Wat is de emissieklasse van mijn auto?

In navolging van ons omringende landen krijgen we ook in Nederland milieuzones die gebaseerd zijn op de emissieklasse van het voertuig. Maar wat betekent zo’n emissieklasse precies, wat heeft het met de Euronorm te maken en hoe kom je achter de emissieklasse van je eigen auto?

De RDW houdt van alle geregistreerde voertuigen in ons land bij hoe schoon ze zijn. Daarvoor worden zogenaamde emissieklasses toegekend. Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder schadelijke stoffen als fijnstof, koolstofmonoxide en stikstofoxiden het voertuig uitstoot. Deze schaal loopt momenteel van emissieklasse 0 (minst schoon) tot aan emissieklasse 6 (het schoonst). In grote lijnen komen de emissieklasses overeen met de Euronormen. Dit zijn in Europees verband gestelde eisen aan de maximale uitstoot van schadelijke uitlaatgassen.

Wanneer bekend is dat een voertuig aan een bepaalde Euronorm voldoet, dan valt hij daarmee automatisch ook in dezelfde emissieklasse.  Een auto die bijvoorbeeld aan de Euro 3-norm voldoet, valt automatisch ook in emissieklasse 3. Wanneer de Euronorm van een voertuig niet bekend is, dan wordt de emissieklasse bepaald aan de hand van de datum eerste toelating. Daarvoor worden voor de verschillende emissieklasses dezelfde data gebruikt als waarop de corresponderende Euronorm is ingevoerd.

Geschiedenis van de Euronorm

Lange tijd heeft Europa een weinig substantieel beleid gehad om uitstoot van auto’s te reduceren. Pas in de jaren ’80 van de vorige eeuw beginnen enkele landen aan te dringen op Europese regelgeving, naar voorbeeld van de Amerikaanse uitstootnormen. Toch duurt het nog tot 1992 voor de eerste Euronorm zijn intrede doet. Alle nieuwe personenauto’s moeten aan deze Euro 1-norm voldoen, die limieten stelt aan de uitstoot van diverse giftige stoffen als koolstofmonoxide, fijnstof en stikstof

Euro 6d en WLTP

Om de zoveel jaar zijn de uitstootregels verder aangescherpt en nieuwe Euronormen geïntroduceerd. De meest recente is Euro 6, waarbij er ook nog onderscheid wordt gemaakt tussen Euro 6b, 6c en 6d (temp). De uitstootlimieten zijn voor al deze varianten gelijk, maar het is de manier van testen die het verschil maakt. Auto’s die goedgekeurd zijn volgens de Euro 6b-norm zijn nog getest met de achterhaalde NEDC-test. Bij de Euro 6c-norm heeft de realistischere WLTP-test zijn intrede gemaakt, waar een échte praktijktest op de openbare weg voor Euro 6d nog aan toegevoegd is. Daardoor komt de geteste uitstoot veel meer overeen met de daadwerkelijke uitstoot van een auto in de praktijk. Auto's die voldoen aan de Euro 6d-norm zijn daadwerkelijk een stuk schoner dan auto's die enkel voldoen aan de Euro 6b-norm. Voor de emissieklasse maakt het overigens geen verschil, alle verschillende Euro 6-normen vallen onder emissieklasse 6.

Emissieklasses en milieuzones in Nederland

Per 1 januari 2020 zijn nieuwe richtlijnen ingevoerd om de wildgroei aan verschillende milieuzones –alle met hun eigen voorwaarden- tegen te gaan. Deze nieuwe miliezones zijn gekoppeld aan de emissieklasse en gelden alleen voor voertuigen op diesel. Huidige milieuzones moeten uiterlijk 1 oktober aan de nieuwe regels voldoen, nieuwe milieuzones moeten meteen aan deze nieuwe standaard voldoen. Gemeenten hebben voor personenauto’s en lichte bestelauto’s de keuze uit een tweetal milieuzones: een gele en een groene. De gele milieuzone is toegankelijk voor dieselvoertuigen met emissieklasse 3 en hoger, de groene milieuzone is strenger: emissieklasse 4 of hoger. Je herkent die milieuzones aan bovenstaande borden, die zijn opgenomen in het RVV (reglement verkeersregels en verkeerstekens). Benzineauto's zijn, ongeacht hun emissieklasse, welkom in beide milieuzones.

Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten strengere eisen stellen: ze mogen kiezen uit de groene milieuzone (emissieklasse 4 en hoger) en een blauwe milieuzone (emissieklasse 5 en hoger), beide alleen van toepassing op dieselauto's. Ook kunnen gemeenten vanaf dat moment kiezen voor zogenaamde nulemissiezones voor bestelauto’s en vrachtwagens. Enkel elektrische busjes en vrachtwagens mogen zich binnen die zone begeven. Van bovenstaande borden heb je als bestuurder van een personenwagen op diesel dus enkel rekening te houden met de bovenste drie borden, waarbij de rechter pas vanaf 2025 kan worden gebruikt. Rijd je in een bestelwagen, dan kun je vanaf 2025 ook worden geconfronteerd met het verbodsbord linksonder.

Zo vind je de emissieklasse van je auto

Helaas staat de emissieklasse nog lang niet altijd vermeldt op het kentekenbewijs. Op de achterkant van de kentekencard staat onder het kopje ‘Milieuklasse EG-goedkeuring V.9’ soms niets ingevuld, soms enkel een ingewikkelde code en soms staat daarachter tussen haakjes nog de emissieklasse. Gelukkig kun je deze informatie online wel eenvoudig opvragen. Op de website milieuzones.nl  vind je na invulling van je kenteken snel je ‘emissieklasse’ ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder ‘Motor & Milieu – Uitstoot’.