Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

Meer dan 1000 expert vragen

  1. Rechtsgeldigheid van een digitale versie van rijbewijs

    Gevraagd op 19 april 2019

    Laatst hoorde ik dat je je fysieke rijbewijs kunt inscannen en als digitale versie op je mobiel kan bewaren. Als de politie je dan vraagt om je rijbewijs te tonen zou je kunnen volstaan met het tonen van de digitale versie op je mobiel. Vraag: is dat rechtsgeldig?

  2. APK reparaties?

    Gevraagd op 19 april 2019

    Onlangs een apk keuring gehad bij mijn merkgarage Hyunday. Ik werd gebeld met de mededeling dat mijn remschijven versleten waren en moesten worden vernieuwd. Kosten ca 1000, euro ik vraag hoort dit bij de apk? Antwoord was ja, dus dan moet het maar. Tevens werd gezegd dat de koppakking lekte en ook gerepareerd moest worden ca 1000, euro ook apk? Nee. Laat maar dan, bleek heel weinig koelvloeistof te lekken en ik hou het in de gaten. Heeft de garage mij voldoende geinformeerd over de echte noodzaak, remproef of afdraaien.ca 100000 km automaat ix 20.ook de koppakking? Juiste voorlichting of geldklopperij?

  3. Aanrijding in het buitenland

    Gevraagd op 19 april 2019

    Ik ben van achteren aangereden in het buitenland (Frankrijk). Ben beperkt Casco verzekerd en de verzek.mij (NKC Verzekeringen - Europeesche - ASR Verzekeringen) wil mijn schade niet in behandeling nemen. Was altijd in de overtuiging dat schade buiten mijn schuld ook in deze situaties gedekt zou worden. Hoe kan de ANWB (ben lid sinds 1969) mij helpen in deze vervelende situatie? Schadeformulier, foto's en alle gegevens van de tegenpartij heb ik in mijn bezit. Er is geen persoonlijk letsel.

  4. Mankementen boordcomputer van Peugeot 208 uit 2013

    Gevraagd op 19 april 2019

    Sinds mei 2018 doet de boordcomputer van onze Peugeot 208 raar. De navigatie doet het niet. Kaart gaat op zwart, termen zoals 'Berekening onmogelijk met de huidige criteria' en 'Zone niet in kaart gebracht' (terwijl we in een bekend gebied rijden) komen regelmatig voorbij. Daarnaast lukt het ook vaak niet om een mobiele telefoon via bluetooth te verbinden. Niet handig als je handsfree moet bellen. De menuknop of andere knoppen (ook via touchscreen) kan je indrukken, maar dan reageert de computer niet op. Indien nodig zou ik foto's van de problemen van de boordcomputer kunnen mailen.

  5. Tweedehands zonder garantie

    Gevraagd op 19 april 2019

    Ik heb in november 2018 een tweedehands Nissan quasqai gekocht voor 10.759,50. Zonder garantie. Km stand 129929. Op 28 maart 2019 stond de auto stil. Na beraad garage en de door de garage geraadpleegde Nissan dealer is het advies, motor vervangen. Kosten 7.200,-. De garage wil de kosten delen . Wij denken eigenlijk dat garage de kosten moet betalen. Schade is binnen een half jaar. Garage zegt dat hij aankoop bemiddelaar is geweest en dat hij dit aanbod eigenlijk niet hoeft te doen. Wij weten het niet meer. Jullie wel?

  6. Aanhangwagen met kenteken

    Gevraagd op 19 april 2019

    Mijn aanhanger staat in Frankrijk en ik kan hem niet ophalen. Hoe moet ik dat regelen met een eventuele koper in Frankrijk?

  7. Milieusticker onderweg naar Movie Park?

    Gevraagd op 19 april 2019

    Mijn plan was om naar Movie Park Germany te gaan, maar ik kom er nu niet uit of ik onderweg daar naartoe een milieusticker nodig heb. Het is mij niet duidelijk of de sticker alleen in stadscentra verplicht is of ook op de tussengelegen gebieden.

  8. Mag ik nu nog op winterbanden rijden in Italië?

    Gevraagd op 19 april 2019

    Ik ga naar Italië, mijn garage meldde me dat het in deze tijd van het jaar niet toegelaten is om nog op winterbanden te rijden in Italië, is dit correct?

  9. Distributieketting Dacia Duster weer kapot

    Gevraagd op 18 april 2019

    Dacia Duster, bouwjaar mei 2015. Gekocht in augustus 2016, tijdens proefrit hoorde we ratel in de motor. Garage (Arend) heeft aangegeven dit op te lossen en heeft gehele distributieketting vervangen. Nu, april 2019, hoorde we weer ratel en garage heeft onderzocht dat weer distributieketting de oorzaak is, te weten de kettingspanner. Hij wordt weer compleet vervangen en tegenwoordig hebben ze een andere kettingspanner maar die heeft hetzelfde artikelnummer dus ze kunnen eigenlijk niet zien of de kettingspanner die nu kapot is een oude of nieuwe versie is. Ze gaven aan dat er geen garantie meer op zit, maar Renault neemt 30% voor zijn rekening en de garage (Arend auto) neemt 50% voor zijn rekening. Mijn bijdrage is dan 15% (230 euro) . In eerste instantie leek me dat niet onaardig.

  10. Mobiliteitspas

    Gevraagd op 18 april 2019

    Stel ik koop een auto van een jaar oud, dan krijg ik er een mobiliteitspas bij, wordt deze pas door de fabrikant verstrekt of door de garagehouder? Garagehouder doet overkomen alsof hij dat betaald, daar twijfel ik dus aan. Graag uw reactie hierop.