Airconditioning

Eerder verschenen in Kampioen

De airconditioning in een auto koelt het interieur. Bij een eenvoudige airco wordt de gekoelde lucht aangevoerd en eventueel gemengd met warme lucht uit de kachel, om zo de gewenste temperatuur te krijgen. Bij een zogenaamde climate control wordt de interieurlucht automatisch op de ingestelde temperatuur gebracht, door koeling of verwarming.

Hoe werkt-ie?

Airconditioning werkt in een kringloop, in een gesloten systeem. Het vloeibare koudemiddel in het systeem verdampt (in de verdamper) en de warmte daarvoor wordt onttrokken aan de instromende lucht, die dus kouder wordt. Het koudemiddel wordt hierdoor gasvormig. De compressor, ofwel aircopomp, houdt het in beweging en wordt aangedreven door de motor, met behulp van de multiriem. De aircopomp wordt ingeschakeld met een elektromagneet, die wordt bediend via een relais of een regelapparaat. Het gasvormige koudemiddel gaat onder druk naar de condensor. Hierin wordt het (hete) gas weer afgekoeld en weer vloeibaar. Dit komt weer bij de verdamper en de kringloop is rond.

Hij doet het niet, hoe komt dat?

Ook een airco behoeft regelmatig onderhoud. Hij verliest per jaar gemiddeld zo`n 50 à 80 gram koudemiddel. Als een airconditioning-installatie gedurende langere tijd niet wordt gebruikt, zal het koudemiddel langzaam uit de installatie verdwijnen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de afdichtingen niet gesmeerd worden tijdens stilstand. Wanneer de vulhoeveelheid van het koudemiddel onder een bepaald niveau daalt dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. De compressor van de airco wordt onvoldoende gesmeerd, loopt warm en gaat stuk. Laat daarom minimaal om de drie jaar de airco controleren.

Waar laat ik het maken en wat kost dat?

Laat de controle uitvoeren bij de dealer, of bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in airco. Daarvan zijn er heel wat in Nederland.
Een controle van de airco inclusief bijvullen kost zo’n € 150

Wat kan ik zelf?

De airco in uw auto is een gesloten systeem, dat onder druk staat. Het is niet aan te raden daar zelf mee aan de slag te gaan.

aircopomp

Welke soorten zijn er?

Je hebt handbediende en automatische klimaatcontrole. Bij die laatste stel je één keer de gewenste temperatuur in en het systeem regelt alles verder zelf. Het heeft sensoren die de temperatuur van interieur en buitenlucht meten. Als je auto is voorzien van een handbediend systeem blaast hij in principe koude lucht het interieur in zodra je hem aan zet. Zorg voor een aangename, niet te koude temperatuur in de auto. Gebruik daarvoor de temperatuur-instelling van de normale kachel. Samen met de koude lucht uit de airco zorg je dan zelf voor de juiste temperatuur in de auto.

Meer over de verschillende soorten airco

Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?

Is het erg warm, zet dan voor vertrek eerst ramen en deuren open, zodat de grootste warmte weg kan en de aircocompressor minder hard hoeft te werken. Zet de airco niet te koud, anders wordt de overgang tussen binnen en buiten wel erg groot. Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden. Een te koude airco geeft daarnaast ijskoude luchtstromen en zorgt daarmee vaak voor verkoudheden.

Als je de recirculatiestand gebruikt, bijvoorbeeld om de stinkende uitlaatwalm van je voorligger niet binnen te krijgen, doe dit dan niet te lang. Na verloop van tijd kan de lucht in het interieur muf worden omdat er geen frisse, zuurstofrijke lucht in de auto komt. Schakel de airco zo’n tien minuten voor je op uw bestemming aankomt uit. Er zit dan minder vocht op of in de omgeving van de verdamper in het aircosysteem. Daarmee maak je de kans op vieze luchtjes kleiner.

Schrik niet als er een waterplas onder de auto ligt. Niks aan de hand: het is condenswater dat via de verdamper wordt afgevoerd. Zet de airco minimaal één keer per week tien minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en het gaat onaangename geurvorming tegen.

Een airconditioning kost motorvermogen. Pas dus op met het gebruik hiervan als de auto hard moet werken, bijvoorbeeld in de bergen. Zet hem tijdelijk uit om oververhitting van de motor te voorkomen. Zeem de ramen aan de binnenkant wat vaker. Die willen wel eens vettig worden bij aircogebruik. En houd de luchtinlaten vrij van blad en vuil. Dit voorkomt verstopping van het systeem. 

Meer over airco in de auto

Meer weten? Stel een vraag aan of zoek een antwoord van onze auto experts