Besparen op de aankoop van een e-bike

Dat doe je zo!

Of je nu een e-bike koopt bij de lokale fietswinkel, via internet, in een ‘experience center’ of een busje aan huis laat komen: er komen bíjna altijd nog kosten bij. Die kunnen zo oplopen tot enkele honderden euro’s, of zelfs nog meer. Welke kosten zijn dat en hoe kun je ze zo laag mogelijk houden? Plus: welke uitgaven zijn onvermijdelijk?

1. Fiets rijklaar maken

De meeste grote merken en erkende dealers maken je fiets rijklaar en bezorgen je e-bike gratis aan huis. Maar rijklaar maken en bezorgen is niet altijd kosteloos: rijklaar maken kost bij sommige partijen zo’n € 25, ook bezorgkosten kunnen oplopen tot enkele tientjes.

Besparen op vervoerskosten/rijklaar maken: € 20 tot € 50.

2. ART slot

De meeste e-bikes worden geleverd met een ringslot. (Hoewel sommige budgetfietsen en fietsen van met name Duitse merken geleverd worden zonder slot.) Een ringslot is onmisbaar, maar schaf zeker ook een stevig ART-gekeurd, driesterrenkettingslot aan. Zo’n kettingslot kost je al snel € 40, en een ART-gekeurd tweesterrenringslot zo’n € 20 tot € 30. Vaak is een ART-goedgekeurd slot ook nodig voor je fietsverzekering.

Extra kosten slot(en): € 60 tot € 80.

3. Accucapaciteit

De prijs van e-bikes is vaak gebaseerd op het ‘instapmodel’ met de kleinste accucapaciteit. Vaak is dat 300 Wh, soms nog minder. Die capaciteit is niet alleen te weinig voor langere toertochten: 300 Wh is zelfs krap voor het gemiddelde Nederlandse forensenritje (ca. 30 kilometer heen en terug), zeker met kou of harde wind. Een ‘grotere’ accu kost al snel € 100 of meer. Sommige fabrikanten bieden standaard een accu van 500 Wh of nog meer capaciteit. De levensduur van accu’s is beperkt, dus informeer ook naar de prijs van een vervangende accu.

Eventuele meerprijs voor grotere accu: € 100 tot € 300.

4. Onderhoud

Denk aan de onderhoudsbeurten. Een onderhoudsbeurt na de eerste 500 kilometer is bijna altijd inbegrepen, en bij sommige partijen de tweede ook. Handig om te checken, want een losse onderhoudsbeurt kost zo’n € 50 per keer. Bovendien slim om te doen, want problemen oplossen in een vroeg stadium kan je later véél geld schelen. Denk ook aan je locatie (zie tip 5).

Besparen als onderhoudsbeurten inclusief zijn: € 50 tot € 100.

5. Verkoper ‘op afstand’

Koop je een fiets op internet of buiten je eigen regio? Informeer zeker naar kosten voor onderhoudsbeurten en reparatie. Komen daar nog vervoerskosten bij voor halen en brengen? Hoelang duurt het en wat valt onder de garantie? Handig van een dealer in de buurt: vaak kun je tijdens de reparatie een vervangende fiets lenen. Besef ook dat een verkoper ‘op afstand’ vaak niet komt opdagen voor een simpel defect als lekke band of kapotte verlichting.

Besparen door te kiezen voor een fietshandelaar in de buurt: € 50 of meer.

6. E-bike verzekeren

Altijd doen: je e-bike verzekeren. Wordt je e-bike van € 3000 gestolen en je hebt géén verzekering? Dan sta je met lege handen. Met een verzekering krijg je je aankoopbedrag terug of een nieuwe fiets. Ook kun je je verzekeren tegen schade en recht hebben op pechhulp. Reken op ongeveer € 10 per maand.

Extra kosten verzekering: ca. € 120 per jaar.

7. Prijsonderhandeling

Onderhandelen kan altijd. Je kunt bijvoorbeeld vragen of er nog iets ‘aan de prijs gedaan kan worden’ (bijvoorbeeld als het een model uit een vorige collectie betreft) en/of er mogelijk een kosteloze upgrade voor de accu in zit, of op zijn minst een extra accessoire. Vragen kan nooit kwaad, en fietsen van een paar duizend euro bieden voldoende marge voor creativiteit van de verkoper. Het spreekt voor zich dat onderhandelen een stuk lastiger is wanneer je een fiets koopt via internet.

Besparen door te onderhandelen: met een beetje geluk tot € 200.

8. De juiste motor

Kies de juiste motor. E-bikes met middenmotor fietsen over het algemeen prettiger dan een fiets met voorwielmotor, maar … Fietsen met voorwielmotor zijn gemiddeld honderden euro’s goedkoper en voor het gemiddelde Nederlandse forensenritje (vlak terrein, veel stoppen/starten) perfect geschikt. Wil je toeren in bergen en heuvels? Dan liever een middenmotor. Lees meer over de verschillen tussen de soorten motoren.

Besparen: tot € 1000.

9. Invloed corona

Geen haast met een (nieuwe) e-bike? Dan is het slim om te wachten. Door de coronapandemie kampen veel fabrikanten momenteel met tekorten aan voorraad en onderdelen. Dat kan betekenen dat je droomfiets nu niet verkrijgbaar is en bovendien drijft schaarste op de markt de prijzen op. Wil je geen B-keus of meer betalen dan de oorspronkelijke prijs? In de loop van het voorjaar van 2021 zal het aanbod naar verwachting weer groter zijn, en vanaf dan steeds verder toenemen. 

10. Garantievoorwaarden

De garantievoorwaarden doorlezen kan zeker geen kwaad. Maak je zelf bijvoorbeeld een accu of motor open? Grote kans dat je je recht op garantie verliest en dan wordt je reparatiedrift mogelijk een heel duur grapje. Ons advies: altijd terug naar de verkoper wanneer de problemen ernstiger zijn dan bijvoorbeeld een defecte bel of lekke band.

Conclusie

Bij de aankoop van een e-bike kunnen veel onverwachte kosten opduiken. Zaken als rijklaar maken, sloten, accu met meer capaciteit, onderhoudsbeurten, vervoerskosten en accessoires kunnen je honderden euro’s aan extra kosten opleveren. Daarnaast zijn er ook dingen waarop je zeker níét moet besparen. Zoals een extra kettingslot, verzekering en, afhankelijk van je beoogd gebruik, het type motor of een accu met hogere capaciteit.

Meer e-bike aankooptips

Misschien vind je dit ook interessant?

Deze e-bikes lease je bij de ANWB
E-bike prijzen versus kwaliteit
Test: bestaat er een goede e-bike voor € 1.000,-

Speciaal voor jou geselecteerd