met onderdelen die de testfase ver voorbij zijn. Problemen met de elektronica vallen de eerste jaren wel vaak wel onder de garantie. Maar als de garantieperiode is afgelopen, kunnen de kosten snel oplopen. Het is lastig om hier iets concreets over te zeggen, omdat hier zo veel onderdelen onder vallen. Een nieuwe display bijvoorbeeld kost pakweg € 80 euro. Een nieuwe motor is prijzig, daarbovenop komt ook nog het uurloon van de fietsenmaker. Daar is niet zo eventjes een bedrag aan te hangen. Kosten kunnen per merk, model en bouwjaar flink verschillen. Het is verstandig om altijd vooraf aan de reparatie een offerte te vragen aan de fietsenmaker; je kunt dan altijd afwegen of een dure reparatie (nog) de moeite waard is.

2. Contactpunten

Een veelgehoorde klacht van e-bikegebruikers is dat de accu of het display op een gegeven moment storing begint te vertonen. Gek genoeg is er vaak weinig of niks aan de hand en is het euvel snel te verhelpen door de contactpunten van de display of accuhouder met speciale contactspray (te koop voor € 5 à € 10) in te spuiten. Zeker als je je display vaak verwijdert, bijvoorbeeld bij het bezoek aan de winkel, is de kans groot dat vocht en vuil in de houder komen. Ook de accuhouder kan met dat euvel te maken krijgen.

De contactspray verwijdert vuilresten en zorgt voor een betere verbinding tussen houder en display en accu. Het verdient sowieso de aanbeveling om – zeker als je fiets veel buiten staat – een beschermhoesje voor je display aan te schaffen.

3. Nieuwe ketting

Heb je een fiets met een gesloten kettingkast, dan is het zo goed als uitgesloten dat je zelf onderhoud kunt plegen. Dat kan de fietsenmaker mooi doen tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Een fiets met een derailleursysteem heeft in de regel geen of een open kettingkast en vraagt meer onderhoud. Na een aantal fikse regenbuien kan het vet van de ketting zijn gespoeld. Er zijn veel spuitbussen (rond € 10) in de handel die je hierbij snel weer kraakvrij op pad helpen.

De ketting gaat doorgaans jaren mee

Dat geldt ook voor de derailleurwieltjes en tandwielen, hoewel je die over het algemeen sneller moet vervangen dan bij een niet-elektrische fiets. Slijtage? Dan moeten zowel de ketting als de tandwielen tegelijkertijd worden vervangen en kom je qua kosten boven de € 100 uit. Vergeet trouwens ook bij een fiets met snaaraandrijving niet zo nu en dan de ‘riem’ schoon te maken. Een siliconenspray (rond € 10) verricht vaak al wonderen.

4. Remmen

Remmen vragen, ten opzichte van de ‘gewone’ fiets, net iets meer aandacht. Je kunt ze vaak zelf, via de afstelwieltjes bij de remgreep, tussentijds wel een of twee keer beter afstellen. Maar op een gegeven moment zal de fietsenmaker je daarbij moeten helpen. Dat geldt zeker voor hydraulische remmen. Deze werken met oliedruk en het is niet eenvoudig dat klusje zelf te klaren.

Remmen op e-bikes slijten sneller

Aangezien je op je e-bike vaak harder rijdt dan op een 'gewone' fiets, zal je ook vaker flink in de remmen knijpen. Er kan dan ook iets meer slijtage optreden. Het vervangen van remblokjes is op de meeste e-bikes geen eenvoudig klusje, vraag het de fietsenmaker. Dit hoeft geen dure ingreep te zijn. De blokjes zelf kosten € 15 à € 20, inclusief montage zal het ongeveer € 30 zijn. Ook hiervoor geldt: je hebt natuurlijk niet ieder jaar nieuwe remblokjes nodig.

5. Banden

Hoewel je met je e-bike harder fietst en de fiets zelf net even iets zwaarder is, slijten je banden nauwelijks sneller. Je zou er ongeveer zo’n 6000 tot 8000 kilometer mee moeten kunnen rijden. Voldoende druk is van belang: zorg dat je een goede pomp hebt, liefst met een drukmetertje, en kies ervoor om ongeveer 4 bar in de banden te pompen. Ze zijn dan naar je gevoel ‘niet te hard, niet te zacht’. Met een goede bandendruk voorkom je slijtage én heb je voldoende comfort. Laat tijdens je servicebeurt niet alleen naar je banden kijken, maar vraag ook om je spaken te controleren. Door het hogere gewicht van de fiets gaan deze op een e-bike net iets eerder loszitten.

Afhankelijk van het merk en de kwaliteit kost een band tussen € 20 en € 45. Het wisselen kost, inclusief de band, normaal gesproken tussen € 40 en € 60. Doorgaans is het vervangen van een achterband iets duurder. Heb je een voorwielmotor, dan is ook die klus iets prijziger.

6. Een vervangende accu

Er is één ding funest voor de accu van je e-bike: stilstand. Gebruik je e-bike regelmatig, laat ’m niet zomaar maanden stilstaan. Leg je je accu voor langere tijd weg, zorg dan dat deze voor ongeveer 40 tot 50 procent is opgeladen. Als een lithiumaccu te lang stilligt, loop je het risico dat deze ‘in slaap’ valt en niet meer op wil laden. Als je de batterij oplaadt, leg deze dan ook niet onnodig lang aan de lader. Eenmaal vol is het zinnig zo snel mogelijk de stekker weer te verwijderen.

Tot acht jaar met je accu

Wie doordacht met een accu omspringt, kan daar doorgaans wel zes tot acht jaar mee doen. De vraag is of je dan ook toe bent aan vervanging van je fiets, of dat het de moeite waard is om een vervangende accu aan te schaffen. Die kost dan vaak wel tussen € 350 en € 600.

Zo verleng je de levensduur van je fietsaccu

7. Afschrijving van je elektrische fiets

Vanzelfsprekend is een nieuwe e-bike al snel niet meer nieuw en zal je dus de eerste twee, drie jaar veel moeten afschrijven. Dit is voor de meeste mensen gewoon een boekhoudkundige kwestie, doorgaans rekent iedereen zijn of haar fiets meteen af en wordt deze vanaf dag 1 minder waard. Hou er rekening mee dat je e-bike na het eerste jaar 30 procent minder waard is en in de twee jaar erna ook telkens 20 procent van zijn waarde verliest. De restwaarde van een aantal bekende merken, zoals Gazelle en Koga Miyata, ligt gemiddeld hoger dan die van andere merken.

De markt voor tweedehands e-bikes is echter een groeimarkt; de laatste tijd worden – mede omdat nieuwe fietsen soms lastig leverbaar zijn – behoorlijke prijzen betaald voor gebruikte elektrische fietsen. Goede kans dat je dus nog een aardig bedrag terugkrijgt als je je ‘jonge occasion’ in wilt ruilen voor een nieuw model. De staat van de accu speelt een belangrijke rol bij de waardebepaling.

Tip: jaarlijkse onderhoudsbeurt

Veel van het onderhoud aan een e-bike is ook voor een leek goed te doen. Zorg bijvoorbeeld dat je banden altijd goed op spanning zijn en smeer zo nu en dan de ketting. Ook het afstellen van de remmen is meestal goed te doen, al is op een gegeven moment de hulp van een fietsenmaker hierbij onontbeerlijk. Als je een jaarlijkse onderhoudsbeurt, al dan niet als onderdeel van een servicecontract, inplant, kun je veel ellende voorkomen. Reken op een jaarlijkse kostenpost tussen € 50 en € 80.

Meer handige e-bike tips

Misschien vind je dit ook interessant?

Speciaal voor jou geselecteerd