Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nissan X-Trail is ANWB Trekauto van het Jaar 2023

Aandrijftechniek geeft de doorslag

De Nissan X-Trail is overtuigend gekroond tot ‘Trekauto van het Jaar 2023’. Volgens de jury is de bijzondere aandrijftechniek precies wat je zoekt als je moeiteloos met de caravan op stap wil.

Deelnemers

De Trekauto van het Jaar is een verkiezing waarbij een vakkundige jury de beste caravantrekker kiest. Dit waren de deelnemers aan de verkiezing van 2023: 
- Nissan X-Trailer e-Power e-Force
- Tesla Model Y Long Range AWD
- Opel Astra 1.6 turbo Hybrid
- Renault Austral E-Tech hybrid 200
- CX-5 e-Skyactiv G 165 automaat FWD
- Focus 1.0 Ecoboost 155 mild hybrid Wagon

Snel naar: Beoordeling trekauto's (incl. prijzen)

Nissan X-Trailer e-Power e-Force

Trekauto van het Jaar 2023

De wegligging van de X-Trail krijgt unaniem een zeer goede beoordeling van de jury. Daarnaast scoort het rijgedrag dankzij de volledig nieuw ontwikkelde aandrijflijn zeer hoog. Het bijzondere is dat de auto altijd elektrisch rijdt, de verbrandingsmotor is er alleen als generator om de accu op te laden. Ook het one pedal systeem, waarbij de auto sterk afremt zodra je het gaspedaal loslaat, oogst lof. Als grootste deelnemer in het veld biedt de X-Trail ook de meeste binnen- en bagageruimte. De basisuitvoering van de X-Trail met ligt nipt onder de € 55.000. Het mooie camerasysteem is dan wel bij de prijs inbegrepen. Dat geldt ook voor de e-4ORCE vierwielaandrijving. De geteste versie met 7 zitplaatsen mag 1.650 kg trekken, de vijfzitter zelfs 1.800 kg.

De Nissan X-Trail private leasen?

Tesla Model Y Long Range AWD

Onovertroffen trekkracht

De Tesla Model Y is een relatief betaalbare en beresterke trekauto, die gezien de verkoopcijfers bovendien zeer geliefd is in Nederland. De vanzelfsprekendheid waarmee de Tesla zijn spierballen toont met een caravan aan de haak is imposant, je vergeet bijna dat je met een caravan aan de haak op pad bent. De Tesla wordt ook steevast geroemd vanwege het stille interieur. De praktische kant van de zaak, zoals ruimte voor passagiers en bagage, is volgens de juryleden dik in orde. Een kritische noot van de jury is er voor de wat kleine voorstoelen, het  stevige veerkarakter, en de zware bediening van het acceleratiepedaal. 

Ter info: actieradius en de oplaadmogelijkheden speelden een beperkte rol bij de beoordeling omdat die sterk afhankelijk zijn van externe factoren, zoals weersomstandigheden en laadinfrastructuur.

Opel Astra 1.6 Turbo Hybrid

Dappere middenklasser

Over de aandrijflijn is de hele jury enthousiast, één jurylid noemt de acceleratie ‘super’, de ander zegt ‘komt niets tekort’. Ook de geweldige wegligging valt op. De achteras van de Astra gaat flink ‘door de hoeven’ bij volle belading, maar tijdens het rijden is daar zowel in comfort als stabiliteit op de weg niets of nauwelijks iets van te merken. De voorstoelen dragen een AGR-ergonomie keurmerk, maar toch is niet iedereen enthousiast over de zitpositie. De ruimte op de achterbank is voldoende. Met zijn vanafprijs van ongeveer € 40.000 is de Astra een flink stuk voordeliger dan de rest van de kandidaten, maar je hebt zeker niet het gevoel in een middelmatige auto te zitten. De afwerking is mooi, de materialen zijn hoogwaardig van kwaliteit. 

Renault Austral E-Tech hybrid 200

Middelmatige score

De Renault Austral kreeg een goede beoordeling in een reguliere rij-impressie, maar wel met wat kanttekeningen. De juryleden noemen de SUV ‘anoniem’ en laten in hun puntenverdeling zien dat de auto nergens in excelleert. De vering en demping kregen wel goede cijfers. De Austral is een full hybrid, waarbij de benzinemotor in belangrijke mate bijdraagt aan de prestaties. Echter, bij de hellingproef had de elektromotor wat meer mogen bijspringen: de brandstofmotor smoort en lijkt er geen zin in te hebben. Bij fel accelereren laat de motor zich meer horen dan gewenst, vindt de jury. Complimenten zijn er voor de ruimte, zowel voor de inzittenden als bagage, en de vele instelmogelijkheden voor de besturing en de stoelen. De vierwielbesturing krijgt ook lof toegezwaaid, maar is wel een optie. Prijs van de geteste uitvoering is € 43.830.

Mazda CX-5 e-Skyactiv G 165 automaat FWD

Favorietenrol wordt bijrol

De Mazda CX-5 is een zeer populaire caravantrekker. De bescheiden elektrische ondersteuning van de recent geïntroduceerde mild hybrid versie van de CX-5 kon de jury echter niet bekoren. "Ik had hoge verwachtingen, maar het komt er niet uit”, verwoordt één van de juryleden de algemene teneur rondom de CX-5. Ook de sport-stand, waarbij de motor duidelijk gretiger presteert, biedt geen soelaas. Zeker op de hellingproef heeft de CX-5 moeite om uit de startblokken te komen. Ook de samenwerking tussen de automatische transmissie en motor blijkt met een caravan aan de haak niet optimaal. Het comfort, de stabiele wegligging en de bediening krijgen wel complimenten. Ook het ruimteaanbod en zitcomfort vindt de jury voldoende. De gunstige prijsstelling van € 40.690 en de zorgvuldige styling van in- en exterieur scoren eveneens.

Ford Focus 1.0 Ecoboost 155 mild hybrid Wagon

Geen topnotering

De driecilinder is krachtig en presteert met verve, maar doet dat wel met veel bombarie met een caravan aan de haak. Het digitale instrumentenpaneel is fijn en goed instelbaar, al is de hele vormgeving niet voldoende voor een topnotering. Qua ruimteaanbod scoort de Focus nog steeds hoog. De bagageruimte is wel vorstelijk en goed bereikbaar. Ford heeft het patent op het bouwen van goede onderstellen met dito wegligging en dat gaat nog steeds op. Maar de cruise control met rijstrookassistent gooit echter roet in het eten. De auto wordt zoekerig en instabiel. Ford vermeldt tot tevredenheid van de jury op het instrumentenpaneel wel heel duidelijk welke rijhulpen er uitschakelen als er een caravan aan de haak hangt. 

Heb je een caravan op het oog, maar weet je niet of deze achter jouw auto kan? Of andersom; heb je een auto op het oog, maar weet je niet of je huidige caravan er achter kan? Gebruik de rekentool Caravantrekker.

Verantwoording 

In 2022 deden louter ‘stekkerauto’s’ mee aan de Trekauto van het Jaar verkiezing. Dit past bij het ANWB-streven om waar mogelijk voor elektrische auto’s te kiezen. In die zin zijn de deelnemers aan de verkiezing van 2023 een stapje terug. De reden in eenvoudig. De elektrische auto’s die wij interessant achtten waren niet allemaal beschikbaar, tegelijkertijd waren er wel relevante, nieuwe trekauto’s met traditionele techniek op de markt. Tevens is de bovengrens van € 55.000 voor de basisuitvoering aangehouden. Omwille van de actieradius testen we bij EV’s alleen de versie met het grootste accupakket, waardoor ook enkele interessante elektrische caravantrekkers afvielen. 

Rekentool Caravantrekker

Heb je een caravan op het oog, maar weet je niet of deze achter jouw auto kan? Of andersom; heb je een auto op het oog, maar weet je niet of je huidige caravan er achter kan? Gebruik de rekentool Caravantrekker.