Triotest Opel Grandland X vs. Peugeot 5008 vs. Subaru Forester

Japanner raakt verwikkeld in een Frans/Duitse broederstrijd

De nieuwe Opel Grandland X is niet zomaar een vermomde Peugeot 5008. Al was het alleen maar, omdat de Duitser niet als zevenzitter leverbaar is. Hoe groot zijn de verschillen tussen de kersverse concerngenoten nu werkelijk? En wat gebeurt er wanneer we een oude rot aan dat vergelijk toevoegen in de vorm van de Subaru Forester? Deze triotest wijst het uit.

Ruimte

Op dit eerste testonderdeel kunnen de Opel en de Subaru de Peugeot alvast geen partij bieden. De kofferbak van de 5008 is gigantisch, met minimaal 780- en maximaal 1.940 liter bergruimte. De kofferbak van de Opel is overigens ook niet mals, met minimaal 514- en maximaal 1.652 liter omvang. De Subaru is hekkensluiter met 505 en 1.592 liter. De Peugeot heeft als enige geen dubbele laadvloer; dat komt omdat onder de bagagebodem twee extra zitplaatsen schuilgaan, die van de 5008 een zevenzitter maken. Bij Subaru is die extra bergruimte alvast voor je ingedeeld, zodat er geen spulletjes door de auto gaan zwerven. Klap je de rugleuning neer, dan ontstaat in de Peugeot een ‘kier’ tussen de kofferbak en de tweede zitrij. De Subaru heeft op die plek een soort drempel (INZET). Het mag voor zich spreken dat je op de derde zitrij van de Peugeot geen volwassenen kwijt kunt, maar op de reguliere achterbank is dat geen enkel probleem. Verder ontbreekt een middentunnel, zodat je hier met drie volwassenen naast elkaar kunt zitten. Voor zo’n uit de kluiten gewassen semi-terreinwagen houdt de hoofd- en beenruimte achterin de Opel niet over. Op de achterbank van de Subaru kun je weliswaar je benen kwijt, maar het optionele glazen dak gaat ten kosten van de beschikbare hoofdruimte. Verder helt de rugleuning van de achterbank in de Forester ver naar achteren, waardoor je als het ware onderuit ligt. En dat zit vervelend.

Rijgedrag

SUV’s worden ook wel ‘semi-terreinwagens’ genoemd. In het geval van de Subaru kun je die omschrijving letterlijk nemen: je zit hoog, op vlakke stoelen die weinig zijdelingse steun bieden. De viercilinder benzinemotor heeft er wel zin in; optrekken gaat abrupt. Al kan dat ook liggen aan het type transmissie. Een reguliere automaat, zoals het exemplaar uit de Opel, heeft een vast aantal verzetten. De CVT-transmissie uit de Forester niet; die kiest een versnelling op basis van het toerental. Geef je vol gas, dan zet de crossover een flinke keel op.

De Subaru is sowieso rumoerig op de snelweg. Dat komt niet zozeer door de motor, maar omdat je nadrukkelijk de banden hoort. Vanwege de laaggeplaatste boxermotor ligt de Japanner wel stabiel op de weg. Bovendien heeft hij van deze drie testkandidaten met 2.000 kilogram het hoogste trekgewicht; dat van de Peugeot bedraagt 1.200 kilo, de Opel weet in een uitvoering met automaat slechts raad met een aanhanger van 1.100 kilogram. De Fransman en de Duitser zijn in een bocht net wat bewegelijker dan de Subaru. Hoewel de Opel en de Peugeot precies dezelfde krachtbron hebben, is de 5008 stiller. Bovendien stuurt de 5008 preciezer. De Forester beschikt standaard over vierwielaandrijving, de Peugeot is optioneel verkrijgbaar met een systeem dat gebruik maakt van het ESP om de 5008 op verschillende ondergronden te kunnen laten rijden. Het is daarbij wel van belang dat de auto ook op speciale ‘mud & snow’-banden staat. De Opel is uitsluitend als voorwielaandrijver verkrijgbaar.

Verbruik

De Peugeot en de Opel hebben allebei een 130 pk sterke driecilinder benzinemotor onder de motorkap. Het is de enige krachtbron waarmee je de Grandland X kunt bestellen, tenzij je een diesel wilt. Bij de Fransen kun je ook nog kiezen voor een 165 pk sterke benzinemotor. Hoewel de krachtbron in beide testauto’s hetzelfde is, geldt dat niet voor het verbruik.

In de folder is de 5008 al een fractie zuiniger dan de Opel, maar op de openbare weg scheelt het bijna twee tiende liter: 1 op 15,2 voor de Peugeot ten opzichte van 1 op 13,5 voor de Grandland X. Bij Subaru is het motorengamma al minstens zo overzichtelijk. Benzine of diesel, dat is eigenlijk de keus. Boxermotoren staan niet bekend als de meest zuinige krachtbronnen; dat bleek ook weer tijdens onze praktijkmeting. Wij realiseerden een score van 1 op 11,6, waar de Forester-brochure rept over 1 op 15,4. Maar goed; voor een vierwielaangedreven SUV mét automaat mag een dergelijk resultaat ook weer geen verbazing wekken.

Gebruiksgemak

Het interieur van de Peugeot is niet alleen fraai om te zien, het is praktisch ook nog eens goed bruikbaar. Zo kun je de achterbank verschuiven en de rugleuningen apart verstellen. De rugleuning van de passagiersstoel kan zelfs volledig worden neergeklapt, zodat je een boekenkast in zijn geheel naar binnen kunt schuiven. En net als de Opel beschikt de 5008 over speciale comfortstoelen, waardoor je als een vorst zit in deze auto’s voor alledag.

De Grandland X heeft WiFi aan boord, al is de meegeleverde databundel beperkt. Is die op, dan moet je een abonnement afsluiten om verder te kunnen internetten. Onze testauto is daarnaast voorzien van een achterklep die je met een voetbeweging kunt openen én sluiten. Aan het interieur van de Subaru kun je merken dat de jaren beginnen te tellen: bedieningsknoppen zitten overal – tot aan het plafond toe – en de binnenspiegel mist een anti-verblindingsstand. Wel heel modern: de Japanners rusten de Forester sinds dit modeljaar uit met camera’s onder de buitenspiegels, om parkeerschades aan je velgen te voorkomen.

Veiligheid

Er mogen dan Franse schroeven in de Opel steken; de veiligheidsuitrusting is nog traditioneel Duits. Dat betekent dat iedere Grandland X standaard is voorzien van rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en Opels butlerservice OnStar, dat automatisch de hulpdiensten inschakelt wanneer de auto onverhoopt betrokken raakt bij een ongeval. Je kunt de veiligheidsuitrusting verder uitbreiden met dode hoeksignalering, vermoeidheidsherkenning en een noodremsysteem met voetgangersherkenning. Daarvoor hoef je niet persé een duurdere versie te kopen; de systemen zitten bij elkaar in een optiepakket, dat tegen een schappelijke meerprijs van € 499 ook op de instapversie kan worden besteld. Dat geldt niet voor adaptieve cruise control, dat zelfs voor de meeruitvoeringen van de optielijst moet komen.

De Peugeot biedt standaard verkeersbordherkenning. Er zijn wel meer rijhulpsystemen voorradig, maar daarvoor moet je een duurder uitrustingsniveau selecteren. Ook de 5008 kan de hulpdiensten voor je inschakelen, maar na drie jaar verloopt het abonnement en zal je moeten bijsluiten. Bij Subaru zit de belangrijkste veiligheidsuitrusting vanaf het tweede uitrustingsniveau bij de prijs inbegrepen. EyeSight is een overkoepelend systeem van zeven ‘rijhulpen’, dat werkt met twee camera’s aan weerszijden van de binnenspiegel. Op die manier beschikt de Forester onder meer over actieve rijstrookassistantie, adaptieve cruise control en een noodremsysteem. Dode hoek signalering en een waarschuwing voor kruisend verkeer maken geen deel uit van EyeSight, maar wel van de Japanse veiligheidsuitrusting.

Het is trouwens knap vervelend dat ieder hulpsysteem zijn eigen piepje heeft. Daar word je horendol van; je kunt het geluid weliswaar uitzetten, maar dat moet je dan iedere rit opnieuw doen. Ze staan automatisch aan. Van deze drie auto’s heeft de Subaru wel het beste zicht rondom. De Opel heeft een lelijke dode hoek over de rechterschouder, de ramen van de Peugeot vallen sowieso klein uit.

Prijs

De Opel heeft met € 30.499 de voordeligste vanafprijs van dit drietal. De prijslijst van de Peugeot begint bij € 33.210. Voor de Subaru ben je minimaal € 38.995 kwijt. Een aanzienlijke meerprijs, maar voor dat geld krijg je dan wel meteen vierwielaandrijving en een automaat. Zoals de auto’s hier staan, blijft de prijsvolgorde gelijk. De Opel is met 38 mille het voordeligst, de Subaru met dik 45 mille het duurst; de Peugeot zit daar met een prijskaartje van bijna € 44.000 tussenin.

Voor zulke bedragen blijft er nog maar weinig te wensen over. Zo hebben zowel de Opel als de Subaru een glazen dak en beschikt de Peugeot over massagestoelen.

Winnaar

De Opel heeft met zijn scherpe vanafprijs en rijke veiligheidsuitrusting een stel sterke troeven in handen. Daarentegen biedt de Peugeot (veel) meer ruimte en rijcomfort in combinatie met een gunstiger praktijkverbruik. En als je dan toch dit soort bedragen gaat besteden, geeft de 5008 je bovendien het gevoel dat je iets bijzonders hebt gekocht, met dat werkelijk wonderschone interieur. De Subaru lijkt misschien een buitenbeentje, maar hij kan op verrassend veel vlakken meekomen met deze nieuwkomers. Wie vaak met de caravan op stap gaat, kan zich geen betere metgezel wensen. Je moet er alleen wel even voor doorsparen…

Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze drie testkandidaten:
Opel Grandland X 1.2T
Peugeot 5008 1.2 PureTech
Subaru Forester 2.0i