Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wie is de Trekauto van het jaar 2021?

Rij-impressies van de winnaar en twee andere finalisten

We leggen drie trekpaarden langs de meetlat: de Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV, de Ford Kuga 2.5 PHEV, en de SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer. Wie is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021? Hieronder lees je hoe ze scoorden.

Criteria

De sterk toegenomen interesse voor caravankamperen en trekauto’s heeft ertoe geleid om de verkiezing voor de Trekauto van het jaar nieuw leven in te blazen. Van 1991 tot 2017 testten we voor deze titelstrijd jaarlijks zo’n twintig auto/caravancombinaties op een circuit. In de nieuwe opzet maken we gebruik van de maandelijkse rij-impressies in de KampeerKampioen, die zo de voorrondes vormen. We selecteerden daaruit drie nieuwkomers die de beste indruk achterlieten. Hoewel de genomineerde auto’s onderling sterk kunnen verschillen, moeten ze wel voldoen aan een aantal voorwaarden. De auto ...

  • ... heeft meegedaan aan een rij-impressie in de KampeerKampioen.
  • ... mag minimaal 1350 kilo volgens ANWB-advies.
  • ... kost niet meer dan € 40.000 in de gereden motorisering en basisuitrusting.
  • ... is in het jaar van de verkiezing nog nieuw leverbaar. 

Voor een goede vergelijking kreeg elke kandidaat een gelijkwaardige caravan aan de haak die overeenkomt met ‘de gemiddelde Nederlandse caravan’, oftewel een opbouwlengte van circa 4,5 meter en een massa van 1350 kilo. De beoordelingsritten door de jury vonden plaats op een uitgekiend traject op de openbare weg. Aangezien een goede trekauto méér moet kunnen dan alleen een caravan trekken, tellen aandachtspunten zoals binnenruimte en comfort even zwaar mee bij de beoordeling. 

En de winnaar is...

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV 

Prijs vanaf  € 37.995

De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben. De andere finalisten, de Ford Kuga 2.5 PHEV, en de SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer, weerden zich kranig.

Er is lof voor de hybride aandrijflijn die vooral imponeert met zijn trekkracht en soepel gedrag. Ook het ruimteaanbod wordt zeer gewaardeerd, zowel voor- als achterin zit je riant. Een absolute attractie is het dodehoek controlesysteem. Via twee cameraatjes onder de buitenspiegels zie je op een beeldschermpje wat zich in de dode hoek bevindt. De Tucson heeft één dissonant: de adaptieve cruisecontrol is niet geschikt om te gebruiken als er een caravan aangehaakt is. Daarnaast viel het juryleden op dat de 1.6 turbomotor bij acceleratie onder zware belasting nogal lang ‘in zijn toeren’ bleef hangen, wat een flink motorgeluid teweegbrengt. Hoewel de Tucson niet de voordeligste aanbieding was in het testtrio, stak hij op het onderdeel prijs-kwaliteitverhouding met kop en schouders boven de rest uit.

Dit zegt de jury

‘Zeer stabiel, auto heeft overmacht over de caravan.’
‘Wat een trekkracht! Deze auto bewijst de meerwaarde van hybride.’
‘Wat een fijn interieur!’

Plus en min

+ stabiel
+ enorme trekkracht
+ fijn interieur
+ uitstekende prijs-kwaliteitverhouding 
- motorgeluid bij laat opschakelen

Ford Kuga 2.5 PHEV

Prijs vanaf € 39.305

De Ford Kuga 2.5 PHEV liet een geweldige indruk achter. Het is wel zo dat de meerwaarde van de plug-in hybride aandrijving ten opzichte van een gewone hybride aandrijflijn (zoals bij de Hyundai Tucson) vervalt wanneer er een caravan aangehaakt is. De voorraad volledig elektrische kilometers is snel op met zo veel extra massa. De jury is tevreden met de prestaties, afgezien van de wat nerveuze besturing. Lof is er voor de lampencontrole bij de aanhanger en een aanduiding dat sommige veiligheidssystemen worden uitgeschakeld als je met een caravan rijdt. De verstelbare achterbank scoort punten, de brandstofmotor iets minder, want die is wat rumoerig bij volle belasting. Op veercomfort en bagageruimte scoort de Ford Kuga als beste. De vormgeving en het overzicht van het dashboard zijn pluspunten, net als de meer traditionele bediening van het infotainmentsysteem en de klimaatbeheersing. De gebruikte materialen zijn volgens de jury minder hoogwaardig dan je van een auto van dit kaliber mag verwachten.

Dit zegt de jury

‘Dit is een stap vooruit voor Ford.’
‘Prachtige integratie van verbrandings- en elektromotor.’
‘Fijne, rustige automaat.’

Plus en min

+ veercomfort
+ bagageruimte
+ veiligheidssystemen
+ vormgeving dashboard
- gebruikte materialen interieur
- iets nerveuze besturing
- rumoerige motor bij volle belasting 

SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer

Prijs vanaf € 35.700

Wil je geen SUV, dan is de SEAT Leon de beste keuze. Het is knap hoe deze compacte stationcar zich staande houdt tussen de Kuga en de Tucson die ondersteund worden met een sterke elektromotor. Hoewel er ook een veel sterkere SEAT Leon plug-in hybrid op de markt is, heeft die niet meegedaan aan de rij-impressie, een voorwaarde om genomineerd te zijn. Waar de Ford en de Hyundai qua caravangewicht nog veel reserve hadden, zat de SEAT met 1350 kilo aan zijn limiet. De 1.5-liter turbo met mildhybride techniek scoorde desondanks goede punten voor zijn trekkracht. De jury noemt het weggedrag wat onrustig bij onverwachte, zijdelingse bewegingen, maar rechtdoor en in bochten is er geen vuiltje aan de lucht. Pluspunt is de bagageruimte evenals de uitklapbare trekhaak met geïntegreerd stopcontact. De spraakfunctie van het infotainmentsysteem leidde tot ergernis. Te pas en te onpas deed ze haar zegje, eenvoudige commando’s werden niet begrepen. Het strakke dashboard kreeg ook waardering, al is de bediening voor de ventilatie voor verbetering vatbaar, aldus de jury.

Dit zegt de jury

‘Als de turbo bijspringt, is het een echte Sportstourer!’
‘Meer dan genoeg vermogen.’
‘De besturing is lekker direct.’

Plus en min

+ trekkracht
+ bagageruimte
+ trekhaak met stopcontact 
- corrigeren zijwaartse bewegingen
- spraakfunctie infotainmentsysteem