Zo werkt een airco
De airconditioning in een auto koelt het interieur. Om een juiste temperatuur te krijgen zal een eenvoudige airco gekoelde lucht mengen met warme lucht uit de verwarming van de auto. Een zogenaamde 'climate control' brengt de interieurlucht volautomatisch op temperatuur door middel van koeling of verwarming.
Hoe werkt een airco?
Airconditioning werkt in een kringloop, in een gesloten systeem. Een airco bevat vloeibaar koudemiddel. Dat verdampt koele, van buitenaf instromende lucht. Die afgekoelde lucht stroomt het interieur van de auto in. Het gasvormige koudemiddel (dat de warmte heeft onttrokken aan instromende lucht en daardoor nu zelf warm is geworden) gaat onder druk naar een condensor. Hierin wordt het gas afgekoeld en weer vloeibaar. Dit nu weer vloeibare koudemiddel komt bij de verdamper en de kringloop is rond. Een aircopomp, aangedreven door de motor, houdt dit proces in beweging.
Welke soorten zijn er?
Er zijn 3 verschillende aircosystemen leverbaar: handbediende airconditioning, semi-automatische airconditioning en volautomatische airconditioning.
1. De handbediende airconditioning
Bij een handmatige airco moet je zelf de temperatuur en blaaskracht instellen. De airco reageert dus niet automatisch op een verhoging of verlaging van de temperatuur in de auto. Als je het warm hebt, zet ujede airco kouder en/of laat je hem harder blazen.
2. De semi-automatische airco
Bij de semi-automatische airco - ook wel climatic genoemd - houdt het systeem zelf de temperatuur in de auto in de gaten, maar moet je eigenhandig de kracht instellen waarmee de koudere (of warmere) lucht naar binnen wordt geblazen. Een semi-automatische airconditioning controleert de temperatuur met behulp van sensoren die de ingestelde temperatuur vergelijken met de temperatuur op verschillende plekken in de auto, zowel vlakbij de blazers als er ver vandaan.
3. De vol-automatische airco
Volledig automatische airco's worden ook wel climate control genoemd. Ze beschikken over een breed scala aan sensoren, waarmee ze zelf de optimale klimaathuishouding in het interieur van de auto regelen (vandaar ook die naam 'climate control'). Het systeem leest en weegt allerhande gegevens om de juiste temperatuur te verzorgen. Zo worden onder meer de voertuigsnelheid, het toerental van de motor, de luchtkwaliteit en straling van de zon gesignaleerd én benut. Zelf hoef je alleen nog maar de gewenste interieurtemperatuur in te stellen. Het systeem berekent vervolgens doorlopend wat er nodig is aan luchtstroom en luchttemperatuur om die temperatuur vast te houden.
Wat mag je qua levensduur verwachten?
De airco bestaat eigenlijk uit twee delen: de compressor en de condensor.
- Bij normaal gebruik en onderhoud mag je van de airco-compressor verwachten dat deze ten minste 6 jaar of 120.000 km meegaat.
- Bij normaal gebruik en onderhoud mag je van de airco-condensor verwachten dat deze ten minste 5 jaar of 100.000 km meegaat.
Waardoor slijt een airco?
De airco 'slijt' door gebruik, maar veroudert ook als je de auto laat staan. Let op, de airco kan natuurlijk ook kapot gaan door een van buiten komend onheil, zoals door steenslag. De minimale levensduur van een onderdeel speelt een rol bij de vraag of je de kosten eventueel kunt claimen van de verkoper/reparateur.
Welk onderhoud heeft een airco nodig?
Het is belangrijk dat je de airco jaarrond gebruikt (dus ook in de winter) en dat je 'm jaarlijks na laat kijken.
Wat een airco doet, weet eigenlijk iedereen wel. Maar hoe werkt dat nou preciés? Het principe van een airco lijkt wel een beetje op zweten. Om vloeistof te verdampen, heb je warmte nodig en die warmte wordt onttrokken aan de omgeving van de vloeistof. Bij zweet komt die warmte van je huid en de lucht er vlak boven. Door het verdampen van het zweet koel je dus af.
Bij een airco zit dat natuurlijk ingewikkelder in elkaar. Het draait in koeltechniek om de verhoging van de temperatuur die tijdens de compressie optreedt. Dat maakt het mogelijk om de warmte die het gas heeft opgenomen bij een lage temperatuur, weer af te geven bij een hoge temperatuur.
De door de motor aangedreven compressor comprimeert (comprimeren betekent samenpersen) het gasvormige koudemiddel waarbij druk en temperatuur sterk stijgen. Als gevolg hiervan komt het koudemiddel de condensor binnen als een heet gas. De rijwind koelt het koudemiddel af, zodat het de condensor weer als vloeistof (gecondenseerd) verlaat. Bij het condenseren komt warmte vrij die, net als de warmte van de motor, de buitenlucht in gaat (vandaar dat er vaak een extra koelradiateur voor de airco aanwezig is). Het koudemiddel zet uit wanneer het door het expansieventiel stroomt. Daardoor daalt de druk, waarna het vloeibare koudemiddel weer gasvormig kan worden. Dat proces vindt plaats in de verdamper. In onderstaand schema is dit te zien:
En zo komen we weer bij het zweten: voor het gasvormig maken is warmte nodig die uit de lucht het interieur binnen wordt gehaald (verdampen dus). Hierna gaat de lucht gekoeld en gedroogd het interieur weer in. De warmte uit de lucht wordt gebruikt om een vloeistof gasvormig te maken, waarbij de lucht sterk afkoelt. Dat is een beetje te vergelijken met jezelf verkoelen met behulp van verfrissingsdoekjes. Daar zit vaak alcohol of een andere snel vervliegende vloeistof in.
Vervangend vervoer nodig?
Staat je auto voor langere tijd bij de garage vanwege een kapotte airco en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.
Deel deze pagina