Het nut en plezier van fietsonderhoud

Zo houd je langer en goedkoper plezier van je tweewieler

Zoevende banden, een tevreden snorrende ketting: een goed onderhouden fiets is een feest om op te rijden. Onderweg stranden met een klapband, een geblokkeerde rem of een ketting die eraf ligt, wil elke fietser toch voorkomen. Wat kun je zelf doen en wanneer is het tijd om de fietsenmaker in te schakelen?

Een krakende ketting, spontaan schakelende versnellingen en lagers die grommend ronddraaien in de assen. Wie zijn fiets ernstig verwaarloost, is algauw een klein vermogen kwijt om de fiets weer soepel rijdend te krijgen. Een nieuwe (tweedehands) fiets is dan een betere investering. Maar zonder onderhoud is ook die fiets over enkele jaren net zo’n treurige bonk roest. Zo’n ‘wegwerpfiets’ is zonde van het geld, zonde van het materiaal en ook zonde van het rijplezier. Hét geheim van jaren fietsplezier gecombineerd met lage kosten? Onderhoud. Door jouzelf of door de fietsenmaker.

Poetsen en oliën

Het meest noodzakelijke onderhoud kost weinig en de meeste mensen kunnen dit makkelijk zelf. Te beginnen met de eenvoudigste klus die ook nog eens veel rijplezier oplevert: het regelmatig controleren en oppompen van je banden. Een ander belangrijk onderhoudsklusje is de ketting oliën. De goedkoopste kettingolie kost een paar euro en dient zijn doel prima. De fiets schoonmaken, vooral na de winter om pekel te verwijderen, is eenvoudig met een sopje te doen.

De hele fiets zelf onderhouden vereist een groter assortiment smeermiddelen en gereedschap én een paar handige handen. Wie beide niet heeft, kan de fiets beter wegbrengen voor onderhoud.

6 tips & tricks

Sommige mensen draaien hun hand niet om voor verregaand onderhoud en reparatiewerk, maar om nou te voorkomen dat het überhaupt zover komt, volgt hier ons advies:

  • Koop een makkelijk te onderhouden fiets, bijvoorbeeld een met afgesloten kettingkast, naafversnelling en trommelremmen.
  • Lees na aanschaf van een nieuwe fiets de garantievoorwaarden en/of de informatie over onderhoud. Elke fiets is samengesteld uit andere merken en typen onderdelen. Volg de aanwijzingen op voor onderhoud.
  • Zorg voor een overdekte fietsenstalling die de fiets beschermt tegen zon en regen.
  • Ga naar de fietsenmaker bij onheilspellende rateltjes, kraakjes of als er ‘iets’ aan lijkt te lopen, vóórdat de schade groter wordt.
  • Wie zijn fiets goed kent, kan zelf beoordelen of de banden en remkabels vervangen moeten worden. Dat praat makkelijker met de fietsenmaker.
  • De fietsaccu vraagt geen onderhoud. Deze tips voor het gebruik en het bewaren van de accu kunnen de levensduur aanzienlijk verlengen.

Oorzaken van slijtage

Bij gemiddeld gebruik en regelmatig onderhoud zijn er met een gloednieuwe (elektrische) fiets de eerste drie jaren geen grote kostenposten te verwachten, al kun je natuurlijk pech hebben. Wie daarentegen veel kilometers maakt en/of de fiets zwaar belast, zal eerder banden, remblokjes en andere bewegende delen moeten vervangen. Ook lichaamsgewicht, spierkracht, bagage of de elektrische fiets zelf – zwaarder en sneller – zijn van invloed op de slijtage.

Onderhoud laten doen

Toch naar de fietsenmaker voor een apk? De prijzen van een periodieke onderhoudsbeurt liggen uiteen van € 50 tot € 100. Veel belangrijker is de vraag: wat krijg je daarvoor? Wordt de ketting gesmeerd, worden de remmen en versnellingen afgesteld en/of krijgt de software een update bij een elektrische fiets? Maak hier van tevoren afspraken over met de fietsenmaker. Wanneer bij een onderhoudsbeurt blijkt dat onderdelen aan vervanging toe zijn, wordt dit apart in rekening gebracht. De goedkoopste ketting of fietsband kost minder dan een tientje, maar de prijs loopt snel op bij een hogere kwaliteit en speciale wensen, zoals een slijtvaste ketting, een nexus-ketting of een ketting voor een e-bike. De werkplaatskosten voor de montage komen er ook nog bij.

Nergens omkijken naar

Er bestaat een oplossing voor fietsers voor wie onverwachte kosten, onzekerheid en extra werk echt niet handig zijn, bijvoorbeeld omdat ze de fiets dagelijks nodig hebben voor woon-werkverkeer. Namelijk: een leasefiets. Net als met een leaseauto is voor een vast maandelijks bedrag alles geregeld: van onderhoud en reparaties tot een vervangende fiets en hulp bij pech onderweg.

DIY fietsonderhoud aan huis

Fietsketting smeren
Fietsband plakken
Fietsversnelling afstellen

Meer onderhoudstips

Speciaal voor jou geselecteerd