Welke fietsonderdelen slijten het snelst?

Goed onderhoud, goedkoper fietsen

Bewegende onderdelen van de fiets slijten het snelst. Dat komt door wrijving en omdat er kracht op komt te staan. Hoe kun je slijtage verminderen om de kosten binnen de perken te houden? En wat is het verschil hierbij tussen e-bikes en stadsfietsen?

Over het verschil tussen e-bikes en stadsfietsen kunnen we kort zijn: onderdelen op elektrische fietsen hebben vaak meer te verduren en slijten daardoor sneller. Dit komt door de hogere snelheden die e-bikes vaak bereiken. De remmen moeten veel harder werken om de fiets tot stilstand te brengen; zo slijten remblokjes sneller. Bovendien is het makkelijker om op een e-bike grotere afstanden af te leggen, wat veel mensen dan ook doen. Banden, ketting en tandwielen draaien dus vaker rond, met meer slijtage tot gevolg. Regelmatig onderhoud en schoonmaken verlengen de levensduur.

1. Remblokjes

Schijf- en velgremmen zoals V-brakes remmen de fiets af met behulp van remblokjes. Als je remt, drukken die tegen de velg of tegen een schijf rondom de wielas. De remblokjes slijten daardoor. Je kunt ze vrij eenvoudig zelf vervangen, daar hebben de fabrikanten rekening mee gehouden.

Hoe snel remblokjes slijten, wordt mede bepaald door het aantal kilometers dat je fietst, waar je ze fietst (heuvels) en hoe vaak je remt – op rustige, vlakke fietspaden rem je minder dan in stadsverkeer. Check de slijtage meerdere keren per jaar, zeker als je veel kilometers maakt.

Levensduur verlengen

Regelmatig straatvuil verwijderen verlengt de levensduur van remblokjes.

Prijzen

De prijzen voor een setje remblokjes lopen uiteen van een paar euro voor cantileverremmen tot meerdere tientjes voor schijfremmen. De samenstelling ‒ compound ‒ van het blokje, bepaalt de kwaliteit én de prijs. Sommige remblokjes zijn beter onder zomerse omstandigheden, andere doen het beter in winterse of modderige situaties.

Dit klusje liever laten doen?

Tussen de € 15 en € 25 per setje, de aanschafkosten komen er nog bij.

2. Ketting (en tandwielen)

Het is vooral de ketting die slijt, maar omdat de ketting dan al ingesleten is op de tandwielen, zijn de tandwielen niet meer zo geschikt voor een nieuwe ketting. Je kunt tandwielen en ketting daarom beter tegelijk vervangen. Het aantal gefietste kilometers is een leidraad voor de slijtage van de ketting; 4000 kilometer is vaak wel merkbaar.

Levensduur verlengen

De ketting regelmatig schoonmaken en smeren verlengt de levensduur van de ketting (en de tandwielen), evenals een afgesloten kettingkast.

Prijzen

Voor minder dan een tientje koop je een nieuwe ketting. Maar fabrikanten bieden ketting en tandwielen aan in verschillende kwaliteits- (en dus prijs)klassen. Let erop dat fietsketting en tandwielen bij de fiets passen, want er zijn veel verschillende versnellingssystemen.

Dit klusje liever laten doen?

Het vervangen van tandwielen en ketting kost een paar tientjes en daar komen de aanschafkosten nog bovenop. Een flesje speciale fietskettingolie (goede smeerkwaliteit) kost een paar euro – een uitstekende langetermijninvestering dus. Kettingonderhoud bij de vakman kost meestal niet meer dan een tientje.

3. De banden

Het zal geen verrassing zijn: banden slijten sneller naarmate je meer fietst. En ook de kwaliteit van de band en het gebruik bepalen het verloop van de slijtage. Een goedkope band slijt meestal sneller dan een duurdere band. Een kwaliteitsband met een goede breakerlaag kan wel 10.000 kilometer meegaan én heeft andere voordelen, zoals meer comfort, minder lek en een betere wegligging. Hoe moeilijk het is om een band te vervangen verschilt per fiets en zelfs tussen voor- en achterwiel. De achterband van een e-bike met achtermotor is het lastigst.

Levensduur verlengen

Banden gaan langer mee als ze altijd stevig opgepompt zijn. Zwaar belasten, door te fietsen met heel zware tassen bijvoorbeeld, versnelt slijtage.

Prijzen

Je koopt al een nieuwe fietsband voor minder dan een tientje, maar prijs en kwaliteit gaan vaak hand in hand. Een goede antilek-fietsband met breakerlaag is er vanaf € 30.

Dit klusje liever laten doen?

Bij de fietsenmaker betaal je meestal hetzelfde voor voor- en achterwiel. Als je de binnen- en buitenband tegelijk vervangt, kost dat tussen de € 15 en € 25. Voor banden van e-bikes iets meer. De aanschafkosten van de banden komen daar nog bij.

De accu

Eigenlijk hoort de accu niet in dit rijtje thuis, want strikt genomen slijt de fietsaccu niet. Sterker nog: de levensduur van de accu verleng je door hem te gebruiken. De capaciteit blijft beter op peil wanneer je de accu regelmatig ontlaadt en weer oplaadt. Dat gaat heel gemakkelijk: door te gaan fietsen en daarna de accu aan de lading te leggen. Gebruik en bewaar je de accu op de juiste manier, dan kan de accu zes jaar meegaan.

De levensduur kan rap achteruitgaan als je de accu lange tijd niet gebruikt en/of op de verkeerde manier bewaart. Je kunt de fietsaccu vervangen door een nieuwe van hetzelfde type. Een nieuwe fietsaccu koop je vanaf € 300. De prijzen lopen enorm uiteen per merk en fietsmodel. Je betaalt meer als je een grotere actieradius – en dus een grotere accucapaciteit – wilt.

Meer onderhoudstips per fietsonderdeel

Speciaal voor jou geselecteerd