Trekauto van het Jaar 2016: SUV/MPV 1-klasse
Groepswinnaar: Volkswagen Touran
In deze nieuwe, gecombineerde klasse komen de compacte suv’s en mini-mpv’s uit. Beide marktsegmenten lijken elkaar te beconcurreren als het gaat om weggedrag en praktisch nut. Voor ons reden om ze over één kam te scheren. Is dat terecht of is er een duidelijk onderscheid?
Bekijk de resultaten van:
Jeep Renegade | Mazda CX-3 | Renault Kadjar | SsangYong Tivoli | Suzuki Vitara | Volkswagen Touran DSG
Jeep Renegade 2.0 MJ AWD 103 kW
De Jeep Renegade ziet er aaibaar en speels uit, maar is toch een serieuze terreinwagen. Met behulp van de hill holder neemt hij de 12%-helling alsof er geen handbak maar een automaat in zit. In het weggedrag en de besturing is het een echte Jeep: niet loepzuiver en erg onrustig. De grote wielen doen het comfort geweld aan. De binnenruimte is heel redelijk, de afwerking is met oog voor detail.
Karakteristieken | |
Motorvermogen/toerental | 103 kW/140 pk/4.000 |
Koppel/toerental | 350 Nm/1.740 |
Massa leeg op kenteken | 1.405 kg |
Max. aanhangwagenmassa | 1.500 kg |
KCK-caravanadvies (beladen) | 1.450 kg |
Max. kogeldruk | 75 kg |
Inhoud bagageruimte | 351-1.297 liter |
Brandstof/energielabel | Diesel/G |
Hulpspiegels | Opzet |
Kogelhoogte (onbelast/belast) | 45,5/44 cm |
Afstand kogel-bumper | 10 cm |
Type trekhaak | Vast |
Reservewiel | Thuiskomer |
Vanafprijs | € 38.290 |
Mazda CX-3 2.0 Skyactive-G 88 kW
Met de CX-3 verrast Mazda ons. De kleine suv sleurt de caravan over de baan alsof het niets is, met 90 km/u gaan we door de lane change. De besturing is echt top en ook het comfort is voor een auto als deze op zeer hoog niveau. Zowel in de rechte lijn als op slecht wegdek blijft hij keurig in het gareel. Achterin is er te weinig ruimte voor volwassenen, de bagageruimte is aan de lage kant.
Karakteristieken | |
Motorvermogen/toerental | 88 kW/120 pk/6.000 |
Koppel/toerental | 204 Nm/2.800 |
Massa leeg op kenteken | 1.130 kg |
Max. aanhangwagenmassa | 1.200 kg |
KCK-caravanadvies (beladen) | 1.200 kg |
Max. kogeldruk | 75 kg |
Inhoud bagageruimte | 350-1.260 liter |
Brandstof/energielabel | Benzine/D |
Hulpspiegels | Opzet |
Kogelhoogte (onbelast/belast) | 43,5/41 cm |
Afstand kogel-bumper | 7 cm |
Type trekhaak | Afneembaar |
Reservewiel | Reparatieset |
Vanafprijs | € 21.740 |
Renault Kadjar 1.2 TCe 96 kW
Renaults Kadjar moet het vooral hebben van zijn praktische kant, die is prima in orde. Op de testbaan lijkt het alsof de motor en het onderstel de last van een caravan niet aankunnen. Het esp is niet uit te schakelen, waardoor de motor bij de hellingproef gesmoord wordt. Dit vraagt een vaardige bediening van de koppeling. Je moet flink schakelen om 90 km/u als kruissnelheid te kunnen handhaven.
Karakteristieken | |
Motorvermogen/toerental | 96 kW/130 pk/5.500 |
Koppel/toerental | 205 Nm/2.000 |
Massa leeg op kenteken | 1.281 kg |
Max. aanhangwagenmassa | 1.500 kg |
KCK-caravanadvies (beladen) | 1.300 kg |
Max. kogeldruk | 75 kg |
Inhoud bagageruimte | 472-1.478 liter |
Brandstof/energielabel | Benzine/B |
Hulpspiegels | Opzet |
Kogelhoogte (onbelast/belast) | 43/41 cm |
Afstand kogel-bumper | 9,5 cm |
Type trekhaak | Vast |
Reservewiel | Thuiskomer |
Vanafprijs | € 25.390 |
SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI 84 kW
De Ssang Yong Tivoli komt van binnen en van buiten weinig verfijnd over, zijn stille Europese dieselmotor verandert daar niets aan. Het onderstel zorgt voor een strakke wegligging, de lane change is met 85 km/u goed te doen. Wegrijden op de helling kan alleen met uitgeschakelde esp en een slippende koppeling, wat normaliter niet is aan te bevelen. Korte hobbels zijn geen pretje. Het ruime interieur is ouderwets.
Karakteristieken | |
Motorvermogen/toerental | 84 kW/115 pk/3.400 |
Koppel/toerental | 300 Nm/1.500 |
Massa leeg op kenteken | 1.270 kg |
Max. aanhangwagenmassa | 1.500 kg |
KCK-caravanadvies (beladen) | 1.300 kg |
Max. kogeldruk | 85 kg |
Inhoud bagageruimte | n.b. |
Brandstof/energielabel | Diesel/D |
Hulpspiegels | Opzet |
Kogelhoogte (onbelast/belast) | 42/40 cm |
Afstand kogel-bumper | 8,5 cm |
Type trekhaak | Afneembaar |
Reservewiel | Reparatieset |
Vanafprijs | € 26.550 |
Suzuki Vitara 1.6 88 kW
Bij de Suzuki Vitara kunnen we kort zijn: de futloze 1.6-uitvoering is niet aan te raden als caravantrekker. De motor moet dan te hard werken, om de gang erin te houden is veel schakelen noodzakelijk. Op de klinkers is comfort ver te zoeken, spoorvorming verwerkt hij keurig. Er is een opsteker voor de nette afwerking en het goede uitzicht. Ook de hoge instap en de grote portieren zijn prettig.
Karakteristieken | |
Motorvermogen/toerental | 88 kW/120 pk/6.000 |
Koppel/toerental | 156 Nm/4.400 |
Massa leeg op kenteken | 1.050 kg |
Max. aanhangwagenmassa | 1.200 kg |
KCK-caravanadvies (beladen) | 1.100 kg |
Max. kogeldruk | 75 kg |
Inhoud bagageruimte | 375-710 liter |
Brandstof/energielabel | Benzine/C |
Hulpspiegels | Opzet + deur |
Kogelhoogte (onbelast/belast) | 44,5/41 cm |
Afstand kogel-bumper | 9 cm |
Type trekhaak | Afneembaar |
Reservewiel | Reparatieset |
Vanafprijs | € 19.990 |
Volkswagen Touran DSG 1.4 TSI 110 kW
De Touran van Volkswagen is een topper. De ruimte is ongeëvenaard in zijn klasse, tal van praktische details in het interieur maken ‘m tot een ideale vakantieauto. Tijdens het rijden lijkt het alsof we de caravan vergeten zijn, vlekkeloos gaat hij door de bochten en tegen de helling op. De motor is iets brommerig. Op de klinkerweg openbaart zich een bekend Volkswagen-euvel: de voortrein klappert.
Karakteristieken | |
Motorvermogen/toerental | 110 kW/150 pk/5.000 |
Koppel/toerental | 250 Nm/1.500 |
Massa leeg op kenteken | 1.378 kg |
Max. aanhangwagenmassa | 1.500 kg |
KCK-caravanadvies (beladen) | 1.500 kg |
Max. kogeldruk | 80 kg |
Inhoud bagageruimte | 834-1.980 liter |
Brandstof/energielabel | Benzine/B |
Hulpspiegels | Opzet |
Kogelhoogte (onbelast/belast) | 47/45 cm |
Afstand kogel-bumper | 8 cm |
Type trekhaak | Wegklapbaar |
Reservewiel | Reparatieset |
Vanafprijs | € 33.890 |