Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Fietsband plakken, hoe doe je dat?

Snel weer op weg met ons stappenplan

Een lekke fietsband tijdens het fietsen kan iedereen overkomen. Ook met de huidige kwaliteitsfietsbanden, die een taaie antileklaag hebben, kun je soms nog lekrijden. Er zit dan maar één ding op: je fietsband plakken. Je kunt daarvoor de Wegenwacht bellen, die repareert je band zelfs voor je deur. Of je plakt 'm zelf. We leggen je uit hoe je dat doet.


Ga voorbereid op pad

Zorg dat je banden goed opgepompt zijn en je buitenband nog profiel heeft. Zo verklein je de kans op een lekke fietsband.

Handig om mee te nemen

Om een fietsbanden reparatie uit te kunnen voeren, is het handig om een complete bandenreparatieset en een fietspomp of hogedrukhandpompje bij je te hebben. Heb je een Schrader- of Prestaventiel? Dan heb je ook een verloopnippel nodig. Een complete bandenplakset bestaat uit een tube solutie, bandenlichters, een ventielslang, schuurpapier en plakkertjes.

Belangrijk om te weten: een geopende tube solutie verliest na een half jaar een deel van zijn kleefkracht. Je kunt ook kiezen voor zelfklevende plakkers, dan heb je geen solutie nodig.

Lekke fietsband laten plakken

Wist je dat je voor een lekke band ook de Wegenwacht kunt inschakelen? Met Wegenwacht Fiets heb je overal in Nederland (en België!) recht op pechhulp. Zo hoef je nooit meer zelf je fietsband te plakken. Handig toch?

Meer informatie over Wegenwacht Fiets

Stappenplan: fietsband plakken

Een fietsband repareren is een simpel klusje. We helpen je er graag mee, maar let op: plak je band niet buiten als het kouder is dan 10 graden. Bij lagere temperaturen plakt de solutie niet en sta je zo weer met een lekke fietsband.

  1. Controleer altijd eerst het ventiel. Soms is de band niet lek, maar is alleen het ventiel losgedraaid.
     
  2. Zet je fiets voorzichtig op zijn kop. Een e-bike kun je, vanwege z'n gewicht, het beste in het gras op de zijkant leggen. Zo voorkom je ook dat het display beschadigd raakt.
     
  3. Controleer de buitenkant van je band (het loopvlak) op scherpe voorwerpen. Als je iets scherps vindt, verwijder je dat. Handige tip: markeer de band met een penstreep zodat je weet wanneer je rond bent gegaan.
     
  4. Wip de buitenband aan één kant met minimaal drie (kunststof) bandenlichters van de velg. Doe dit voorzichtig, want de bandenlichters kunnen de binnenband beschadigen.
     
  5. Haal de binnenband eruit en controleer de binnenzijde van je buitenband op onregelmatigheden. Zie je iets (scherps) zitten? Verwijder dit dan.
     
  6. Zoek het lek in je binnenband. Pomp hiervoor eerst de binnenband op. Houd je gezicht dicht bij de band, zodat je de lucht tegen je huid voelt ontsnappen. Begin bij het ventiel en manoeuvreer de band bij het draaien van het wiel tussen het frame door. Kun je het lek op deze manier niet vinden? Pak er dan een teiltje met water bij. Pomp de band eerst weer op en haal de band dan door het teiltje water. Zodra het lek in het water zit, zie je belletjes omhoogkomen.
     
  7. Als er een scheur in de binnenband zit, moet de gehele band verwisseld worden. Dit is een klusje dat beter overgelaten kan worden aan de fietsenmaker. Zit er een klein lek in je band? Dan kun je zelf gaan plakken.
     
  8. Haal de band uit het water en markeer de plek waar het lek zit. Laat de band helemaal leeglopen en schuur de plek rondom het lek licht op. Daarna breng je de solutie aan ter grootte van de plakker die je wilt plaatsen. Wacht een paar minuten, breng de plakker aan en druk hem goed aan. Als je met zelfklevende plakkers werkt, hoef je de band alleen maar op te schuren. Vervolgens kun je de zelfklevende plakker direct aanbrengen.
     
  9. De buitenband terugleggen in de velg kost vrij veel kracht, zeker bij nieuwe buitenbanden. Bandenlichters gebruiken is verleidelijk, maar er is een nadeel: de binnenband kan klem komen te zitten tussen bandenlichter en velg. Daardoor kan er gemakkelijk een nieuw lek ontstaan.

    Veel beter: let erop dat de randen van de buitenband diep in de velg liggen. Daar is de omtrek het kleinst. Vervolgens zet je het wiel stevig tegen de grond (voet op de velg). Met twee handen kun je de buitenband oprekken naar het punt toe waar het laatste stukje over de velg moet. Ook handig is een bandenknecht, te koop in de fietsenwinkel. Pomp de band op en je kunt je fietstocht vervolgen.

    Dit is de juiste bandenspanning

Gebruik geen fiets pechspray

Er zijn speciale pechsprays (ook wel bandenplaksprays genoemd) op de markt. Wij raden het gebruik hiervan af. Door de substanties van deze sprays raken banden verstopt met een plakkerige smurrie. Vaak moet je daarom alsnog je binnenband (laten) vervangen na het gebruik van een pechspray.

Heb je zelf geen zin om je lekke band te plakken? Of lukt het gewoonweg niet? Twee tips:

  1. Wissel je binnenband. Er zijn tegenwoordig fietsbanden in de handel met twee uiteinden. De lekke binnenband kun je doorsnijden en verwijderen. Daarna breng je de nieuwe binnenband aan zonder dat je het wiel hoeft te verwijderen. Deze binnenbanden kun je zelf aanbrengen op zowel elektrische fietsen als normale fietsen. Hiervoor hoef je niet naar de fietsenmaker.
  2. Bestel Wegenwacht Fiets Service, dan heb je recht op 24/7 pechhulp in heel Nederland.

Hoeveel mensen plakken zelf hun lekke fietsband?


Fietsband oppompen

Meer weten over je fietsband oppompen, fietsenventielen, fietspompen en de juiste bandenspanning van je fiets? Bekijk de tips.

Ook interessant:

Speciaal voor jou geselecteerd

Wegenwacht Fiets 

Altijd snel hulp voor pech met je fiets, óók thuis voor de deur. Jaarlijks gratis fietscheck en juridisch advies bij een ongeval.

Fietsverzekering 

Verzeker je tegen diefstal en schade met de ANWB Fietsverzekering en voorkom vervelende verrassingen.

Alles voor de fiets 

Bekijk hier het volledige aanbod fietsverlichting, sloten, fietstassen, helmen en nog veel meer!

Gratisverzending
Fietsaccu kopen 

Is je fietsaccu aan vervanging toe? Koop je nieuwe e-bike accu bij ANWB voor een scherpe prijs en gratis verzending!