De (digitale) ANWB ledenpas

Je lidmaatschap altijd bij de hand

De ANWB ledenpas is nu beschikbaar in de ANWB Eropuit app en Onderweg app. Zo kun je altijd en overal snel je pas laten zien voor pech melden, korting en ledenvoordeel. Je hebt dus geen fysieke, plastic, pas nodig om je te kunnen identificeren. Bovendien heb je met de digitale pas ook altijd je lidnummer bij de hand. 

Wat gaat er met de plastic ledenpas gebeuren?

De komende jaren gaat de ANWB steeds meer over naar de digitale variant van je lidmaatschapsbewijs. Zo ontvangen nieuwe leden vanaf 6 september géén nieuwe pas meer. 
Dat scheelt weer plek in je portemonnee en is goed voor het milieu doordat we minder plastic gebruiken!

Heb je wel een plastic ledenpas, maar wil je er geen meer ontvangen? Geef je keuze dan direct door via dit formulier. Mocht je liever gebruik maken van de plastic pas? Dan blijft dat uiteraard ook mogelijk!

Waar vind ik de digitale ledenpas?

De digitale pas vind je onder in de volgende apps van ANWB:

Zodra je de app hebt geopend kun je onder het tabje 'Mijn ANWB' inloggen met je Mijn ANWB account. Hierna is de pas direct te gebruiken! Ook vind je hier meer informatie over je lidmaatschap, je Wegenwacht pakket en meer. Daarnaast kan je eenvoudig je profiel aanvullen of wijzigen. 

Veelgestelde vragen over de ledenpas

Zodra je de Onderweg App of de Eropuit App hebt gedownload kun je inloggen onder de tab 'Mijn ANWB' rechts onderin je scherm.
Hiervoor heb je een Mijn ANWB account nodig. Heb je een vraag over je Mijn ANWB account? Hier vind je de meestgestelde vragen over Mijn ANWB.

Zodra je bent ingelogd kun je binnen Mijn ANWB in de app direct je ledenpas gebruiken, je producten en diensten inzien en je gegevens wijzigen.

Wist je dat je geen plastic ledenpas nodig hebt om je te kunnen identificeren of ledenvoordeel te ontvangen? Je kunt ook je digitale ledenpas gebruiken. Zo kun je altijd en overal makkelijk en snel je pas laten zien voor korting, ledenvoordeel en pechmelden bij de Wegenwacht. Bovendien heb je met de digitale pas ook altijd je lidmaatschapsnummer bij de hand! 

Je digitale ANWB ledenpas vind je in de Onderweg app en de Eropuit app van de ANWB:

Wil je toch liever een nieuwe plastic pas ontvangen? Dan kan je deze aanvragen in een ANWB winkel bij jou in de buurt. 
Daarnaast kan je contact op te nemen met het Leden Service Center. Bel hiervoor 088 – 2692222. We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 18.00 uur en op zaterdag van 10.00 - 16.00 uur.

Mocht je na dit antwoord géén nieuwe plastic ledenpas meer willen ontvangen, dan kan je dat aangeven via dit formulier

Je ontvangt niet ieder jaar een nieuw pasje. Alleen als je overgaat naar een andere paskleur of als binnenkort de vervaldatum op je pas verloopt.
De datum dat je een nieuwe kaartkleur ontvangt vind je binnen de Eropuit App of Onderweg App onder het kopje 'Mijn gegevens' in het Mijn ANWB gedeelte van de app.

Mocht je niet digitaal gebruik willen maken van de ledenpas, dan kan je deze aanvragen in een ANWB winkel bij jou in de buurt, of kun je contact opnemen met het Leden Service Center. Hiervoor bel je met 088 – 2692222. We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 18.00 uur en op zaterdag van 10.00 - 16.00 uur.

Nee, met de Onderweg app kun je makkelijk pech onderweg melden, in de app zit ook je digitale pas. Het is natuurlijk wel handig als je de app al een keer thuis installeert voordat je onderweg gaat!

Vanaf eind 2021 heeft de ledenpas een nieuw uiterlijk. Op de nieuwe passen staat geen vervaldatum meer. Staat er ‘geldig t/m 02/2023’, dan ontvang je in december 2022 een nieuwe pas zonder vervaldatum. Deze pas blijft geldig en deze heeft geen einddatum meer.

Staat er een andere vervaldatum op je pas? Dan ontvang je ruim voor die tijd een nieuwe pas, tenzij je aangegeven hebt alleen nog maar gebruik te maken van de digitale pas. Digitaal heb je altijd de meest actuele ledenpas.

Wil je overstappen op de digitale ledenpas en voortaan geen plastic ANWB ledenpas meer ontvangen? Vul dan dit formulier in. Hou hiervoor je lidnummer bij de hand. Deze vind je op je plastic pas, in je Mijn ANWB account, of op (digitale) facturen en je welkomstmail.

Alleen als je overgaat naar een nieuwe lidmaatschapskleur ontvang je een nieuwe plastic pas. Als je over bent gegaan van een partner- of jongerenlidmaatschap of terug dan ontvang je geen nieuwe pas. Je digitale pas in de Onderweg app, Eropuit app en op Mijn ANWB is altijd up-to-date.

Ja, dat is mogelijk. Hoewel de ANWB steeds meer digitaal gaat begrijpen we dat dit niet voor iedereen zo vanzelfsprekend of makkelijk is. Je kunt je plastic ledenpas dan ook gewoon blijven gebruiken, of een nieuwe pas aanvragen. Neem hiervoor contact op met het Leden Service Center. Bel 088 – 2692222. We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 18.00 uur en op zaterdag van 10.00 - 16.00 uur.