Defecten aan een elektrische fiets

De mogelijke oorzaken en oplossingen

Velen zijn om en vinden op fietsgebied niets prettiger dan elektrisch rijden – zolang de e-bike in kwestie goed functioneert. Maar die kan te maken krijgen met een alledaags mechanisch defect, of storingen die leiden tot verlies van vermogen waardoor je e-bike als het ware inhoudt. Of simpelweg totaal geen ondersteuning geeft. Wat betekenen de foutmeldingen op de display? Wat kun je zelf oplossen als je elektrische fiets kapot is en wanneer heb je hulp nodig? Wij zetten een en ander op een rij én zorgen ervoor dat je snel weer onderweg bent.

Een onaangename verrassing: je elektrische fiets houdt in, geeft geen ondersteuning of start niet op. Weet je een lekke band of rammelend spatbord misschien zelf nog te repareren, defecten en storingen van de elektra lijken op voorhand lastiger te verhelpen. Denk echter niet dat je fiets direct onbruikbaar wordt. Een heleboel elektronisch malheur is zelf op te lossen, of met hulp van een fietsspecialist. En je kunt natuurlijk ook altijd vragen of Wegenwacht Fiets voor komt rijden.

Elektrische fiets kapot, wat nu?

Pak de handleiding erbij

Vanzelfsprekend zet vrijwel elke fietsenfabrikant een andere display op zijn e-bike dan een collega-producent. Onhandig voor de consument, maar de fabrikant komt je wel tegemoet. De boordcomputer detecteert vaak problemen zelf en stelt een diagnose via een storingsmelding – doorgaans een uit cijfers en/of letters samengestelde foutcode. Het is dan zaak er de (vaak online) handleiding bij te pakken.

Handelingen om zelf te doen

Als je het type van je fiets én van de motor weet, zijn veel regelmatig voorkomende storingen zelf te verhelpen. Het resetten van de accu, schoonmaken of vervangen van de spaakmagneet/sensor, het reinigen van contactpunten of het in- en uitschakelen van de elektrische fiets doet het ’m vaak al. Kom je er zelf niet uit, dan kan de dealer of een fietsenmaker je display uitlezen en constateren wat er mankeert. Ga, in verband met eventuele garantie en aansprakelijkheid, bij voorkeur naar je leverancier.

Roep specialistische kennis in

Veel storingen zijn zoals gezegd zo te verhelpen, maar in enkele gevallen vraagt een reparatie van een e-bike meer specialistische kennis en kan deze ook wat duurder uitvallen. In sommige gevallen zal blijken dat de problemen worden veroorzaakt door een verouderde en daardoor nog weinig vermogen leverende accu. Vervanging is dan, zeker als het een e-bike van de eerste generatie betreft, onvermijdelijk. Soms zal het moeilijk blijken om een ouder model accu te vinden. Overigens is vervanging van elektronische onderdelen vaak sneller én mede daardoor ook goedkoper dan reparatie.

Hieronder bespreken we de meestvoorkomende defecten bij een elektrische fiets:

1. Defecte fietsaccu: hij laadt niet op of levert nog zeer weinig capaciteit

Als de accu niet doet wat hij moet doen, is er iets aan de hand. De oplader kan een defect hebben, maar de oplader kan ook per ongeluk verwisseld zijn. Soms is de accu onjuist teruggeplaatst en maakt deze geen verbinding met het systeem. Ook kan er een zekering kapot zijn of is er een storing in het Battery Management System (BMS). Breng de accu dan voor reparatie naar je fietsenmaker of een specialist in e-bike accu’s.

Het is altijd verstandig om je accu na drie jaar te laten controleren. De meeste fietsenmakers beschikken over een speciale tester waarmee ze accu’s kunnen uitlezen. De test wijst de accuconditie exact uit. Ook na een botsing of valpartij is het verstandig om de accu sowieso te laten controleren.

Wanneer is je fietsaccu aan vervanging toe?

2. De display valt uit

Er bestaat altijd een kans dat je display uitvalt, bijvoorbeeld doordat de batterij van je boordcomputer leeg is. Deze werkt, en dat wordt vaak vergeten, separaat van de fietsaccu. Ook kan er een probleem ontstaan doordat de (afneembare) display niet op de juiste manier is teruggeplaatst in de houder, of doordat de contactpunten vies zijn. Zo nu en dan heeft de display te maken met een interne softwarefout en helpt het de display uit te zetten en volledig opnieuw op te starten. Van tijd tot tijd is een software-update bij de dealer gewenst.

De display kan ook minder goed functioneren doordat-ie, als je onder minder zomerse omstandigheden hebt gereden, vies of nat is geworden. Maak de (tip)toetsen dan eerst even schoon. Zo nu en dan zit er vocht in het schermpje, leg dan de display korte tijd in een verwarmde omgeving. Doorgaans trekt de waas vanzelf weg. Nog beter is een speciaal hoesje om de display te schuiven bij nat en regenachtig weer.

3. De ondersteuning valt weg

Een veelvoorkomend probleem met veel mogelijke oorzaken. Vaak is het een kwestie van een probleem met een van de sensoren. De rotatiesensor kan vies worden en daardoor onjuiste informatie doorgeven. Ook krachtsensoren van middenmotoren kunnen kuren vertonen. Zonder kennis van zaken los je deze problemen niet op; de fietsenmaker is de aangewezen persoon.

4. De actieradius wordt minder

Het kan zijn dat de accu niet volledig wordt opgeladen, check sowieso eerst of de oplader nog wel goed functioneert. Soms heb je snelheids- en afstandsverlies doordat je banden veel te zacht zijn. Controleer ze iedere drie weken en pomp ze indien nodig op naar 4 bar. Bij erg lage temperaturen kan de capaciteit van een accu tijdelijk minder zijn, je kunt dan minder kilometers afleggen. De accu kan ook op zijn einde zijn, dan rest er niets anders dan vervanging of revisie door een specialist. Bij een revisie wordt het totale cellenpakket, inclusief printplaat, in zijn geheel vervangen.

Deze 6 factoren hebben invloed op je actieradius

5. De motor functioneert niet naar behoren

Het kan altijd gebeuren dat de display aangeeft dat er stroom is, maar dat de motor geen ondersteuning biedt. Dit kan het gevolg zijn van een probleem met de aandrijfeenheid. Het is dan zaak de aansluiting te laten controleren.

6. De snelheid lijkt niet te kloppen

Het komt geregeld voor dat gebruikers klagen dat de e-bike een incorrecte snelheid aangeeft. Dit kan het gevolg zijn van verkeerde informatie van de snelheidssensor. De aan de spaken bevestigde magneet mist dan ‘het oog’ van de sensor. Ook kan het zijn dat er een kabel van de snelheidssensor defect is.

Meer handige weetjes en tips over e-bikes

Misschien vind je dit ook interessant?

Speciaal voor jou geselecteerd