Fiets kopen
Wat komt er bij kijken?
Ga je een fiets kopen, dan komen er veel vragen op je af. Welke versnellingen wil je? Wil je überhaupt versnellingen? Ga je voor ouderwets trappen of stap je over op elektrisch? Wij helpen je graag om de juiste fiets te kopen.
'Even snel' online een fiets kopen klinkt verleidelijk. Geen bemoeienis van fietsverkopers en geen moeilijke vragen waar je over na moet denken. Hoe verleidelijk dit ook is, toch raden wij je aan om je eerst goed te oriënteren voor je een fiets gaat kopen. Het zou immers zonde zijn als je je nieuwe fiets weer terug moet sturen, toch? We lopen de belangrijkste fietsonderdelen langs, zodat je precies weet wat er allemaal komt kijken bij het kopen van een fiets.
1. Soort fiets bepalen
Het eerste wat je jezelf af moet vragen als je besluit een fiets te kopen, is welk type fiets je precies wilt. Fietsen zijn er namelijk in veel verschillende soorten en maten en niet iedere fiets is geschikt voor bijvoorbeeld een lange fietstocht.
We geven een korte uitleg over de meest voorkomende fietssoorten en voor welke fietsritten je ze kunt gebruiken.
Elektrische fietsen zijn fietsen die ondersteuning bieden tijdens het rijden. Tegenwoordig zijn bijna alle soorten fietsen in een elektrische variant verkrijgbaar. Naast de standaard vragen die je jezelf moet stellen bij het kopen van een fiets, zijn er bij e-bikes extra zaken waar je rekening mee moet houden.
Lees hier meer over het kopen van een elektrische fiets.
Hybride fietsen zijn geschikt voor zowel korte als lange recreatieve afstanden. Je herkent een hybride fiets aan een rechte voorvork met vering en aan zijn comfortabele bouw. Van oneffenheden in de weg heb je daardoor weinig last. Ze beschikken vaak over een 8 versnellingsnaaf of een derailleurschakeling met 24 tot 27 versnellingen. Naast de gewone hybride fietsen heb je ook 'light' modellen. Deze zijn ongeveer vijf tot zes kilo lichter dan de gewone hybride fietsen.
Mountainbikes (ook wel MTB of ATB genoemd) zijn ontworpen voor onverharde wegen en bergroutes. Je kunt er ook de gewone weg mee op, maar door de brede banden met fors profiel is de rolweerstand iets groter. Mountainbikes hebben 26 inch wielen en meestal een flink aantal schakelmogelijkheden (24 of meer is de standaard). Een variant op de standaard mountainbike is de stads- of city-MTB. Deze zijn te herkennen aan het minder grove profiel op de banden en spatborden, verlichting en bagagedrager die op een normale MTB ontbreken. Meer lezen over mountainbikes? Kijk op deze pagina met uitgebreide MTB-informatie.
Racefietsen zijn gebouwd voor sportieve prestaties. Door hun constructie en materialen zijn ze erg licht en stevig en ze beschikken vaak over zo'n dertig versnellingen. Door het ontbreken van verlichting zijn racefietsen niet geschikt voor gebruik in het donker en ze zijn ook niet goedkoop.
Stadsfietsen zijn te herkennen aan een wat langere wielbasis, grote 28 inch wielen en een sterk naar voren gebogen voorvork. Ze zijn gebouwd op rechtuit rijden en het comfort is prima. De standaarduitrusting op stadsfietsen kan enorm verschillen. Standaard zit er een kettingkast, jasbeschermers, verlichting en stevige bagagedrager op. Daarnaast kun je kiezen uit terugtrap-, trommel- of velgremmen, wel of geen versnellingen en meer. Stadsfietsen kunnen tegen een stootje en zijn stevig genoeg om er bijvoorbeeld een kinderzitje op te plaatsen. Doordat het accent op degelijkheid en duurzaamheid ligt bij deze fietsen, is het gewicht wel vrij hoog (18 à 22 kg).
Tandems zijn vooral voor liefhebbers. Je moet er altijd met zijn tweeën op fietsen en het rijden erop vraagt een goede samenwerking. Dat maakt een tocht op een tandem een bijzondere ervaring. Het lastige van een tandem is dat een geschikte berging ervoor moeilijk te vinden is. Ook is hij moeilijk te vervoeren met een auto, omdat hij vaak niet op een fietsendrager past. Op een tandem kan niet veel bagage mee. Voor fietsvakanties heb je daarom een extra fietsaanhanger nodig. Tandem toch mee op vakantie? Kies dan voor een lichtgewichttandem met derailleurversnelling.
Trekkingfietsen zijn echte vakantiefietsen en vooral bedoeld voor lange afstanden. Doordat er veel bagage mee kan op een trekkingfiets lenen ze zicht uitstekend voor fietsvakanties. De prijs is wel vaak aan de hoge kant, omdat er lichtere en duurdere onderdelen worden gebruikt voor de fiets.
Vouwfietsen kun je herkennen aan het feit dat ze opvouwbaar zijn. Je kunt ze daardoor makkelijk meenemen in de kofferbak van je auto, op een zomerse dag met de boot als je gaat varen of in het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer is gelijk de plek waar je vouwfietsen het vaakst ziet: forenzen gebruiken de vouwfiets vaak voor korte stukjes van en naar een station. Voor lange afstanden is de vouwfiets niet geschikt. Door het lage rijcomfort zijn lange fietstochten op een vouwfiets een vermoeiende ervaring.
Meer informatie over alle soorten fietsen
2. Wel of geen versnellingen?
Versnellingen zorgen ervoor dat je zelf kunt bepalen hoe zwaar of hoe licht je fietst. Klinkt fijn toch? Maar, vraag jezelf af of je echt versnellingen nodig hebt. Versnellingen zijn handig als je veel lange tochten fietst of bij heuvelachtig gebied. Als je vaak korte afstanden over vlak terrein fietst, zijn versnellingen snel overbodig. Omdat versnellingen een fiets duurder maken, kun je er in dit laatste geval beter voor kiezen om een fiets zonder versnellingen te kopen.
Wel versnellingen? Dan kun je kiezen uit de volgende twee verschillende soorten:
Voordelen
Met een derailleur heb je de beschikking over een groot aantal versnellingen, oplopend tot 27 versnellingen. Dit is vooral handig bij fietstochten in heuvel- en bergachtig gebied.
Nadelen
Een derailleurversnelling is onderhoudsgevoelig en slijt snel. Door het open systeem is hij vatbaar voor vocht en vuil, waardoor je versnelling soms kan gaan haperen.
Voordelen
De naafversnelling is vrijwel onderhoudsvrij. Het is een gesloten systeem waarbij de versnellingen opgeborgen zijn in de naaf van het achterwiel. Hierdoor zijn zij niet vatbaar voor vocht en vuil en heb je geen last van een krakende ketting. Ook is het bij een naafversnelling makkelijker om de versnellingen te bedienen en kun je schakelen als je stilstaat.
Nadelen
Doordat de versnellingen in de naaf van het achterwiel zitten, is het moeilijk om het wiel te verwijderen bij het wisselen van een fietsband. Daarnaast heb je bij een naafversnelling de beschikking over minder versnellingen, vaak maar zeven of acht.
3. Type fietsrem kiezen
Op een fiets kun je kiezen uit twee typen remmen:
1. Terugtraprem
Dit type rem zie je vaak terug op goedkopere fietsen. Door met je trappers achteruit te trappen, sluiten de remblokjes aan op het achterwiel van je fiets. Hierdoor rem je af. Gedoseerd remmen met een terugtraprem is lastig.
2. Handrem
Met handremmen kun je beter doseren. Deze remmen zitten op je stuur en bedien je met je handen. Knijp je in de remmen dan sluiten de remblokjes aan op zowel je voorwiel als je achterwiel.
Het is een kwestie van proberen welk type fietsrem jij het fijnste vindt; de één is niet per se beter dan de ander.
4. Framemaat fiets bepalen
Wil een fiets kopen, dan is de framemaat een van de belangrijkste aandachtspunten. De fiets framemaat zegt iets over de framehoogte van je fiets. Deze framehoogte is de afstand van de trapas tot aan het punt van het frame waar de zadelpen er uitkomt uitgedrukt in centimeters.
Fietsplezier valt of staat met de goede maat van een frame. Bij een te groot fietsframe kan het stuur te ver af staan en bij een te klein frame is het zadel soms niet hoog genoeg af te stellen. Om controle te hebben over je fiets en om fysieke klachten tijdens en na het fietsen te voorkomen, is het belangrijk om de juiste framemaat van je nieuwe fiets te bepalen.
Welke fiets framemaat?
In onderstaand overzicht kun je globaal zien welk framemaat bij jouw lengte past:
Lengte Framemaat
1.50m – 1.65m 49
1.55m – 1.70m 51
1.60m – 1.75m 53
1.70m – 1.85m 57
1.85m – 1.95m 61
1.95m – 2.10m 65
Framemaat fiets berekenen
Als je een rolmaat en rekenmachine bij de hand hebt, kun je ook zelf de voor jouw juiste fiets framemaat berekenen. Dit doe je als volgt:
- Zet je benen zo'n 15 cm uit elkaar en meet je binnenbeenlengte (van grond tot kruis) zonder je schoenen aan.
- Vermenigvuldig deze lengteafstand met 0,68 en dan heb je de juiste framemaat te pakken.
Let op bij een geveerde zadelpen
Let op als je van plan bent een fiets met een geveerde zadelpen te kopen, moet je 4 cm van jouw framemaat aftrekken. Zit je tussen twee framematen in? Kies dan altijd voor de kleinere maat. Een kleinere maat kun je compenseren met een stuurvoorbouw en de hoogte en stand van het zadel. Een iets te grote fiets kan klachten opleveren in nek en schouders.
Voor een advies op maat kun je het beste langs een fietsspeciaalzaak gaan. Zij beschikken vaak over speciale meetapparatuur waarmee de framemaat nauwkeurig kan worden bepaald.
5. Goede fietsverlichting kiezen
Ga je een fiets kopen, dan is goede verlichting ook geen overbodige luxe. Er zijn verschillende soorten fietsverlichting waar je uit kunt kiezen:
- dynamoverlichting
- verlichting via naafdynamo
- verlichting op batterij
- led-lampjes
Meer informatie over de voor- en nadelen per fietsverlichting, het verschil tussen Led, Lux en Lumen en de boetes die je kunt krijgen als je zonder licht fiets lees je hier.
6. Zijn de standaard fietsonderdelen naar wens?
Op iedere fiets zitten standaard onderdelen, maar het kan soms verstandig zijn om deze standaard fietsonderdelen te vervangen.
Fietszadel
Er zijn fietszadels van verschillende materialen te koop. Gelzadels zijn comfortabel, leren zadels gaan lang mee en vormen zich na verloop van tijd naar je lichaam. Ideaal als je lange afstanden gaat fietsen. Denk er wel aan dat je een hard zadel moet ‘inzitten’. Wil je echt een goed zadel? Laat dan een zadel aanmeten bij een fietsspeciaalzaak.
Fietsstandaard
Kies je voor een fiets waarop je veel gewicht gaat vervoeren, zoals een kind of bagage als je op fietsvakantie gaat? Zoek dan een stevige standaard uit voor op je fiets. Met een enkele standaard kan het (extra) gewicht op een fiets ervoor zorgen dat de fiets omvalt. Met een dubbele standaard wordt het gewicht goed verdeeld en blijft de fiets beter overeind staan.
6. Maximaal toegestaan totaalgewicht
Ook belangrijk: elke fiets heeft een maximaal toegestaan totaalgewicht. Volgens de Europese regels moet elke fabrikant dat maximum in kilogram aangeven per model. Je berekent de totale belasting als volgt: gewicht van de fiets + gewicht van de berijder (inclusief kleding/schoenen) + eventuele bagage zoals fietstassen en kinderzitjes. Bekijk het rekenvoorbeeld.
Fiets uitgezocht, en nu?
Als je eindelijk een fiets uitgezocht hebt, wil je hem natuurlijk zo snel en goedkoop mogelijk kopen. Toch geven wij graag nog de volgende tips voordat je de fiets écht gaat kopen:
- Maak een proefrit
Maak een proefrit op de fiets die je hebt uitgezocht. Hiervoor kun je het beste naar een fietsspeciaalzaak gaan. Zij kunnen de fiets voor je instellen, zodat je de fiets zo goed mogelijk kunt testen. - Eerlijke fiets kopen
Wil je een fiets kopen van bekenden of via internet, dan kan het zijn dat je een gestolen fiets koopt. Heling is strafbaar en daarom is het zaak om een eerlijke fiets te kopen. Op stopdiefstal.nu staat waar je op moet letten bij het kopen van een (tweedehands) fiets.
Vergeet ook deze praktische zaken niet te regelen na het kopen van je fiets.
Tot slot
Na het kopen van een nieuwe fiets zijn er nog twee dingen waar je rekening mee moet houden voordat je kunt gaan fietsen.
- Laat je fiets goed instellen
Dat kun je zelf doen of vraag aan de fietsverkoper of hij je helpt met het goed instellen van je zadelhoogte en stuurafstand. Als je fiets niet goed ingesteld staat, kun je blessures krijgen tijdens het fietsen. - Voorkom dat je fiets gestolen wordt
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je pas gekochte fiets gestolen wordt. Wij hebben een aantal tips op een rij gezet om het fietsendieven zo moeilijk mogelijk te maken.
Deel deze pagina