Auto Review Kia Niro I (DE) 1e facelift
Batterij na 5 jaar nog 99 procent capaciteit
De Kia Niro is als occasion één van de meest gewilde modellen van Kia, zeker als PHEV. Daar gaat deze test dan ook over. Met als belangrijke vraag: hoe goed is de batterij nog na 5 jaar en 125.000 km op de teller?
Wat vindt de Wegenwacht?
De Kia Niro PHEV kent drie mogelijke problemen:
- De condensor van de airco gaat soms stuk. Dat is een dure reparatie. Check tijdens de proefrit dus of de airco het doet.
- De accu wil soms leeglopen omdat het PHEV-systeem heel soms onbedoeld blijft communiceren met de laadpaal en zo de accu leegtrekt. Dat hoort natuurlijk niet dus wel laten nakijken!
- De laadkabel kan soms vast blijven zitten in de laadopening. Als opnieuw afsluiten en openen niet helpt, is er onder de motorkap een speciale knop waarmee je de stekker handmatig kunt loskoppelen.
Overigens is het van belang de auto goed te onderhouden, bij voorkeur bij de dealer. Op een gebruikte Kia die niet aantoonbaar zo z’n onderhoud heeft gehad, vervalt de langdurige fabrieksgarantie van 7 jaar. Dat is zeker ook een aandachtspuntje als een gebruikte Niro vanuit het buitenland wordt geïmporteerd. Tegelijkertijd geldt dat je een vijf jaar oude Kia Niro dus nog kan kopen mét fabrieksgarantie.
Waar praten we over?
De Niro van Kia – gebouwd tussen 2019 en 2022 - is er als hybride, als stekkerhybride en als elektrische auto. De stekkerhybride waarover we het hier hebben, verbruikt maar heel weinig benzine, zolang je maar trouw de batterij aan een laadpaal oplaadt zodra dat kan. Want dat is het grote verschil met de hybride – die wekt alleen tijdens het rijden stroom op om een veel kleinere batterij op te laden die voor stroom zorgt voor de elektromotor. Maar bij een gewone hybride alleen op stroom rijden, dát gaat dus niet.
Bij een PHEV kan dat wel: ruim 50 kilometer kan deze Kia Niro PHEV louter op stroom rijden als de batterij helemaal is opgeladen. Rij je vervolgens ritjes van minder dan 50 km en laad je de batterij direct daarna weer op, dan kun je dus heel lang rijden zonder een druppel benzine te verbranden.
Natuurlijk kost stroom ook geld, maar het is natuurlijk minder duur dan euroloodvrij. En het fijne is: als de stroom op is schakelt de aandrijflijn automatisch over op de brandstofmotor en gedraagt de Niro PHEV zich als een normale hybride.
Volgens de fabriek verbruikt de auto 1,4 L / 100 km (ca. 1 op 71) benzine. Dat is wat ons betreft een louter theoretische waarde want het is ondoenlijk om altijd en overal uitsluitend op stroom te rijden. Wij haalden een praktijkverbruik van 4,6 L / 100 km (ca. 1 op 22), wat nog altijd erg netjes is.
Uitvoeringen en varianten
- De PHEV-versie van de Kia Niro was er als DynamicLine, DynamicPlusLine en als ExecutiveLine.
- De auto is altijd uitgerust met een 140 pk krachtige aandrijflijn, bestaande uit een 1,6 liter viercilinder benzinemotor en een 45 kW sterke elektromotor.
De Kia Niro als occasion
Er staat een behoorlijk aanbod gebruikte Niro’s in het land. Maar ze staan nooit lang te koop, zeker de PHEV’s niet. Dus als je er eentje van je gading vindt, is het van belang in actie te komen. Anders is ie al weer verkocht. Reken dus ook op flinke vraagprijzen.
Een aanzienlijk deel van alle Niro’s is destijds nieuw als zakenauto ingezet. Die zijn tweedehands interessant omdat daarvan het onderhoud hoogst waarschijnlijk punctueel is uitgevoerd. En juist die onderhoudshistorie is van belang, want de fabrieksgarantie van liefst zeven jaar is hier mede van afhankelijk. Reden te meer om ook zelf voor onderhoud bij de Kia dealer aan te kloppen en die garantie in stand te houden. Een groot deel van het occasionaanbod staat bij de eigen dealers van het merk.
Wij reden een week met een puntgaaf exemplaar, dat we vonden bij Van Mossel Kia in Amersfoort. De auto had 125.000 km gelopen en was vijf jaar oud. Van Mossel vroeg er net geen 23 mille voor. Keurig, gezien de smetteloze staat waarin de auto verkeert en het feit dat er nog garantie op werd gegeven.
We hebben de batterij van het hybridesysteem doorgemeten en die bleek na al die tijd en kilometers nog steeds over 99 procent van zijn oorspronkelijke capaciteit te beschikken. Steeds vaker geven verkopers de zogeheten State of Health (SoH) op van het batterijpakket bij een tweedehands PHEV en EV. Zakt die waarde onder de 70 procent dan kun je ‘m beter laten staan.
De rekenmeesters van de ANWB hebben becijferd dat de kilometerkostprijs van deze Niro ligt op 56,8 cent. De vaste maandlasten bedragen zo’n 715 euro per maand, wat best stevig is (dus inclusief afschrijving, onderhoud, brandstof (i.e. 70 procent benzine, 30 procent stroom), verzekering en wegenbelasting). Maar dat kosten auto’s vandaag de dag helaas. Keerzij van de medaille is gelukkig wel dat de Niro PHEV waardevast is. Na nog eens vijf jaar en 60.000 kilometer gebruik is de Niro PHEV nog € 7.600 waard.
De proefrit
Wie rustig gas geeft, kan een Niro PHEV in stadsverkeer moeiteloos volledig elektrisch laten rijden, waardoor die dus helemaal geen benzine verbruikt. Het spreekt voor zich dat het gemiddelde verbruik dat de auto uiteindelijk bereikt enorm sterk afhankelijk is van de wijze waarop er met de auto wordt gereden.
Op een volle accu bedraagt de actieradius van deze PHEV officieel 58 kilometer. Van Mossel Kia gaf voor hun exemplaar keurig maximaal 49 kilometer op, maar wij haalden (bij zomers weer) meermalen zelfs 52 km.
Fijne en ruimte gebruiksauto
Los van dit alles is de Niro ook nog eens een heel aangename gebruiksauto. Hij is lekker ruim. De zitpositie is iets hoger dan in een normale hatchback. De afwerking is heel keurig.
De inhoud van de bagageruimte bedraagt 324 liter. Dat is wat minder dan je in zo’n auto zou verwachten, maar ja, dat batterijpakket moet ook ergens blijven, hè?
In alle gevallen biedt de Niro een hoog comfortniveau. Dat komt om te beginnen door de erg fijne en ruim bemeten voorstoelen (beide in hoogte verstelbaar), hij heeft een heel prettig veercomfort en het geluidsniveau is bijzonder laag, zowel met als zonder een meewerkende benzinemotor.
De Niro PHEV mag een aanhangwagen van 1.300 kilogram trekken. Daarbij is het wel aanbevolen dat de auto is/wordt voorzien van een originele trekhaak, onder meer vanwege de nodige bodemvrijheid.
Conclusie
De Kia Niro krijgt geleidelijk een steeds grotere schare fans. Terecht. Hij is niet alleen technisch nog steeds up to date en mede daardoor zelfs (extreem) zuinig met brandstof, maar bovendien is het een heerlijke auto om gewoon elke dag intensief te gebruiken. Aanrader!
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Kia Niro PHEV.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
