Multiriem

Eerder verschenen in Kampioen

De multiriem zorgt voor de aandrijving van de dynamo, de stuurbekrachtigingpomp en aircopomp. Hij bevindt zich vaak zichtbaar aan het motorblok en is eigenlijk een moderne variant van de V-snaar.

Hoe werkt ’ie?

De riem, simpel gezegd een reeks aan elkaar geschakelde v-snaartjes, wordt door de krukas van de motor aangedreven en zorgt op zijn beurt weer voor de aandrijving van een aantal componenten. Dankzij geleiderollen worden de aggregaten in de juiste draairichting aangedreven en een riemspanner zorgt dat de multiriem op de juiste spanning blijft. De riem is gemaakt van rubber, versterkt door polyester koorden.

Waardoor slijt ’ie?

Door ouderdom kan de riem verharden of scheurtjes gaan vertonen, daarom is periodiek vervangen een pré. Ook kan de riem versneld slijten als bijvoorbeeld de lagers van een span- of geleiderol versleten zijn of als de aircopomp te zwaar loopt. Daardoor wordt de riem extra belast. Hoor je gierende of piepende bijgeluiden, neem dan contact op met de garage of bel de Wegenwacht.

Let op! Verwar de multiriem niet met de distributieriem! De distributieriem wordt beschermd achter een afdekkap en drijft weer andere componenten aan.

Meer weten? Stel een vraag aan of zoek een antwoord van onze auto experts.