Maximaal toegestaan totaalgewicht

Bereken het toegestane gewicht van je fiets of e-bike

In Nederland is het bij de doorsnee fietser amper bekend, maar elke fiets en elektische heeft een ‘maximaal toegestaan totaalgewicht’. Volgens de Europese regels moet elke fabrikant dat maximum in kilogram aangeven per model. Lees waarom het belangrijk is en hoe het werkt.

Toegestaan gewicht elektrische fiets

Het ‘maximaal toegestaan totaalgewicht’ van een fiets of e-bike is de optelsom van het gewicht van de berijder, eventuele bagage én de fiets zelf. Gemiddeld is dat zo’n 130 kg, maar het kan ook slechts 100 kg zijn, en bij sommige fietsen zelfs 200 kg. Onderstaande afbeelding laat zien hoe je berekent of je binnen het toegestane totaalgewicht blijft.

Berekening totale belasting

Gewicht van de complete fiets, dus e-bike inclusief accu in kg + je eigen gewicht inclusief kleding en schoenen in kg + bagage zoals fiets, rug- of handtassen, kind in kinderzitje(s) en ook een aanhanger plus inhoud in kg = de totale toegestane belasting van je fiets in kg.

Rekenvoorbeeld

Een e-bike van 25 kg + een persoon (inclusief kleding en schoenen) van 90 kg + 15 kg bagage = 130 kg totale belasting

Toelichting rekenvoorbeeld

De fiets in de afbeelding hierboven zou dus een door de fabrikant opgegeven ‘maximum toegestaan totaalgewicht’ (hierna MTT) moeten hebben van 130 kg óf hoger. Zou de berijder uit dit voorbeeld 95 kg wegen met kleding (NB het gemiddelde gewicht van Nederlandse mannen is 85 kg zonder kleding) en 20 kg bagage meenemen dan wordt de som: 25 + 95 + 20 = 140 kg.

In dat geval is de fiets dus 10 kg overbelast, want het MTT is volgens de fabrikant dus 130 kg. Officieel zou de berijder maximaal slechts 10 kg mee mogen nemen. Wel ‘bouwen’ fabrikanten doorgaans een marge in en vormt een kleine overbelasting niet gelijk een groot risico. Toch moet je er zeker wel op letten. Sommige e-bikes hebben een MTT van slechts 100 kg: e-bikes wegen gemiddeld zo’n 25 kg, dus alleen personen van 75 kg of lichter zouden zo’n fiets mogen berijden. Zónder bagage.

Waarom is het maximaal toegestaan gewicht belangrijk?

  1. De remmen van de fiets zijn berekend op dat maximale gewicht. Overschrijd je het MTT, dan wordt de remvertraging kleiner en je remweg langer. Heuvelafwaarts wordt de remweg nog langer. Je komt dus minder snel tot stilstand. Zeker met de hoge snelheden van e-bikes kan dat gevaarlijk zijn.
  2. Ook andere onderdelen van de fiets zijn – minimaal – berekend op het MTT. Als je een fiets langdurig overbelast, bestaat de kans dat onderdelen (af)breken. Bijvoorbeeld een zadelpen, trapper of framedeel. Hoe groot die kans is: daar zijn moeilijk uitspraken over te doen. Dat hangt onder meer af hoe lang en hoe zwaar een fiets wordt overbelast, maar ook van de fiets zelf, denk aan constructie en materialen.

Wel zeker, een fiets overbelasten is niet zo moeilijk. Neem een fiets met MTT van 130 kg: het gemiddelde maximum van veel e-bikes. Weeg je zelf 85 kilo en de fiets 25 kg, dan houd je nog 20 kg over voor bagage. Toerfietsen met zware tassen of twee volle ‘big shoppers’ met boodschappen? Dan zit je snel ruim over die 20 kg.

Gewicht van kinderzitjes

Wees vooral voorzichtig met kinderzitjes. Een kinderzitje voor de bagagedrager inclusief kind van 7 jaar weegt al snel zo’n 30 kg. Met een MTT van 130 kg en een fiets van 25 kg mag je zelf dan nog ‘maar’ 75 kg wegen inclusief kleding. Dan moet je ook nog rekening houden met de draagkracht van de bagagedrager: die is bij e-bikes vaak 25 kg. Dat is een extra beperkende factor, want ‘junior’-zitjes voor kinderen tot ca. 10 jaar voor de bagagedrager zijn vaak geschikt tot 35 kg. Bij zitjes op het stuur is het maximum doorgaans 15 kg.

Zo neem je je kinderen veilig mee op de fiets

Mag je achterop bij een elektrische fiets?

‘Even achterop springen’ bij iemand op de fiets is eigenlijk nooit een goed idee. De meeste bagagedragers van gewone fietsen zijn maximaal berekend op een gewicht tot 40 kilo. Dat is dus veel minder dan het gewicht van een gemiddelde persoon. Fiets je toch met iemand achterop, dan riskeer je een slag in het wiel of het (deels) afbreken van de bagagedrager. Ook loop je meer kans op een lekke band, slingeren of samen te vallen. De bagagedrager is (afgezien van kinderzitjes) dan ook niet bedoeld voor personenvervoer.

Bij e-bikes is het een nog slechter idee. Bij veel elektrische fietsen heeft de bagagedrager een beschermende functie rond de accu. Naast de al vermelde risico’s van iemand achterop nemen, loop je bij elektrische fietsen met de accu in de bagagedrager bij te zware belasting kans op vervorming en beschadiging van de accu. Je kunt de accu dan niet meer (gemakkelijk) verwijderen uit de fiets. Een vervormde of beschadigde accu geeft ook meer kans op brandgevaar. Ook bij e-bikes met een accu in het frame geven de meeste fabrikanten een maximale belasting voor de bagagedrager van een e-bike op van gemiddeld ‘slechts’ 25 kg. Bij een enkele fabrikant is dat wat minder (20 kg) of iets meer (30 kg). Dit maximale gewicht, ofwel de max load staat altijd vermeld op de bagagedrager in kg.

Regelgeving voor e-bikes

Volgens de Europese regelgeving voor e-bikes (EPAC-norm) moet zowel het maximaal toegestaan totaalgewicht op de fiets worden vermeld, evenals het gewicht van de fiets zelf. Bovenstaand voorbeeld is dus niet compleet: het gewicht van de fiets wordt niet vermeld. Ook in de handleiding zou het vermeld moeten worden, plus duidelijke uitleg. Dat gebeurt nog veel te weinig of te summier. Ook op websites van fietsmerken wordt het MTT amper vermeld, en fietsverkopers beginnen er ook zelden over.

Dit zijn de algemene regels voor e-bikes

Wat kun je zelf doen?

Koop je een (elektrische) fiets, informeer dan ook naar het maximaal toegestaan totaalgewicht. Zeker als je de fiets wilt gebruiken om boodschappen mee te doen, kinderen op te vervoeren, te toeren met bagage of een aanhanger achter de fiets wilt hangen. Vermoed je dat die optelsom van het gewicht van de fiets, eventuele bagage én je eigen gewicht het MTT flink overschrijdt, kies dan een fiets met hoger maximaal toegestaan gewicht. Merken als Giant, Victoria en Tern bieden fietsen met een hoog MTT.

Meer over elektrische fietsen

Misschien vind je dit ook interessant?

Speciaal voor jou geselecteerd