Laat de auto niet te warm worden

Voorzichtig met de radiateurdop!

Oververhitte motoren horen bij lange vakantieritten in de warmte en in de bergen. Dat kan schadelijk zijn, en er zelf iets aan doen kan ook nog eens leiden tot brandwonden als u niet precies weet wat u moet doen. Oppassen dus, en vooral, probeer het voorkomen!

Warmte is energie, net zoals brandstof energie is. Als de motor meer brandstof krijgt dan hij kan benutten, voert hij de overtollige energie af als warmte. Een typisch scenario: u probeert in de bergen vast te houden aan het nieuwe rijden, terwijl er een caravan aan de haak hangt. Dan gaat u in een te hoge versnelling naar boven, en u merkt dat u het gaspedaal helemaal in moet trappen, zonder dat het span sneller gaat rijden. Als dan naar de temperatuurmeter kijkt, ziet u die in een verontrustend tempo naar het rood marcheren.

Eenvoudige remedie

Gelukkig is de remedie eenvoudig: terugschakelen. Het is met een caravan niet vreemd als je bij een echt steile helling in zijn één met 40 km/u naar boven gaat. En dan mag de motor best loeien, dat is in dit scenario een gezond teken. De temperatuurmeter gaat dan wel omhoog, maar veel minder snel dan in een hogere versnelling. Sterker nog: ondanks het hoge toerental zal de auto minder brandstof verbruiken, je gooit immers minder brandstof weg aan warmteverlies.  

Zelfde versnelling naar boven en naar beneden

Als u diezelfde helling naar beneden rijdt, zult u dat ook in zijn één moeten doen. Dat geeft controle: als u het gas loslaat, remt het span nog enigszins af op de motor. En de temperatuurmeter: die daalt duidelijk. Onderaan een lange helling kan een motor behoorlijk afgekoeld zijn.

Wat als motor toch te warm wordt?

Mocht de motor ondanks al deze maatregelen toch nog te warm worden, schakel dan alle niet-essentiële energieverbruikers uit: de airco, de verlichting, eventuele andere verwarmingsapparaten en stroomverbruikers. De verwarming mag op zijn warmste stand, en de ventilator moet op zijn hoogste stand. Jawel, midden in de zomer. En alle ramen van de auto moeten dan ook open. Zo pompt u overtollige warmte van de motor door de kachel naar buiten.

Blijft de meter dan toch nog in het rood of erger – komt er stoom (witte rook) onder de motorkap vandaan en ruikt het alsof u al de hele dag met een stoomstrijkijzer bezig bent, zet het spul dan aan de kant. Motor uit, motorkap open, en vooral verder overal afblijven. Als u in deze omstandigheden de radiateurdop los draait, zal door de plotselinge drukverlaging in het koelsysteem de vloeistof kokend naar buiten spuiten, met kracht. Handen en armen die in de weg van deze vulkaanuitbarsting zitten, zullen dat bezuren.

ExpansievatWacht af

Wacht op de Wegenwacht, of tot de motor is afgekoeld. Laat hem dan rustig even draaien en luister hoe hij klinkt. Als alles normaal lijkt, meteen weer uitzetten, weer even wachten en dan de radiateur of beter: het expansievat (zie de foto) bijvullen. Tenzij u dat nog nooit hebt gedaan, wacht dan op deskundige hulp. In de zomer kan kraanwater voor nood gebruikt worden, maar laat dat bij de garage wel weer vervangen door  koelvloeistof . Pas wel op met koelvloeistof, het is giftig en kan de lak aantasten.

Meer over oververhitte motoren